Thursday, April 03, 2008

NoveL ayaT-AyaT CinTa




"Baca x NoveL ayat2 cinta??" Aku terKaKu biLa seOrang SahaBaT meNanyakaN soalan ini. NoveL?? HaHa... Aku tergeLak Kecil seNdiriaN. Baca noveL.. Aku terinGat NoveL pertama Yang berjaYa aku HAbiskan. TajuknYa pun aKu sdh Lupa. taPI yang PAstinya critanya MenGGambarkan PErjuangAn PelajR2 Asia yang BelajaR di Sebuah NegaRa KomuniS RuSsiA. SceNe2 yaNG maMpu membuatKan aku teraSa bagaIkan Aku berada di Tempat yanG saMa seperTi yaNG diceritaKan PenuLis.

TataPan Ayat-AyaT al-QuraN berjaYa menariK hatiKu untuK membaCa Novel iTu hinGGa ke AkhirnYA. KisaH2 PerkeNalaN PeMuda-PemuDi Yang DiseMai BerNAungKAn SyariAt seDikiT sebanYAk MembuatKan aku TerkeSan. Ah.. LupakaN kiSah laMa.. BiarLah Ia berlaLU beGitu SahaJa.

Aku memBuka PDF NoVel AyaT-Ayat Cinta KaranGan HabiBurraHman SaeRozzi, SeoraNG WarGa IndonesiA. Hmmm.... SceNe 1 "GadiS meSir Itu BernaMa MariA". Aku terSenyum SendiriAn. MadiNah An-NaSr, AsyiR.. SAb'aH, Ramsis MetrO, HadaIk Al-helwaN, ShubRa Al-KheiMa mengingatKan TentaNg PerjalaNanku di Mesir Cuti WinteR laLu. WataK fahRi yaNg mengamBil BahaGian QiraaT Al-QuraN MembuaTkan AKu terkenaNg WakTu-Waktu IndaH beRsaMa Ustaz HaDi Senapi, SahaBAt SekolaH MenengaHku. SelepAs 8 TahuN tidaK berteMu, AkhiRnya Bumi MesiR menJAdi SakSi perTemuaN dan PerpiSahaN itu sangaT maniS Bila iaNya diSAluT denGAn Iman dan PenghaRapaN daRi Ilahi.






Nama SheiKH uThmaN, KalaU aku x silaP benaR2 WujuD. Dan UStaZ HAdi Juga MeruPakaN salH seoraNg daRi penunTut KesayanGan Sheikh UthMan. "Ana Sekrg belajaq dari Sheikh UthmAn. SheikH besar ni Pi.. SheiKh JibriL puN AntaRA anaK murid SheikH Uthman. enta kenaL x SheIkh RasyiD al-Afasi yang Sedap Bacaannya tu?? " Kata2 ustaZ hadi Berlegar di FikiranKu. SheikH SoraNG laGi SheikH yaNG disebuT oleH UsTaz HAdi, SheIkh HasaN yang Juga MerupakaN SeoraNG SheikH besaR yaNg menunTut deNgan SheikH UthmaN.

PerjalaNan daRi ASyiR Ke Shubra MengamBil masa Yang aGak LAma. HaHa.. Pagi JumaaT tu, Aku mengamBil kepUtusan Untuk tidaK mengikutI RomBongaNKu YAng semuaNya seramai 15 Orang. Pkul 7 laGi ustaZ hadi samPai di Rumah Milik Ustaz SingaPura yang telah DisewakaN untuK RomboNgan MuslimiN. Aku begiTu seleSa tinggaL di RumaH Ustaz SingaPura itu. Bilik Ada 2 siap dengaN ruang Tamu yang BesaR, DapuR, TandaS yang Aku anggaP sangaT memuaskaN haTi. TepaT 1030 PAgi, Kami meNinggaLkan AsyiR unTuk menuJu ke MasjiD SaIdiNa HussiN RA unTuk meNunaikAn SolaT JumaaT. Aku juGa SempaT menemuI SoraNg laGi SheikH terUluNG Di Mesir iaiTu SheikH HakiM. SheIkh QurrA yaNg PaliNG TinggI sanaD QurannYa di Mesir Sekrg. AlhamDulillaH.. seMOga BaraKah SheiKh2 iNi mengaLIr di Darahku.. Ameen..


Hmmm.. nanTi laa SmBUnG.. SekrG sdaH pkuL 430 SubuH. Air PulaK xda. PayaH gaK SebenRnya. terpakSalaH aku AmbiK wuDhu kt 1sT flooR ni. JaUh gaK laa... Lift X geraK, AKu plaK kt TgkaT 9.... Adoi... McM2 laaa.. HiHi...


Psl NoveL ni..... :-) Aku Try Tuk BaCa... LaMa sdaH aku MeninggaLkan ProfessiOn aku Bca2 NoveL ni. HaHa.. Time Muda2 Dulu Boleh lAaa... Hari tu, NoVel yaNg semua Orang cakaP sgt Syok pun Aku baCa x smpaI 1/4... HaHa... X minaT laaa.... :-) BiLa Ada StimulaTion Yang KuaT... Baru Habis Bc koT.. haha... Apa AKu ckp ni... x fahaM... haha... AbaiKAn... klaH... naK bersiaP solaT subuh Kt Hall...


yg Baik Dr Allah SWT .... Yang buruK tu Ats KelemaHan diri yaNG sgt Hina disiSi TuhaN Rabbul Jalal... WallahuA'lam....

3 comments:

Insyirah Ameer said...

Assalamualaikum...
AYAT2 CINTA..released in 2004..pndapat ana,still the best novel yg ditulis oleh Habiburrahman..
compared dgn 2 cerpen dlm Pudarnya Pesona Cleopatra or dwilogi Ketika Cinta Bertasbih yg sempat ana bc..
Baru beberapa hari lepas, dpt peluang tengok novel ni dlm bentuk filem indonesia..tgh box office skrg..frankly, MENGECEWAKAN..sayang betul bila novel sehebat tu muncul dlm layar filem tp "kehilangan" the main messages yg cuba disampaikan oleh penulisnya..
Mungkin A2C ni lebih bermanfaat dan terkesan kalau dinilai dari bukunya, bukan filem tu..if ana x baca novel tu dulu, mgkin x dapat mghayati watak manusia2 hebat spt fahri, aisya, maria etc...ada banyak benda sebenarnya yg cuba disampaikan oleh penulis melalui watak2 tu, bukan semata-mata berkisar tentang cinta sj..

sarahss said...

saye xbace novel die..tp trus tgk movie..best juge :)

Anonymous said...

Sy dr smlam ke hr ni dah bc smpai 80 pages dah.. haHa... SemangaT ni... hihi... Tul eh... KeuniKannya dPat diRsakaN lagi Kalo Bc Novel Tu.. BiarpuN sy bc meN lomPat2 je... hihi..