Tuesday, April 22, 2008

UndangaN WajiB DihaDiri??

Mmmmm… HaHa.. Saja Jak Ni…. terfikiR lePas ToloNg c MasHkuR ni ngaN KaDnye.. HaHa…. Ada hadis Nabi SAW yang Menyebutkan ttg Setiap Undangan tu Wajib untuk dihadiri.. dan Bnda ni DitimbuLkan Oleh AdaLaa…. Sorg Shbat Ni… hAha… Dia Tye.. NaPa Aku ndaK g Ke maJLis SambuTan HR JAdi Sorg Shbat LAgi ni…..

HaHA…… Syok GAk menJAwaB soklaN dlaM BloG ni…. Kepda ShbaT yang bertya… Jan MaraH.. HAHAHA….. Bg aku Kan.. bnda2 ni ndak ada masaalah.. Biarpun Rasulullah x pernah buat kan.. sama gak laa cam MaulidurRasul… RasuLullah mmg ndak pernah buat.. kita jak org2 yang kemudian ni (Golongan Khalaf) yang sambuT hari ni…

1. ObjektiF yaNG TepaT

Pndapat aku… kalau kita mau buat sesuatu majlis au perkara.. majlis apa2 la.. cthnya majlis Usrah ka, Majlis Raya ka, Buat Rumah terbuka ka.. Majlis Hr JAdi ka.. Pertndingan Takraw ka.. JelajaH benua ka.. Hari Keluarga KUU ka.. HaHa n apa2 jak.. sebagai Seorang yang bergelar Muslim..UntuK menJadikan Suatu Majlis tu Dikira SebagaI IbaDah.. Tujuan Utamanya Msti yg 1st.. Krna Allah… n segala Objektif2 yang disusun mesti ada connection ngan Islam.. Cthnya, Pertandingan Takraw.. Objektif Utama ialah untuk menguatkan kesatuan n kasih sayang antara sesame pelajar muslim. Cth len lagi kalo buat Program jelajah Benua (Akan Datang) oBjektiF yang DipiliH adalaH berkonsePkan kebajikan..

Nampak x?? Objektif yang dipilih Mesti ada kaitan ngan Islam.. yang Boleh membawa Faedah Untuk Ummah.. Kalo Xda Kaitan puN ngan Islam... Maka iaNya bnda yg Sia2.. Dan tidaK dikiRa sebaGai PahaLa dr Allah....

2. PraktikaL yang menepaTi syaraK

Camana Plak Perlaksanaannya..?? ada bnda yang halal… oleh kerana perlaksanaannya salah.. menjadikan bnda itu jatuh kepada hukum haram disisi syarak. Cthnya.. Program Sambutan HAri Raya.. Kalu ikut betulnya.. bnda ni Mmg harus.. tapi bila Dalam program tu.. terdapat bnda2 yang Salah n berdosa… maka Rosaklah objektif Dan intipaTi program Itu senDiri. peRgaulan bebas antaRA lelaki dan Perempuan Yang tidaK terkawal, Ambik Gambar berdua-duaan antara Lelaki dan perempuaN yang Bukan muhrim.. AdalaH diantarA bnda2 yaNg dianggaP sebagai doSa yang bakaL meroSakkaN PrograM tersebuT.. HaHa.. So, PraktikaL n PerlakSanaaN mestilah Ikut SyariaT.. IslaM ni Mmg Luas.. taPI aDa segolongaN umat IslaM ni MMg suka Cari CeruK2 yaNg Sempit tu GaK.. yang Mana Ceruk tu laa BakaL memBawa Umat islaM tu ke Lembah KerosakaN dan KehinaaN..



Hadis RaSulullaH mengenai ada Org peremPuan yang Menyanyi di Rumah Rasul Waktu Hari Raya tu adalaH hadiS psl HukuM suara WaniTa.. n HadiS tu baGi aku TidaK seSuai untuK dijaDikan Hujah (Keadaan n suasana yang sgt berbeza waLaupun Kedua2nya Ada kaitaN ngan HiburaN ) Untuk mengharuskan Majlis Hari JAdi Mcm mlaM semaLam… :-)

So, JawApaN kepaDa SoklaN shbaT aKu Smlam Maybe Boleh JwaB sndiRi koT.. Aku JusT ndak SetuJu n TidaK suKa ngan PerlakSanaaN (BukaN Ndak Suka ngaN maNa2 Individu aa.. Jan Slah FAham plak.. HiHi.. Tapi PerlakSAnaan MAjlis tu Sndiri.. ) Majlis Hari JAdi yang sedemikiaN ruPa.. Maybe Dlam MAjlis tu Ndak Ada bnda2 teruk yang Aku sebutkaN diataS.. HaraP2laaa… InsyaAllah :-)

n AKu ndaK boleH ckaP Bnda Tu haRam Psl aku BukaN Ahli Tuk mengeluarkaN hukuM.. Sapalaa AKu ni Kan.. taPi Kita Ada PendaPat MSinG2 kaN… So IkuTlaa HAti SndiRi.. Semua DaH beSAr PAnjanG.. Tau doSa n PaHalA.. Kalo Rasa Bnda tu Ok n X berdoSA.. BuaTlaa.. TeruskaN.. :-) Tapi kaLo raSA bnde tu ada Yang x beraPA betul.. Try Fikir CamaNA tuk Modofied bAlik spya Nmpak Lebih CantiK ckiT n lebih Selari ngan Apa yang Islam maUkan.. HaHa..

Satu laGi… OrG yang ProffesionaL ndaK akaN ckP ndak Setuju Jak tanPA memberi CadangaN… haha.. Tapi Aku ndak da maSa laa.. Kejap LAgi masuK Waktu Subuh Dah… Then kena StudY laGi… HaHa.. Len Kali laa Ckp Psl CadaNgan2.. HaHa.. KlaH….

2 comments:

Anonymous said...

hurmmmm....
perbincangan ini blom selesai lagi la....
nanti kite bahaskan, ok?

Ibnu Saif said...

Ok Je... HiHi...... :-)