Saturday, July 05, 2008

PrinsiP..

Hmm.. semua org tau apa yang telah trjadi baru-baru ini. mksud aku bnda2 politik ni laa. lalu terdengarlaa banyak komen2 dari org2 awam mcm aku ni. "Alaa.. ni laa politik.. kotor.." kata si A. "Biasalaa tu joe.. pembangkang memang camtu.. lain2 yang dibuatnya" Tambah si B. "aku memang ndak puas hati tau ngan kerajaan ni" celah si C. "Kita mesti ubah keadaan ni" kata si D ngan semangatnya. lalu si E membuat kesimpulan "Alaa.. besalaa ba tu.. ndak payah laa kau ikut2 cakp2 bnda tu.. kita kerja jak baik2 bagi makan anak isteri.. sdahlaa.."

AdoI.. bagus2 panas jak perbualan anak-anak muda ni, pastu ada laa plak si Malaun ni habiskan perbualan ngan kesimpulan yang sangat tidak demokratik dan nasionalistik. Hmm... kadang2 aku trfikir sndiri.. aku sedar bhwa diri ni x seberapa dalam nak bawa keja2 agama ni. kelemahan dari segi iman, ilmu sudah cukup untuk melambatkan pergerakanku dalam menjalankan amanah gerak kerja dakwah ni.

tapi Alhamdulillah.. aku masih ada prinsipku sendiri yang mana aku rasa bnda ni laa yang membezakan antara sorang dengan yang lain. aku tau kemana aku nak jalan. aku tau kemana aku nak pergi meminta dan memohon pertolongan.

aku sebenrnya sgt bnci ngan orang yg xda pendirian. sangat mudah terhanyut kesana n kemari. di depan kita ckp lain. di belkg kita ckp lain. bila bersemuka ngan kita, dia seolah-olah menyokong kita 100%, namun di sebalik semua itu, rupa2nya dia ada agendanya yang tersendiri. Agenda untuk menyelamatkan dan memenuhi ego kendiri hingga sanggup menokok-tambah bnda2 yang tidak wujud di dalam statementnya spya semua org menghormatinya sebagai orang yang penting.

Ego memang kita perlukan. cuma sejauh mana kita boleh control ego kita tu jak laa yang membezakan antara lelaki sejati dengan Jantan Bujang Senang. (ni Prktaan tuk laki jak.. Tuk prmpuan cari sndiri). Kalau xda ego, orang akan injak kepala kita. Tnpa ego, kita x boleh menyelamatkan maruah agama, bangsa dan negara. Tnpa ego, idea susah nak berkembang. tnpa ego, hidup ni x kan ada kegembiraan. sedih memanjang. asyik kita ni mengaku kalah jak.

lain plak critanya kalo kita ni ndak pndai control ego kita. hncur berai jadinya. orang buat lawak ckit, sdah mengamuk mcm ada pergaduhan besar yang berlaku. HaHa.. Pelik2.. kadg2, org stimulate ckit jak, tapi oleh kerana ego ndak pndai mau control, hbis semua org jadi mangsanya.

ada org ckp ego ni sama ngan org yg takabbur. bagi aku bnda ni ndak sama. Pengertian ego terpulang kepada kita cmna kita mau mmndang perbuatan ego ni. kalau kita pndang ianya dari segi yang positif, maka positif laa mksudnya dan begitula sebaliknya.

klah.. Jadilaa kita ni org yang berpendirian dan berprinsip.

"Kita kena terbuka, tapi jangan hanyut... kita kena pegang kepada prinsip, tapi jangan jumud"

0 comments: