Sunday, December 21, 2008

SelseMa eh??



Selsema..

nape kita boleh ade selsema??

pe benda selsema nih??

cne selsema ni boleh merebak kt kita??

apa simptom-simptom yang menunjukkan kita dpt selsema??

camaNa nak RawaT??

ada rawataN tradisional eh??


Hmm... post kali ni aku saja laa nak berkongsi ngan kwan-kawan yg bukn dari aliran medic ttg penyakit-penyakit biasa yang kita selalu hidap. sekurg-kurangnya kita tahu apa yang berlaku kt diri kita.. dan boleh ambik tindakan-tindakan awal yang sesuai tuk mengelakkan dari komplikasi yang lebih teruk.

PerubaTan?? sakiT?? sumanya dataNG dari Allah.. Ubat?? pun datang dari Allah.. cara mengubatI..? pun dataNG dari Allah... moderN medicaL science... ataupun TraditionaL.. semuanYA adalaH Ilmu-ilmu Allah...

so Bila kita sakit.. apa yang perlu kita buat?? cukupkah hanya setakat berdoA?? cukupkah hanya dengan menganggap bahawa sakit dan sihat itu semuanya datang dari Allah.. dan menyerah bulat-bulat kepada Allah untuk menyembuhkan??

basic untuk Allah kabulkan permintaan kita semuanya sama. Konsep TawakkaL mengandungi aspek-aspek usaha dan doa. kalo usaha sahaja tanpa doa dan pengharapan dari Allah.. maybe sakit tu Allah sembuhkan.. tetapi disana tidak ada keberkatan dan sakit atau sihat yang kita perolehi tidak pun mendekatkan kita dengan sang Pencipta sakit dan sihat.

kalo doa sahaja.. percentage tuk sakit kita sembuh sgt-sgtlaa rendah.. melainkan laa kita ni wali-wali Allah.. :-) bahkan Wali-wali Allah pun g hospital gak.. cTh.. syeikh Ahmad YAssin.. Tuan Guru Nik Aziz.. Tuan Guru Hadi AwanG.. n yang bukan wali pun g gak... contohnya Dr Mahadhir.. Anwar Ibrahim selepaS kena Tumbuk Bekas ketuA polis negaRa dan lain-lain lagi. haha..

ok... selsema..

pe bnda selsema nih?? alaa.. semua org tau kan selsema nih.. teda org x pernah kena selsema...

actually.. selsema ni disebabkan oleh sejenis virus.. yang kita panggil Influenza virus. influenZa virus ni ada dimana-mana sahaja.kita pun x tau kan.. psl bnda tersangatlaa kecilnya smpai x boleh dilihat dengan mata. disini kita kena tahu 3 benda.

1. Punca virus
2. camana virus ni merebak ke orang yang sihat
3. reaksi badan kita terhadap viruS ni

Punca Virus

virus ni boleh merebak dari human to human. Kita panggil Antroponosis. mksudnya punca sakit ni dari human.. dan akan menyebabkan human len yang sihat jadi sakit.

napa dalam 1 rumah, kalo seorang ahli dlaam rumah tu selsema.. tiba-tiba selsema ni merebak dan sorg-sorg dalam rumah tersebut sakit?? mksudnya.. punca virus nih adalah orang yang pertama kali sakit tu..

macamana plak cara merebaknya sakit ni?? kenapa boleh merebak?? apa mekanisma??




kita boleh bahagi kepada 2 cara..

1. direct

2. indirect

Direct

bila kawan kita yang sakit tu bercakap dengan kita, ataupun bersin depan kita.. batk-batuk ke depan kita dalam jarak yang dekat.. virus yang ada di hidung dan mulutnya tu akan keluar ke udara dan jika sekiranya virus tersebut sempat masuk ke hidung or mulut kita.. Haa.... insyaAllah kita pun akan sakit selseMA..

kita panggil Aerogenic way of transmmissioN. mksudnya virus ni boleh merebak melalui udara. kalo kita just pegang-pegang tangan kwn kita tu, tanpa berrcakap-cakap.. or dia x bersin depan kita.... insyaAllah x kena laa... biarpun jarak kita ngan dia sgt2 dekat. (tapi x yah pegang koT.. baca smpai bawah.. hihi..)

cth len.. dalam Bas.. kan ramai org dalam baS tu.. bermacaM-macam Jenis orang.. yang Hitam.. putiH... kuruS.. gemuK... baik.. JahaT.. pencuri.. peromPak.. samsenG dan lain2. contohlaa abg baik ni yang sakit selsema. virus tu ada dalam hidung dan mulut abang baik ni. pastu plak bas tu mmg sgt2 sesak.. abang baik yang sakit ni terpaksa laa berdiri. berdiri plak di belakang 3 orang perompak yang sgt jahat.


sepanjaNg perjalanan tu.. abag ni batuk-batuk je.. bersin laa.. kuat plak bersin tu.." AchOOOmmmmmmmMMMM!!!!! .. Hmmm.. excuSe ME.... " semua org dalam bas tu pndang.. perompak 3 orang tadi gelak-gelak je.. sempat lagi ngumpat abg baik tu. " ko tgok dak skema tu.. dh mcm org tua eh... hahahaha... batuk sana.. batuk sini.. atau maybe dia buat-buat sakit kot.. dia nak semua org kesian ngan dia... hahahaha" gelak si perompak2. Pak Haji yang duduk depan Abg baik ni pun tersengih gak... "Excuse Me?? aku igt dia nak ckp AlhamdulillaH td... bru je aku naK doakan dia... HuH... mmg DasaR oM putiH tuL... !!" getus hati si Pak haJi..

nak dijadikan cerita... si perompak ni mmg dah plan nak merompak pada malam esoknya. tapi malangnya.. akibat daripada jangkitan virus yang berjaya memasuki badan mereka daripada abang baik tadi, hasrat mereka terbatal. sorang-sorang daripada perompak tadi jatuh sakit.. panas-panas bdan, hingus.. batuk berkahak dan len-len lagi.

Pak haJi pun sama CeritaNya... tetibe je jatuh sakiT... sakiT selseMa... dan menyebarkan virus itu ke seluruh ahli keluarganya.. kebetulan pulak PAk haJi nih banyak orang Dengki kt dia keraNA dia ada Anak perempuaN yang tersgt lawa. 3 haRi sebeluM tu ade orang masuk meminang tapi pak Haji x terima. lalu keluargA pak haJi pun mula menyesyaki sesuatu yang berlaKu... mungkin ade org nak Sihir keluarga PAk haJi ni... selepas bermeSyuaraT.. pak HAji dan sekeluarga bersetuju untuK menemui Tok BoMoh SengaL ... daaaaHH... MasuK keS laiN pulaK.... HaHaHa...


indirecT

besalaa kalo org ade selsema nih.. dia akan sentiasa mengelap hidung dia yang berhingus tuH. kalo YAng skeMa dan pEmbersih.. dia akaN laP ngan sapu tagan ke ape ke.. tapi kalo jenis yang Sempoi ckiT.. pakai tangan je lap hiduNg.. haha... So.. mksudnYa... viruS influenZA ni dh ade kt tangan si pesakiT..

pastu Si pesakit ni buka laa pinTu.. nak buka pintu kena pusiNG tombol pinTu tu kaN... so bila dia sentuh je Tombol Pintu tu.. virus Influenza tu akan melekar kt tombol pintu.

so kita pun nak guna jugak laa pintu yang sama. so kena pegang tombol pintu gaK kan.. bila kita pegang je tombol pintu tu... virus influenza yang melekat kt tombol pintu tu akan melekat kt tangan kita. tapi kita x sedar.... HiHiHi...

then kita pun gosok2 hidunG kita... ade yang teruk ckit... x cuci tangan dh bila nak makan... jumpa nasi terus je makan.. guna tangan plak tu.. melayu laa katakan.. haha... so... virus2 tu pun dengan senang hatinya masuk ke dalam badan kita... HaHa.. dia Dah berjaYA untuk masuk ke step yang seterusnya.

HaHa...

pastu bila dah masuk dalam bdan kita.. virus tu pun memulakan laa proses-prosesnya.. badan kita pun dengan sedaya upayanya ingin melawan virus yang baru sahaj masuk dengan jayanya. disini ada 2 kemungkinan...

1. sistem pertahanan badan kita dapat lawan

2. sistem pertahanan badan x dapat lawan / lemah

kalo sistem badan dapat lawan.. ok laa... virus2 dapat dibunuh dengan cemerlang gemilang dan terbilang. tapi kalo sistem badan lemah.. abeh laa...... so akan nampak laa simptom2 kekalahan.. sistem badan lemah disebbkan kita x pndai nak mengurus diri kita.. banyak sangt rasuah2.. hihi... mkan x betul.. x bagi hak yang sepatutnya kepada sel-sel dalam badan.. so organ-organ dlamn terjejas sedikit fungsinya.. n menjejaskan jugak sistem pertahan yang sepatutnya digunakan untuk melawan faktor pemusnah luar.

Panas badaN
Keluar higuS
peninG2
sakiT sengal badaN
kadaNg-kadaNg.. hilang deria rasa seketika..
dan lain2...


RawataN

so... apa nak buat kalo kita ade Flu ni??

oleh kerana bnde ni disebabkan oleh virus... So kita kena guna Antiviral Drug.. banyak laa jenis-jenis Nya.. eg.. TamiFlu.. AmantadiNe.. RimantadiNe... dll...

panadoL.... Hmm... ntah lAaa... tapi aku x suka Amik panadoL.. napa tau.. psl panadol ni just Tuk hilangkan panas badaN jak.. dan jugak sakit-sakit mucsle...

napa badan kiTa panas.. kepala panas... n kita rasa suhu badan kita naik?? sebnrnya Suhu dalam badan kita ni adalah salah satu sistem kawalan dan pertahanan tuk lawan virus influenza tu. so kalo kita keterlaluan amik panadol.. pening ckit jak... sdah makan panadol 3-4 biji... panas ckit jak badan.. dh telan 5 biji.. kita secara x sedrnya menghentikaN dan menjejaskan sistem badan dalam jangka masa yang panjang.

tapi effect tu mmg ada laa... panas badan kita akan turun.. sakit-sakit badan berkurangan.. dan kita akan nampak lebih ceria dan cergas. HiHI... n side effect dari overdose panadol ni pun ade gak.. cthnya dia boleh buat kita Hypotension.. tekanan darah rendah.. Liver (Hati) pun leh rosaK.. dan macam-macam lagi.

apapun.... Jumpa dr laa kalo sakiT.... InsyaAllah DR tu boleh tolonG.. bagi ubaT yang betul n ikut Prosedur...

tapi Kan... aku MMg jarang makaN ubaT bila SelseMa... jaraNG sgt2... apa yang boleh kita buaT selain mkan Ubat.. ialah dengan Minum Teh pekaT dan panaS tmbah LEmoN.... au limaU... pastu kalo mau effet laju ckit.. tmbah MAdu ckit... psl Bnda2 yang MasaM ni pun boleh TurunkaN panaS badaN gak secara Natural disamping memperkuatkaN sistem pertahanan dalam bdaN tuk lwn Virus tu..

ada lagi yang cikgu aku ajar hr tu... bila bdan terasa sgt2 sakiT.. selsemaa... panas badan sgt naik.... caranya adalah dengan.. G mandi Air sejuK.... pasTu masuk dlaM selimuT.. tutup semua bdaN... biaR kita rasa kepanasAn 1 malaM... biar smpai berpeluH2 dalam selimuT tu.. :-) ni pun akan turunkan panas badan gaK.. n insyaAllah keesokan paginya.. bila kita bagun.. segar dan sedap je kita rasa... hihi.. InsyaAllaH...

HiHi... OKlaa... apa laa aku Ckp atas ni Neh.... maaflaa kalo x membanTu... cara paling baik spya kita x jadi punca org len sakit.. ialah ngan duk rumah diam2... x yah g kelas... dulu wktu aku 1st n 2nd year.. aku x fham bila cikgu suh bdak balik.. kalo sakit.. cikgu kata dia x nak sakit.. n dia x nak org len sakit.. tapi sekrg aku dh fham.. yeah.. org yang sakit Flu ni... g laa baliK.. fham2 laa.. Org len x nak sakiT... hihi...

n jauhkan diri ckit dari org2 yang sakit neh.. mksudnye.. kita kena laa amik precaution sebelum kita yang sakit..

apa2pun.... in medicine... anything is possible... selsema ni pun kadang2 boleh bawa mati.. Asbab kepada kematiaN.. mengikut kajian.. 36000 org mati setahun Kt us hanyan disebabkan oleh virus ni.... so... berjaga-jagalaa.

Prevention is bettr than cure... ape eh arabnya... lupa eh... oklaa.. semoga ada baiknya.. yang salaH dan tersilap.. mohon dibetulkaN... Amba bdaK baru belajaR.. hihihi...

10 comments:

Anonymous said...

ust,klu viral infection,esp rhinovirus yg menyebabkn flu,klu boleh elakkn amik antiviral drug,terutama amantadine.klu ust pernah tgk House MD last season,last episode.NSAID more preferable

Ibnu Saif said...

Yeah.. NSAID pun boleh guna gaK... But.. nape kena elakkan eh Guna antiviral eh?? Ehammm... kena cari Ni... hihi.. nnti laa tgoK last episode Tu.. Yeah.. JumpE daH...

" For the past few years, the U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) has advised doctors not to use amantadine (Symadine or Symmetrel) or rimantadine (Flumadine) to treat or prevent the flu. These medicines have not worked against most types of the flu virus. "

http://www.webmd.com/cold-and-flu/amantadine-or-rimantadine-for-influenza-flu

HiHiHi... Tq bgtaU.. kalO x cakaP.. sy x taU.. :-)

satu LAgi amantadine digunakan Untuk soMe InfluenZA tyPe A.. Cumenye x berkesan sgt ubat nih..

How Well It Works

"In healthy young adults and children, antiviral medicines can be very effective in preventing influenza A during an outbreak.1 But these antiviral medicines do not always treat or prevent the flu.

When given within 48 hours after symptoms begin, they may reduce symptoms, shorten the length of influenza A illness by 1 or 2 days, and allow for a faster return to usual activities."

InfluenZA Type A ni ialaH yaNG selalu kita sebuT ngan nama Bird Flu.. 1918 dipanggil dengan spanish Bird Flu dan membunuh 50 million org..

1957- kita panggil ngan asian influenZA.. 1-2 million org mati..

1968- HongKonG influenZA 700000 MAti seluruh dunia disebbkan oleh bird Flu..

:-) hye sbgai rujukaN.. :-)

Anonymous said...

rajinnye explain! mcm cikgu lak :p

miss L said...

huuu.. ak tgh selsema ni.. sesaje google jumpe blog nih.. ahhaa... nice writing though.. bye~

miss L said...

huuu sayer selsemaaaa ;/

Anonymous said...

Home Made Skin Tag Removal - 5 Tips For Home Skin Tags Removal Do you have problems with skin tags
and don't know what to do. This is a great font for use with winter designs as you prepare all your Christmas artwork. The skin tags will be cut with a method that is in accordance with their location on the body and size.

Here is my website - moles warts skin tags removal

Anonymous said...

biz member, Ed Bankos' personal invitation, I invite you to check out the site. Fortunately, there are a variety of skin tag removal treatments you can use. You might notice some swelling in different parts of your body.

Check out my web page :: photos of skin tags

Anonymous said...

After looking into a handful of the articles on your web page, I seriously appreciate your technique of blogging.
I saved it to my bookmark site list and will be checking back soon.
Please check out my web site too and tell me your opinion.


Feel free to visit my blog post :: spam filtering services (skillicorn.Wordpress.com)

Anonymous said...

Download my free ebook "I've Found the Fountain of Youth- Let Me Show You Too. In my years of experience, when I bulked up and gained weight and fat, the biggest mistake I made was not tracking what I ate. Eating based on your mood is not the path to healthy weight gain.

Feel free to visit my weblog; how many calories do i need to gain weight **

Anonymous said...

Write more, thats all Ӏ haѵe tο say.

Lіteгallу, іt seems as though you relied on the viԁеo tо make youг point.
Үou defіnitеly κnoω what youre talking about, whу
throw away your іntelligеnce on just poѕtіng videos to yοur sіte ωhеn you could bе giving us ѕomething enlightеning to
геаd?

Here іs my site: how to get rid of acne