Thursday, April 03, 2008

DoaMu KuHaraPkan....

Dari Kiri : Bapa, MaMa, MaMA aPis, Emok...


"Ustad.. Ustad... mak ko kol laa... BAngun... " RumaTeku MengeJutkaNku lantaS Aku bangun dari tidur ptgku hr ni. HaHA... biasaNya Aku akaN tidur Tgh HAri samaada SebeluM lecTure bermuLa atauPun selepas HAbis Lecture petanG. Kelas mcm biasa laa... dr Pkui 8 Pagi SmpaI 12 Tgh HArI. Cycle ku haNya cycLe yang BolehLa diAnggaP rinGan Oleh Majoriti PelajaR di CsMu ni iaiTu Sport MediciNe. Biasanya Kami akan DilepaSkan BaliK ke HosteL awaL 30 MiN dari Masa YAng sebenar Kelas Itu taMAt.

"HellO AssalaMualaiKum MaK...... " Aku MenjaWab PAnggiLAn "Waalaikum SalAm.. Apa Kabar Pi... LaMa ndak Bg Msg Dan TeleFon RumaH" Suara WaniTa yaNg paliNG aku SAyanG di BuMi Allah Ini kedenGaran di CupiNg teLingaKu. AKu yang Masih MAmaI cuBa UntuK memFokuskaN perbuAlanku dengaN mamaKu. "HaHA.... TedA krediT laa Mak.... LamA sdaH ndaK reloaD" TerangKu pada MamaKu walaUpun Aku tahu BoLeh je aKu beLi tOpuP carD (KarTarChKa -RUSSI) kat KiosK di bwah HosteL aku ni.


SelepAs beberApa ketika Aku berBUal denGAn MaMaku, LantaS MaMa memBerikaN teLefoN kePAda BapaKu.. "AssalamualaIKUm pi..." Satu LAgi SuaRA yang SangaT aku RinduI dan TidaK pernaH aku LupakaN dalM doaKu SelePAs SeleSai setiaP solaT. "WaalaiKuM salaM..... buaT apa TU pak?? apa KhabaR?? Sihat??" Aku memulaKan PerbuaLAn... daN aku MemanFaaTkan MaSa berbuaL ini DengaN baikNya. TidaK leBih dari 10 miN... PerBincanGn aKu denGAn parentsKu terhenTi. DalaM fikiRanku " Mesti KrediT mama ni Sdah Habis... HeHe... iyaaLAakan... MahaL baa tu Call Dr mAlaysiA ke Sini... hmmm.. ndak pa Laaa.... Nnti AKu call LAa doRg balik.. InsyaAllah...."

SebnaRnya Pagi ni pun Aku ada terfikir tentang Keluargaku di MAlaysia... TentaNG Mama dan Bapaku... TerDetik Jugak di HAti ni... "LAma Sdah tau Aku ndaK tel Rumah.... Hmmm Brpa LAma sdaH aaa.... rasaNya ada jugaK laa sebulaN sdaH... LAst caLL hr tu Pun mama Ckp Psal TickeT bLik SabaH.. n PAda MAsa YANG SaMA.. AKu pun Ada kelAs.. So Sekejap jak laa Ckp Sama MAma HAri Tu..."

Hmmmmm... AlangKah HebatNya KuaSa TuhaN RabbuL JalaL.... kan... Baru Jak terfikiR ttg Rumah... n dalaM maSa yang Sama.... maMa dan Bapa pun terfikir ttg Aku di Sini... ni laa org cakap talian ibu bapa dan anak-anak tu adalah satu talian yang memang banyak keajaibannya. Doa ibu Bapa makbuL bila mendoaKan buat Anak-Anaknya. Begitu juGak denGan doa SeorAng anaK kepaDa ibu bapaNya. KetaaTAn kePada Ibu BaPa jugaK sudAh disebuT Oleh Allah SWT di daLAm Al-Quran. Boleh Kita KataKAn TAraF Ibu BaPa AdaLAh selePAs ALlah dan Rasul.

SahaBatku Sekalian, JanganlaH kaliaN lupa KepaDa Ibu baPamu... Jasa MereKa amat BesaR sekaLI... pernaH BeberaPA kaLi Aku meliHAt DiliVery wakTu Aku Tgh cycLe ObsteTric. TersenTuh Gak Hati Aku meLihat Bayi yaNG baru Lahir. berkaCa gaK laa MAtaku mengingatKan keperitaN mama ketika Melahirkan Aku. Aku jugaK dpaT rasaKAn betapa gembiraNya dan bersyukurNya mama dan BApa aku ketiKa Aku selamaT dilahiRkan.

KedengaRAn SuaRA TAngisaN bayi yaNG baru dikeluarKan dari peRut Ibu itu (KAedaH CeaseRiaN- OperatE kt BhgiaN AbdoMen) selepAs bebeRapa MiniT setelah dibawa ke Bilik Khas untuK memBantu PernafasaN bayi. Ya Allah... BetaPA engKAu Maha perkAsa.... Maha PengasiH dan Maha PenyayaNG.. EngkaU menciptaKan.. Engkau MenghiduPkan dan Engkau Mematikan... Aku TermenuNg seketikA memikirkaN tentaNG betaPA AgungnyA kekuasaaN TuhaN...

Allah TidaK perNah MenzaliMi Hamba-HambaNya. BahkaN ahMba-HambanYA yang TidaK berSyukuR ituLaaa yang Menzalimi diri mereKA senDiri. Anak YAng tiDak BerDosA DibuAng di Tong SampAh... AstagFirullahaLAzeeM.... Apa jeniS manuSia yaNG bertopeNGkan Syaitan Ini.. saNgguP meMbuang aNak sedemikiAn ruPa.. Xda raSA berSalaH kah DalaM diri KetiKa memBuat PerbuatAn Keji Itu?? Kes Adik PeremPuan yaNG diRogoL dan DimasukkaN dalAm BeG, DihanCur-HancurkaN Perutnya... AstagFirullahalAZeem............ betaPA terukNya ManusiA zaMAn ini.... x kesiaN ka ngan BdaK itu... x tersenTuh ka bila dia Buat ngan Bdak tu Smbil BdaK tu meNangis n menghembuskaN nafaS Akhirnya...... AstagFirullAhAlAzeem.....


SaHabatku sekaliN, JadiLAh kita Anak-Anak YAng soleH...YAng mamPu menJAdi HArta yang BerkeKalan buAt ibu Bapa Kita. Allah lAgi mengetahuI segaLa yang baIk dan Buruk Buat diri Kita. JadikanLah DuniA ini SebagaI jambaTAn MenuJu ke AkhiraT. Dan PAstikaN JambaTan yang DipiliH adaLAh JambatAn Menuju ke SyurGa ALlah... dan BUkan JAMbatAn yang SebalikNya... WaiyaazuBilla.....

" AllhummaghFirliii WaliWaalidAiyya... WarhamHuma.... Kamaa Rabbayaani ShoghiRoo.. "


0 comments: