Saturday, November 29, 2008

ZulhijjaH EditioN - SubhaNallaH...-

video


انظر إليها بعيني قلبك
واسمعها بأذنيه كذلك.
وتذكر "إن في خلق السموات والأرض ..." وهذا من خلق السموات والأرض
سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله
لعل الله أن يلين قلوبا قست وأفئدة تحجرت
يا من ألنت قلب ذلك الحيوان الأعجم، أتوسل إليك أن تلين قلوبنا خاصة ونحن في هذه الأيام العشر المباركات
آمين آمين آمين

Zulhijjah Edition - Part 2 -


1 Zulhijjah 1429

Usrah NuqaBa


Lebih kurang pukul 10 pagi 1 zulhijjah, handset Samir bergetar. pada waktu itu dia sedang menyiapkan sup ayam resepi buatannya sendiri. kelihatan Syakur yang menelefon.

"Assalamualaikum akhi.. enta baru bgun tidur ke ni??
"ei.. takde laa bro.. tgh nak masak-masak laa ni.... kat mane dah ni??"
"dh nak sampai dah.. dalam 10 minit, sampai laa insyaAllah"
"ok bro... ana tunggu ok.... WassalaM.."

Samir mempercepatkan pergerakannya memotong bawang putih dan kentang-kentang yang berada di atas meja. "Adoi... aku tak sedia sangat tau untuk usrah kali ni.. dah laaa kena bagi tafsir.. adoilaa.. " sepuluh minit kemudian sahabat-sahabat usrahnya sampai di depan pintu rumah Samir. Samir mempersilakan mereka masuk dengan hati yang penuh dengan kegembiraan. Tetamu datang membawa rahmat, dan balik mengeluarkan bala dari rumah.

Samir mempersilakan sahabat usrahnya itu dengan minuman Pepsi dan Sprite. Keropok Jagung yang dibelinya di kedai berhampiran juga dihidangkan. Usrah belum lagi bermula disebabkan oleh beberapa sahabat lagi yang belum hadir. Samir mengambil kesempatan tersebut untuk menyiapkan sup ayamnya yang bakal menjadi santapan sahabat seusrahnya itu.

selepas 15 minit berlalu, barulah usrah Nuqaba bermula. usrah dimulakan oleh Ridhwan yang juga merupakan Presiden Islamic Student Movement (ISIM). slot seterusnya dikendalikan oleh Samir sendiri dengan membaca surah Al-Fajr.

"BismillahirrahMaaherraheem... actually ana tak berapa sedia nak bentangkan untuk tafsir kali ini. ana just baca ayat dan terjemahannya je laa k.. lepas tu mana-mana yang boleh kita ambik pengajaran.. kita bincnag lepas ni laa k.. " Samir berterus-terang tentang kesalahannya kerana kurang bersedia untuk menyampaikan tugasan yang telah diberikan.

Samir memulakan bacaan. Suara alunan dilagukan, digubah dan diadun sehingga sedap telinga yang mendengar, tenang hati orang-orang yang khusyuk, dan tenteram jiwa yang kusut. samir mebacakan terjemahan surah tersebut.


1. Demi fajar
2. Demi malam yang sepuluh
3. Demi yang genap dan yang ganjil
4. Demi malam apabila telah berlalu
5. Adakah pada yang demikian itu terdapat sumpah (yang dapat diterima) bagi orang-orang
yang berakal??
6. Tidakkah engkau Muhammad memperhatikan bagaimana tuhanmu berbuat terhadap kaun
A'd
7. Iaitu penduduk iram (ibukota kaum A'd) yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi
8. Yang belum pernah dibangun (suatu kota) seperti itu di negeri-negeri lain
9. Dan (terhadap) kaun thamud yang memotong batu-batu besar di lembah
10. Dan (terhadap) Firaun yang mempunyai pasak-pasak (bangunan-bangunan yang besar)
11. Yang berbuat sewenang-wenangnya dalam negeri
12. Lalu mereka membuat kerosakan di dalam negeri itu
13. Kerana itu, Tuhanmu menimpakan cemeti azab terhadap mereka,
14. Sungguh, Tuhanmu benar-benar mengawasi
15. Maka adapaun manusia, apabila Tuhan mengujinya lalu memuliakannya dan
memberikannya kesenangan, maka dia berkata "tuhanku telah memuliakanku"
16. Namun apabila Tuhan mengujinya lalu membatasi rezekinya, maka dia berkata "Tuhanku
telah menghinaku"
17. Sekali-kali tidak! bahkan kamu tidak memuliakan anak yatim
18. Dan kamu tidak saling mengajak memberi makan orang miskin
19. Sedangkan kamu memakan harta warisan dengan cara mencampur-baurkan (yang halal-dan
yang haram)
20. dan kamu mencintai harta dengan kecintaan yang berlebihan
21. Sekali-kali tidak! apabila bumi digoncngkan berturut-turut
22. Dan datanglah Tuhanmu, dan malaikat berbaris-baris
23. Pada hari itu diperlihatkan neraka Jahannam; pada hari itu sedarlah manusia, tetapi tidak
berguna lagi baginya kesedaran itu.
24. Dia berkata, "alangkah baiknya sekiranya dahulu aku mengerjakan (kebajikan) untuk
hidupku ini"
25. Maka pada hari itu tidak ada yang mengazab seperti azabnya (yang adil)
26. Maka pada hari itu, tidak ada seorang pun yang mengikat seperti ikatannya
27. Wahai jiwa yang tenang
28. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhai
29. Maka masuklah ke dalam golongan hamba-hambaku
30. Dan masuklah ke dalam syurgaku


Samir membaca terjemahan Al-fajr dengan penuh penghayatan. sahabat seusrahnya semua khusyuk mendengar bacaan tersebut. sesudah itu, samir membuka buah fikirannya untuk dikongsikan bersama sahabat-sahabatnya.

"Sahabat sekalian, bukan ana nak menafsirkan ayat-ayat quran ni.. just apa yang boleh kita kaitkan dalam kehidupan harian kita, insyaAllah semuanya takde masaalah. cuma jangan terlalu lari dari makna ayat-ayat tersebut je." Samir sedar bahawa dia hanyalah seorang insan biasa yang sedikit ilmu agamanya. Hanya berbekalkan kelulusan sekolah Menengah Agama, tahap pengetahuan tentang Agamanya tidaklah begitu luas.

Namun dia sedar bahawa agama ini adalah Fitrah. Islam bukan setakat agama tetapi ia adalah cara hidup dan fitrah manusia yang sesuai digunakan di sepanjang zaman. Ia merangkumi semua aspek kehidupan tidak kira yang kecil mahupun yang besar. Dari selekeh-lekeh perkara sampai sepenting-penting perkara diajarkan oleh Islam. Islam bukanlah agama yang ritual semata-mata. Islam bukan setakat solat, puasa, zakat dan haji semata-mata. Islam merangkumi seluruh hidup manusia. Islam mengajar manusia bagaimana hidup ini dapat digunakan dengan baiknya dan dengan keadaan yang sangat terurus.

Islam mengajar bagaimana ekonomi, politik, ketenteraan, sosial, dan lain-lain lagi. Pokoknya, Islam mengajar cara hidup yang paling sempurna. namun hari ini, umat Islam adalah umat yang paling rendah martabatnya. kerana apa?? kerana umat Islam sudah tidak mahu dengan cara hidup islam. Kenapa umat lain sedang dalam era yang maju dan menguasai?? ini adalah kerana mereka mengaplikasikan Islam di dalam kehidupan harian mereka. negara yang paling bersih, sistem yang paling teratur, semuanya dimiliki oleh negara-negara barat yang majoritinya umat yang bukan beragama islam.

Mereka menggunakan cara hidup Islam dan mereka maju. Umat islam meninggalkan cara hidup Islam dan merekalah yang paling termundur dan paling hina. Sejarah umat terdahulu hanya tinggal di lembaran-lembaran buku sahaja.

Benarlah kata Nabi SAW dlam hadisnya yang mengatakan umat Islam akan menjadi hina, lalu sabahat Nabi SAW bertanya adakah ianya disebabkan oleh sedikitnya bilangan umat islam pada ketika itu. Nabi SAW mengisyaratkan bahawa umat Islam ketika itu banyak jumlahnya tetapi mereka bagaikan buih-buih di lautan. Banyak buih tetapi hilang apabila dihambar oleh ombak. lalu Nabi menerangkan bahawa punca kelemahan umat Islam pada ketika itu adalah kerana 2 sifat yang buruk iaitu sifat wahn, (sifat cintakan dunia dan bencikan mati)

Samir kembali merenung terjemahan quran miliknya itu. lalu meneruskan bicaranya. " Allah menerangkan tentang satu golongan manusia yang amat buruk perangainya didalam ayat 15 dan 16 surah ini.

15. maka adapaun manusia, apabila Tuhan mengujinya lalu memuliakannya dan memberikannya kesenangan, maka dia berkata "tuhanku telah memuliakanku"
16. Namun apabila Tuhan mengujinya lalu membatasi rezekinya, maka dia berkata "Tuhanku telah menghinaku"

Ini lah contoh manusia yang tidak tahu bersyukur. Allah beri dia kemuliaan, dia suka. bila Allah uji dia dengan kesusahan, maka dia menyalahkan Allah SWT. AstagfirullahaL Azeem... Bila Allah beri dia kesakitan.. kekecewaan.. dan kehampaan.. Dia mula menudingkan jarinya terhadap Allah SWT. fikirannya dan gerak batinnya mempersoalkan apa yang telah ditentukan ke atas dirinya."

"ana nak bagi contoh, tapi contoh ni boleh pakai untuk yang belum kahwin je laa ye.. hIhI...so ade 4 orang je laa yang tak kahwin dari 7 orang kita kat sini.. hehehe.. dengar bebaik k... HiHi..."

" Contohnya bila kita dah jatuh cinta kat seseorang ni.. mmg kita suka laa sangat-sangat laa kat dia ni.. then kita nyatakan hasrat kita untuk bersama dengannya menyusuri jalan-jalan kehidupan berlandaskan apa yang telah ditetapkan Syara'.. tetapi malangnya jawapan yang diberikan adalah tidak... atau tak mungkin.. atau tetap tak boleh... hihi.. so apa yang perlu kita buat?? adakah kita akan menyalah Allah dalam hal ini.. kita kata kita dah istikharah.. dan dia adalah orang yang kita nampak dalam tidur kita atau perasaan selepas dari bangun kita.. then kita kata kita dah minta dan doa kepada Allah.. dan bermacam-macam lagi.. tapi jawapan yang diberikan oleh perempuan itu adalah tidak.. lepas itu.. adakah kita akan menyalahkan Allah dalam hal ini?? kerana Allah tidak mendengar permintaan kita.. atau Allah sengaja buat kita menderita macam ni?? atau Allah nak menghinakan kita?? mcm tu???"

"Sahabat sekalian.. bersangka baiklah dengan Allah yang Maha pengasih dan Maha Penyayang. Kita berharap hanya kepada Allah SWT. Bukan kita nak mengharap kepada perempuan itu. Kita mengharap kepada Allah.. Khaliq yang mencipta perempuan yang kita cintai itu. bila jawapnnya tidak.. maksudnya.. Allah yang maha Penyayang pasti akan memberikan kita yang lebih baik dari itu."

"Inilah namanya Ujian dari Allah.... Allah nak uji kita.. harapan kita sebenarnya kepada perempuan itu ataupun kepada Allah... Ini adalah salah satu dari bentuk-bentuk ujian di dunia ni.. Maybe Allah nak uji kita dengan gagal sewaktu exam.. atau ditipu dengan wang yang besar jumlahnya.. dan apa-apa sahaja bentuknya. kenapa Allah nak uji kita? kerana Allah ni bersifat dengan sifat yang Maha pengasih lagi Maha penyayang. Allah cemburu kalau kita melakukan dosa dan maksiat, dan lari dari jalan Allah. Allah sayang kital alu diberinya ujian.. agar kita kembali kepada jalannya. kalau Allah tak sayang kita.. Allah akan biarkan kita dalam lembah-lembah dosa dan kemaksiatan dan jadilah kita dlam golongan orang-orang yang rugi. kalau Allah tak uji kita.. apa erti hidup ini.."

AstagfirullahalAzeem...... detik samir dalam hatinya. teringat peristiwa yang baru menimpanya. Ujian Allah.. Adunan Allah.. Celupan Allah.. untuk menjadikan dirinya pejuang yang lebih matang dalam menempuh hidup. dia teringat siapa dirinya di hadapan Tuhan.

"Astagfirullah.. ya Allah... begitu sayangnya engkau padaku.. engkau uji aku dengan perkara ini.. dan engkau ilhamkan dalam hatiku untuk mengingatiMu.. ya Allah.... Cinta pertamaku hanya untukMu dan nabiMu... ya Allah..... ampunilah dosa-dosaku.. aku tahu aku berdosa.. aku tahu bahawa aku insan yang sentiasa lupa dalam dunia ini.. ya Allah.. Engkaulah segalanya bagiku..." Hati kecil samir bermadah dengan madah-madah cinta.


ZulhiJJah EditioN - PaRt 1 -


BismillahirRahmaaNerraHeeM..

1 ZulhiJJah 1429

Hari yang hening meniupkan angin bayu yang menyegarkan kulit makhluK yang bernama manusia. suhu luaran serendah 4 darjah celcius sudah cukup untuk menaikkan bulu roma diri yang terdedah dengannya. sistem tubuh berjalan dengan sistematik untuk memastikan diri empunya badan dapat bertahan dalam suhu serendah itu. darah mengalir dari arteri ke vein semakin laju dari hujung badan ke otak, jantung, dan peparu untuk tindakan yang seterusnya. begitulah hebatnya teknologi ciptaan Tuhan yang pastinya banyak lagi belum dapat diterokai oleh makhluk yang bernama manusia.

Samir menekan butang calander handsetnya yang berjenama Nokia N78. "hmmmm... bila ye 1 zulhijjah ni.. mcm nak puasa je.." "Alamak... hari ni rupanya.. adoi.. baru je aku makan tadi.. adooii.. hmm.... xpe laa... esok laa kot.. " "dah laa hari ni ada usrah kt umah aku ni.. Hmm.. ok kot... muliakan tetamu kot.. mmg laa kena puasa sunat.. tapi.. tetamu nak datang nak buat usrah kt rumah.. berkatnya lebih banyak kot.. insyaAllah.. aku x puasa laa hari ni.. esok je laa.. kalo puasa pun.. nnti dorg akan rasa bersalah ke... ape ke.. mana laa tau kan.. hati sape tau.. yang pentingnya.. aku kena buat ni semata-mata untuk Allah. muliakan tetamu kerana Nabi pesan.. kalo kamu beriman kepada Allah dan Rasul.. maka kena muliakan tetamu... Hmm.. Set.. aku x posa.. Hihi.."

Hari ni hari pertama dalam bulan zulhijjah. cahaya matahari yang naik padanya merupakan rahmat bagi sekalian alam. angin sesejuk salju bertiup membawa tiupan dari Siberia terasa belum lagi mengengat. Samir memulakan harinya dengan bersolat jemaah di surau yang terletak tidak jauh dari rumahnya. sesudah habis menunaikan perintah Allah itu, dia teringat akan pesan sahabatnya mengenai usrah yang bakal berjalan dirumahnya pada hari yang mulia ini.

"ei samir.. esok jan lupe tau... usrah kt rumah enta.. masak sikit.. hehehe"

Senyuman manis dilemparkan kawannya Syakur Hamdi. Syakur merupakan ketua bahagian tarbiyyah dan usrah Persatuan Islamic Student Movement yang juga dikenali sebagai ISIM. dia baru sahaja menamatkan hidup bujangnya tahun ini semasa cuti summer yang lepas dengan seorang muslimah pujaan hatinya yang juga satu batch dengannya.

"Ok bro.. jan riso laa.. tapi ana ni jenis x tau memasak laa bro.. ana masak apa-apa je laa eh.. asal boleh makan.. ok laa eh.. hiHi.."

"alaa.. enta masak je apa-apa.. enta kan terkenal sebagai penjual ayam yang berjaya.. masak laa ayam goreng ke.. masak merah ke.. hihihi.. masak masakan kenduri kawen ke.. hehe.."

Samir tersenyum. kemanisan senyumannya terserlah. lirikan matanya yang tajam menunjukkan keyakinan yang membara dalam dirinya. "hehe.. adoi.. aku nak masak ape eh.. mati la aku.. aku nak makan sorang boleh laa.. kalo dah nak bagi kawan-kawan makan ni.. adoi.. kalo x sedap camana??.. xkan laa aku nak kena tengok resepi kot kat internet.. malasnya... Hmm.. masak sup ayam je laa.. and masukkan kentang banyak-banyak.. hehehe.... lagipun aku tengah takde beras ni nak masak nasi.. nak beli kt kedai bawah ni mahal sangat dia jual.. tak berbaloi.. " sengih samir dalam hatinya.

Sesudah habis berzikir dan memohon pada Allah Tuhan yang Maha pengasih lagi Maha Penyayang, dia keluar dengan hati yang sangat senang. dalam perjalanannya balik kerumahnya dia mengambil keputusan untuk melalui kawasan taman yang sagt indah. Gagarina Park.. panggilan Taman yang berorientasikan gaya Eropah Timur. udara yang segar dihirupnya dengan segenap kesyukuran ke hadrat Ilahi atas nikmak yang telah diberikan.

Dalam kesegaran oksigen yang bersih tanpa sebarang pencemaran, samir teringat kembali kejadian yang dialaminya beberapa hari yang lalu. "ana minta maaf.. enta boleh jadi kawan je bagi ana.. ana anggap enta ni kawan je.. tak lebih dari itu.. minta maaf.. tak lama lagi ana akan jadi milik orang lain.." samir melepaskan nafas panjang mengingatkan perkataan yang dikeluarkan oleh seorang muslimah yang dia minati ini. "AstagfirullahalAzeemm.. " samir beristighfar seketika.

Samir seorang lelaki yang amat susah untuk jatuh hati dengan mana-mana muslimah. dia adalah lelaki yang sangat memilih dalam mencari teman yang akan hidup bersamanya di dunia dan akhirat.

"Samir.. takde manusia yang sempurna di dunia ni... samir carilah yang paling baik agamanya.. n of couse.. yang samir cintai dan dia juga mencintai samir. tak guna kalo samir sahaja yang suka padanya, sedangkan dia tak menaruh hati pun kat samir. apa ertinya rumahtangga yang nak dibina tanpa ada kasih dan sayang padanya??" samir teringat pesan ustaznya sewaktu dia meluahkan perasaannya dihadapan ustaznya yang dia sayangi itu.

"Tapi kalau nak ustaz carikan pun.. ok jugak.. hihihihi.." ustaznya menawarkan tawaran hebat bagi samir. "insyaAllah ustaz.. nanti kalo ana sudah bersedia.. ana akan khabarkan dengan ustaz.. k.. hehe.." jawab samir dengan selamba.

Sebelum ini, sudah ramai yang jatuh hati pada samir dan menyatakan cinta padanya. tetapi mungkin ketika itu, samir belum lagi bersedia untuk menjalinkan hubungan yang lebih serius. ada satu ketika sampai dua orang perempuan sekaligus menaruh perasaan terhadap samir. kedua-duanya perempuan yang baik-baik. lengkap segalanya. Agama.. keturunan.. harta.. dan rupa.. tapi samir pun tidak mengetahui apakah halangan bagi dirinya untuk memilih satu dari dua perempuan tersebut.

Mungkinkah pada waktu itu dia baru sahaja kehilangan cintanya yang pertama?? muslimah pertama yang dicintainya dikenalinya melalui internet. kad raya dan kad ucapan sebelum SPM yang pernah dikirimkan muslimah tersebut sangat memberi kesan yang mendalam di dalam hati samir. jawapan yang sama diberikan selepas 3 tahun berkawan.. "ana anggap enta sebagai kawan sahaja... tidak lebih dari itu.. minta maaf.."

Selepas kejadian tersebut, samir dah menutup hatinya rapat-rapat kerana dia tahu akan kesakitan dan deritanya cinta yang tidak berbalas. hari ini hatinya diketuk oleh keindahan wajah, suara, akhlak dan budi pekerti seorang muslimah yang baru sahaja ia kenali.

Bersambung..........

Friday, November 28, 2008

Dia bukan Milikku -Part 1-


Bimillahirramanirrahim..

Pagi itu hisyam bagun dari tidurnya. Alarm handsetnya berbunyi sudah lebih kurang 5 kali. “aisee… bisingnyalaa HP ni.. org nak tdo pun x seng..” matanya dibuka terang-terang. Dia melirikkan matanya ke tingkap bilik. “alamak.. dh nak hbis subuh dah.. ya Allah.. kena solat ni..” dia bangun dari katilnya lantas menekan suis lampu yang berada tidak jauh dari tempat tdurnya itu.

Pintu biliknya dibuka luas. Kelihatan roommatenya Muhammad masih lagi dibuai mimpi indah. Muhammad adalah seorang jejaka yang berbangsa arab yang berasal dari Yaman. Dia seorang lelaki yang sangat baik dan memahami. Hisyam meneruskan langkahnya ke toilet untuk memperbaharui wudhunya sebelum dia solat.

“Muhammad… Muhammad… wakeup Bro… lets pray subuh.. its late already…” Hisyam mengejutkan Muhammad yang terlentang di ruang tamu itu. Hisyam tinggal di sebuah apartment yang baru sahaja disewanya bulan ini. Hisyam dan Muhammad hanya dikenakan bayaran 200 dolar untuk sebulan. Apartment yang lengkap dengan pelbagai peralatan rumah. 2 buah bilik tidur, sebuah bilik air dan sebuah dapur. Kawan-kawan hisyam yang lain yang juga tinggal di apartment semuanya dikenakan bayaran 200-300 dolar untuk sebuah bilik tidur, sebuah tandas dan sebuah dapur.

Murah.. itu sahaja perkataan yang sesuai untuk apartment yang hisyam dan Muhammad tinggal. Kedua-dua jejaka bujang ini merupakan pelajar perubatan. Muhammad seorang pelajar yang sangat disegani kerana resultnya yang sgt hebat. Dia adalah pelajar final year dan bakal meraih gelaran DR x lama lagi. Hisyam pulak masih lagi berada di tahun 5 dan bakal mendapat gelaran ini sesudah habis tahun ke 6 pada tahun hadapan.

Suasana pagi yang hening dimulakan dengan bacaan mathurat secara berjamaah. Muhammad mengetuai bacaan tersebut. Mathurat merupakan doa-doa Nabi Muhammad SAW yang mashyur. Ia merupak sunnah tinggalan Nabi yang telah dibukukan kembali oleh Sheikh As-Syahid Hassan Al-banna dan telah dipopularkan dikalangan ahli-ahli ikhwanulMuslimin. Doa-doa agung yang amat menusuk ke hati para pembaca dan pengamalnya. Sesudah membaca mathurat, hisyam masuk ke biliknya lalu membuka lembaran Quran yang dibelinya di sebuah kedai buku agama yang terletak di tempat lahirnya.

Ingatannya terhadap tanah tumpah darahnya kembali berligar-ligar difikirannya. Wajah bapa, mama, kakak dan adik-adiknya terbayang di depannya. Hisyam teringat kata-kata bapanya sejurus sebelum dia berlepas dari KLIA sewaktu kali pertama kakinya hendak menjejakkan di kawsan penerbangan Antarabangsa. “Syam.. igt syam… hisyam adalah harapan.. hisyam adalah perubah.. semua orang di tempat kita menantikan perubahan ini.. siapa lagi yang kita mau harapkan. Siapa lagi yang berani untuk membuat anjakan ini.. Hisyam belajar rajin-rajin ya.. jan lupa pesanan bapa ni…” hisyam terpaku seketika.. lalu dia menggelengkan kepalanya lalu mengucapkan Istighfar berkali-kali atas amanah yang sering dia lalaikan.

Bebanan terasa di bahu hisyam. Hisyam berasal dari sabah. Dia dibesarkan di sebuah kampung yang terletak di hulu Kota Kinabalu, bandaraya dan ibu negeri sabah. Hisyam teringat akan masyarakat kampungnya yang sangat berpotensi untuk dibangunkan. Satu ketika dahulu, kampung hisyam pernah di Black listkan antara kampung-kampung yang paling kuat bergaduh. Perbalahan antara kampung masih lagi terasa hingga ke hari ini. Bukan setakat itu sahaja, pernah diceritakan bahawa orang yangberbangsa cina pun x berani nak masuk ke kampung hisyam kerana takut dibelasah oleh anak-anak muda kampung tersebut. Sampai begitu sekali teruknya keadaan kampung hisyam satu ketika dahulu.

Zaman demi zaman, keadaan berubah sedikit demi sedikit. Anak muda yang dulunya terkenal sebagai samseng kampung kini telah berumahtangga. Generasi baru yang lahir pula mewarisi kesamsengan orang-orang tua mereka. Tidak ramai anak muda yang lahir di kampung itu tinggi pelajarannya. Keluarga besar hisyam adalah diantara keluarga yang amat disegani di kampung itu. Datuknya dahulu adalah ketua kampung dan sgt2 disukai penduduk kampung. Hisyam sewaktu kecilnya pernah tinggal bersama-sama datuknya sewaktu bapa dan mamanya pergi bekerja. Hisyam ditinggalkan bersama-sama sepupu-sepupunya setelah mereka dah habis tadika.

Kini hisyam berada di puncak menara gadingnya dan bakal keluar sebagai seorang Doctor. Hisyam membuka lembaran terjemahan quran miliknya itu. Naskah quran yang berwarna biru diselak lalu dia memulakan bacaan ayat-ayat suci Allah SWT. Gaya bacaan sheikh Rasyid Al-Afaasi diukir dan kadang-kadang timbul lagu seakan-akan lagu Sheikh Maher Imam kedua Masjidil Haram. Dia meneliti satu persatu ayat-ayat Allah yang termaktub di lembaran suci itu. Sesekali hatinya tergerak dengan keindahan ayat-ayat Allah swt itu. Terdetik di benak hatinya “Menyesal gak dulu x belajar arab baik-baik.. sikit-sikit boleh laa fham.. nasib baik boleh lagi skit.. kalo x fham langsung.. rugilaa.. Alhamdulillah.. n nasib baik gak laa yg aku baca ni ada terjemahannya.. tedalaa aku lost terus.. aisee..”

BersambunG….

Berakhirnya SebuaH kisaH..




THE END............................

besanya apa2 pun yg terjadi.. apa yang kita harapkn adalah Happy Ending.. tapi daLam sesetengah crita dan Kisah... penutuP kepada kisah tersebuT adalaH bnda yaNG kdang2 menyakitkan dan terpaksa ditanngung oleH PenonTon kisah itu sendiri. Ada juga... criTa yang TergantunG.. tidak diketahuI apakah Penghabisannya...

Besalaa tu.. Ni laa NamaNya HiduP.. Orang datang dan Pergi.. Perasaan.. Emosi.. Suka.. Duka... semuanya bercampur bauR.. untuK membina saTu kekuataN dalaMan yang KukuH seoraNg manusia.. lagi2 yang mahu drinya bergeLar PejuanG. Ombak deruaN tiupaN BadaI kurniaaN AllaH SWT sangaT2 dirasai. NampaknYa.. Masa Sudah berubaH..

aa..... Masa berlalU terlalu CepaT. meninggalkan orang2 yang lalaI di belakanG.. Sekali keliP sahaja, dari isnin hinga ke jumaat Dirasainya terlalu pantas berlalu. TinggaLkan benda2 yang Akan melambatkaN perjuangaN.. Jan diFikirkaN peraSaan dan Duka yang menyelipuTi Diri.. Apa Ada dengan Perasaan seperti Itu?? Sgt tidak berfaedaH malaH menjatuhkaN lagi diri Ke lembah kehiNaaN dan KenistaaN.

HiduPlaa WahaI haTi... BAgunlaa WahaI Jiwa.. Kembalilaa Kepada FitRahmu yang SebeNar.. Matangkanlaa FikiranmU.. AbaikaN perkaRa semalaM.. jangan Difikirkan Sgt.. KelaK ia Akan mengecilkaN JiwaMu.. HinggA engkau TersungkuR di KawaH Musuh-MusuHmU.

Kau terkenaL dengan Sikap Tidak KisahMu.. yeAh.. GunakN ia unTuk meLupakaN KisaH ini.. Lupakanlaa..

Thursday, November 27, 2008

UntuK DiA...



Hmm... tegOk2 bloG org.. Terjumpa plak tau ArtikeL ni.. sedap laa plaK kan... aku copy paste jaak ni... HiHi... LayaN ckit bro n siS... hiHI... mana tau kan.. ada kaitan ngan sapa2.. hihihi.. ni Teda kaitan ngan HiduP dan Mati eH..... HiHi.. saja2 jak masukkan ni.. HiHi....




UntuK DiA


nape eh..
bnde ni jadi hari ni..
nape x dulu..
atau akan dataNg..
Hihi.. ia TimbuL kemBali


apa yAng dataNg baLik tu??
ni yg 2nd kot..
aku TerjatuH..
ya Allah... aku x tau..
betul ke PiliHan Ni
insyaAllah... Aku harap betul gaK..


HeHe....
SyuM....... SyuM je..
betul Ke dia MilikkU..
Dia bg petaNda Gak..
Aku rasa laa.. He....



Biasanya.. Perasaan AKu
terhadap bnda2 camni..
slalU je salaH..
ya Allah.. Mudahkan BAgiku..
aku HaraP.. betuL apa yg aku Rasa,,


ya Allah..... Aku malu padaMu..
KurniaaNMu.. kasiH sayNgMu..
betapa engkau menDodoiKu..
dengan doDoian rahmatMu..
ya Allah.......


ya Allah..
Dia Lengkap segalaNya..
apa yaNG aku PerlukaN..


ya Allah..
kalaU dia baik Bagi diRiku dan AgamaKu..
Engkau peliharaLah taLi ini..
Agar sentiaSa berada Di jalNMu..
kaLau ia buruK unTuk diriKu dan AgamaKu..
BerilaH hidaYah dan Kasih SayangMu padanya.. dan Kepada kamI semuA..
Agar taLi yaNG akaN terbiNa..
hanyaLaa Tali ikaTan KeranaMu Yaa ArhaMArrAhimin...
Ameeeeennnnn..


Wednesday, November 26, 2008

Pakai PisaU tajaM ckiT eH......



Penah tgok CSI aa?? CSI ni kan crita yang bedah2 mayat yg mati. so dorg nak siasat laa apa sebab mati.. bila mati.. dan len2 lagi. Cam tu laa jugak yang aku belajar Hari ni Sampai JumaaT depaN.

Hari ni adalah kelas petama aku di kelas ForenSic. HiHi.. Kelasnya sebelah 5th hosteL jak.. kalo Dak2 tggl Hostel.. Seng laa dorg.. yg aku ni.. Kena laa jalan dari GagaRina PArK.. kira Mcm MerentaS desa Jugak Laa.. hihi.. Pagi2 dlm 745 sdah kena kuaR rumaH.. (Kelas sBnrnya Pkul 8.. so actually 745 ni lambaT sbnrnYa.. hihi)

ikut betul.. Aku boleh laa amik JalaN ShortCut.. taPi Syok jugaK ikuT jalaN parK tu. PAgi2 kan... Udara SegaR laGi.. LayaN laa SuasaNa pagI GaGarina Park yang Boleh juga laa DikatakaN cantek... (Ckit2 laa... HiHi..)

Dikelas hari ni cikgu ndak tya soklaN puN. pSal cikgu bawa kitaorg bedaH mayaT. So, 3 org GentlemaN dipiLIh tuK tloNg cikGu bedaH mayaT Ni. (Aku.. AniS.. n Koji -3 dak LaKi melaYu teraKhir- oRIGINAL maDe in MalaysiA) So.. kitaorg Ptong La apa2 yang Boleh dipotonG.

Sebelum tu... Penah Dgr kan perkataan Bedah SiasaT kan?? haa.. cam ni laa keja Doktor2 forensik ni.. Cam CSI buat tu.. Tulaa Bedah SiasaT.. doktor tu bedaH untuk siasaT napa Org tu maTi... kena bunuh kaa.. kena racun kaa.. mati ada pendarahan dalaman ka.. n mcm2 lagi laa.

patient yang kitaorg bedah ni patient HIV. bahaYa sbnrnYA.. psl HIV kan jangkit melalui Darah. so ndak Kisah laa org tu masih Hidup ka. au Mati kaa.. Darah dia ni tetap Ada kumaN HIV. so, kalau time buat bedah tu, terluka ka.. apa ka.. bila darah mayat kena ngan luka kita ni.. ada harapan gak laa tuk kita dapat HIV. tapi ada laa prosedur2 bila terluka kan.. kadang2 ndak nmpak.. or semacam tu laa.. prosedur spya org yang buat pembudhn ni x kena jangkitan HIV ni. ada laa solution2 yang kena sapu di tempat yang kena luka tu. pastu.. InsyaAllah laa teda jangkitaN HIV ni.. InsyaAllah... Doa.. n tawakkaL... :-)

patient tadi tu ada HIV.. then ada PneuMonia (jangkitan di PepaRu..) tu jaK laa. tu anemnesis (sejarah ataupun laporan semasa tentang keadaan patient sebelum mati) tuk patient ni sblum dia mati. then kitaorg kena buka semua organ2 si mati ni tuk cari lagi reason sebenar.. napa dia mati.

Then ptong laa... Mula2.. ptong Skull dulu. (tapi si mati ni.. skull dia sdah laa dipotong oleh dr len.. tuk memudahkan cikgu n kami). Potong pkai Apa?? Pkai Gergaji laaaa.. HiHi.. layaN ei.. hihi... then tgoK otaKnya... Cabut otak dari TengkoraknYa... Adalaa cara2nya.. tuk keluarkan otak si mati ni..

pastu... bnda yang lebih mencabaR.. HiHi.. bdaN dia Plak.. (SebeluM Tu... Bau sgT2 bilik bedaH mayaT ni.. Ya Allah.. ndak Tahan tau.. mula2 aku MasuK.. aku ndaK bawa pun Mask.. aku Igt org len Ndak bawa.. Rupa2Nya.. suma Org Ada Kecuali Aku.. Ndak TahaN wei.. kuar laa dr Bilik tu ke kelas baliK amBik mask)

Ok.. Bdan mayaT plaK.. PotoNg laa verticaLLy dari bawah kerongkong dia.. sampai ke bawah perut mayat tu.. penah tengok camana Koyakkan perut Lembu aa?? Cam tu laa jugaK lebih kurang Koyakkan badaN mayat Tu.. then banyak lAgi laa ProseduR2 yang dibuaT.. yang paliNg syoK.. Adegan tariK lidaH si maTi dari muluT..... tarik skaLI ngaN orgaN2 keluar dari badaN.... HeHe.. Skali tariK jaK.. semua isi2 dalam badaN ni terburaI dengan kemasNya.. then SetiaP orgaN cthnya peparu.. jantung.. ginjaL... suma ni mau kena check.. mesti kena check.. n organ2 len laa...

HiHi.. theN... last skaLi.. cikGu buat diagnosis.. patient mati disebabkan Oleh BronchopneuMoniA and complicateD by respicirculatory Distress.. maksuDnya.. jangkitan kt area2 peparu ni laa... then akibat dari jangkitan kuman ni.. menyebabkaN si mati x boleh bernafas.. dan melibatkan peparu dan jantung sekaliguS..

tiba2.... Jothi bersuaRa... Cikgu.. x TgoK intestiNe?? psl time Tu aku dah Angkat dah orgaN2 si mati tu balik Ke dalam badan dia.. (kira mcm mau abes laa sdah).. then cikgu pun ckP.. ok laa.. kita tgok.. theN dia potong laa di bahagiaN intestine.. Intestine ni bhgiaN usuS.. usuS ada 2.. Usus kecil dan Usus besaR.

cikgu potoNg di usuS keciL.. ok jaK... skali bila PtonG di UsuS besaR... Ya Allah.. ruPa2nya.. ada clotted blood.. (darah beKu) mmg sepanjaNg2 usus tu laa darah tu.. aku cmpuR daraH tu.. lebiH kuraNg 3 liter jugak lAa suma.. kira mcm 2 botoL CocaCola 1.5 liter laa... banYak Tu... theN.. terpaKsalaa angkat balik orgaN keluar dari badan.. n cikgu kena cari baliK puncA darah tu.

then lepas bebrapa miniT.. lebih kurg 10-15 min... baru Jumpa.. tapi sebeluM tu.. aniS (Boleh juga dipanggiL bdaK geniuS... heheheh) sebut pasaL Ulcerative colitiS (ulcer kt usus besaR)... then Bila sdah confirM present of ulceRatioN kt mucous memBrene of si MAti.. so cikGu buaT diagNoS baRu.... HiHi.. PatienT maTi disebabKan oleH ProfuSe bleediNg yang DisebabkaN oleh Ulcerative ColitiS...

Hmmmmm....... penaT... banyaK laa lagI AKu ndak baca tuK esoK pya topik.. maaFkan aku kalo tuLisan kali ni mcm x hormaT kpDa si Mati.. aku rasa Cam tu jugaK..

Cuma aku sedikit berFikir.. Dr x leh terlalu ikutkan perasaan.. KesiaN kaa.. marah kaa.. or len2... psl kalo terlalu ikutkan perasaan.. mmG x jadi kerja.. kaLo kesiaN mau BedAh mayaT si MAtI.. camana laa mau cari punca kematiaN dia...

teraSa jugaK aku ayaT2 aku diataS ni... nmpaK sgt mcm X hormaT si MaTi... soRi k kpda Semua PmbaCa.... klaH.. nnTi kita Bncng bnda len Plak... k...

P/S.. kepaDa saPa2 yg x thaN/takuT/tiba2 peniNg or rasa2 nak PItam.. bila baca bndA2 camnI... hehehe... tidaK digalaKKan untuK baCa... hiHi... Klah....

Tuesday, November 25, 2008

Aiman mMg X kisaH eh??


Aiman X kisaH...
psaL AimaN x kisaH.. ?
Tul ke ni Aiman..
Ke buaT2 x kisaH??
AimaN2....
Comel laa PlaK AimaN..
Bila AimaN x KisaH..
Kwn Aiman Ni baNyaK sakiT len Lgi
bermacaM2 laGi jenisNya..
Aiman X kisaH aa??
HiHiHi....
Mane2 Laa AimaN..
AimaN x KisaH..
Kita Pun x kisaH..
heHeHe..

Monday, November 24, 2008

15 miN ke 2 a.m


sekrg jam menunjukkan 1.45 pagi. Penat gaK hri ni.. men bola (Tournament)... Pastu kaLah.. Fuhh.. Sedih wei KalaH... Cne boleh KalaH tu.. xtau Laa.. xde rezeKi laa tu namaNya... HiHi..


Apa aa mau tulis... 15 min berbaki ni sblum pkul 2.. psl pkul 2 ni mau g tdur sdah.. iyaala.. kena segar besok pagi... psl Cikgu Cycle kali ni jeniS yang lebih Banyak MeneranG... so ConcentraTion keNa yg sehabiS boleh Jugak.. so kena tdur laa jap jak lagi ni...


balik dari hostel td dalam pkul 7 malam. Sorang jak laa nek mashrutKa (MiniBus). jalaN malaM2 di Bumi Ukraine ni actually bahaYa gak.. especially Tuk dak2 Foreigner. laGi2 yang berkulit agaK gelaP. Alhamdulillah aku ni Putih ckiT laa.. kih2... banyak jak kes dak2 kena pkul ngan dak skin Head..


So dlam perjalaNan.. aku Terpaksa gak Laa berlakoN ckiT.. belakoN ckit cam dak2 Russian.. Beli Nova Cola kt Kiosk (kedai runcit) kt Hostel 1st tu.... Then dlm perjalanan nak bAlik.. MinuM cola Tu.. smbiL tin Cola yg color PutiH tu kt tangaN.... hiHi.. Kena laa belakoN cam ckiT.. bru Nmpak YakiN n beraNi.. org Len pun Gerun jgak mau Kaco.. (hihihi.. Iyaa laa tuuuu..)


5 min laGi.....


ok3... pasTu dlm bus aku duk kt krusi kt belakaNG gak Laa... n aku menghadaP 2 org BdaK.. sorg dlm uMur 13 tauN (LAki).. n Sorg lagi dlm 5 tauN (Pmpuan).... Comel dak2 ni.. si abg ni Men2 ngan AdiknYa.. Kedua2 dorg ni gelaK2 keriangaN.. aku Tengok jaK gelagaT dorg ni.. Comel dak2 Ni... teringaT plak Adik2 aku di RumaH.. hehe... teringaT kt Sepupu Aku yg masih keciL lagi.. mcm dak 5 taun Tu laa... adooii.. Comel dak2 ni... hehe... theN smpai ke destinasi yg aku nak berenTi.. theN aku teriaK ckiT " Naaa AstanovKiii!!!!!!!!!! " mksudnya " Berenti Kt perhentian Bus.!!!!!!! " hehe... suma pNdG kt Aku.. hehe.. KUat sgT kot... au... saje Je dorg naK tgok.. MAybe psl Sedap Suara KOt.. hihihihi..



Kt cni mmg camni.. kalo kt malaysia.. Sbah laa terutamanya.. suma pakai Loceng jak... tekaN locenG tu.. bas akan Berenti kt perhentiaN Bus.. taPI kt cni.. teda LocenG2... keNa ckp kt PemandU baS nak berenti bila.. so kalO duk belakanG... ditmbah lagi ngan penumpaNg2 yg ramaI.. kena lAaa "EuuSYooo GroMKaaa" laaa mksudnya.. "kuatkan suara ckit jak lagi.."



Adoi.. katiL memanggiL2 ni.....


AlhamdulillaH sampaI rumaH dlm PkuL 740.. HiHi.. Smpai2 Jak.. Dlaam sejaM lepas tu kalo ndak silaP... Bumi SimferopoL kembaLi snowiNg.... Wahhhhh... SnowinG.. kene Fkir psl BAju plaK tuk EsoK... Sejuk sgt Laa... dah laa aku jln kaki jak g HospitaL TiToVa tu.. So kenala pkai bajU tebal2 ckit... HiHi...


OKlaaaa.. KAtil dh PanGGil sgT2 daH.. hihiih..... k choW weI...


Oklah.. Wassalam WarahmatuLLa....NgantoK wei... Tdoooooooooooooo!!!!!!!!!!!!! k...

Sunday, November 23, 2008

AntaRa Ya dan TidaK


Pilih weI.... mau Jawab Iyaaa..... ataU... NdaK...... HiHiHi..


Euro TriP


Cuti Winter ni.. insyaAllah kawan2 cni sumanya mau g jalaN2. ada yang Mau g euRo Trip laa... paliNg Murah aku dgR.. TriP si Ikhwan.. 500 Rggit jaK.. tapi JalaN.. Fuuh.. 5-6 ngrA boleh g.. Superblaa Wan.. ni maSuK semua laa. tmpat Tggl.. Flight.. n pengangKutaN2 len.. ndak MAsuk makaN laaa..


Pastu ada membeR ni ajaK aku..... Dlm hati Ni.. mmg laa ada juga peraSaan mau g... taPi aku ndak Pasti taU... mau G ka Ndak... kalo tedA bnda2 len laGi yang aku kena FikirkaN.. mau juga KU g n jawaB "iyaaaa.. boleh laa kita g..". taPi tu laa.. maybe ada bnda len yang perlu aku clearkan disini.. camana perjalanannya tu.. tggl di mana.. mau lawat tmpat2 mana.. Seng ckP.. aku perlu juGa laa BayaNgaN GeneraL vieW perJalaNaN Euro TriP ni..


Oleh krNa aku beluM lagI beTuL2 nmpaK scra GeneralnYa... So aku ndak DapaT jwab Soklan kwn Ku ni.. aku x mau ckP "Ndak......... aku Teda Hati puN".... weii3... ndak bulih wei... Psl tu bukaN jawaPan yang terbenaK di Hati.... Mau ckp.. "yaa.. Aku ada HaTi nak g.." pun aku belum lagi boleh jawaB... pasl ada certain bnda yang perlu Aku clear dulu sebeluM menuju Ke jawapaN "Iyaaa" ni...


PiliHan


So aku Memilih tuk JawaB... " Sy tedA tau JawapaN tuk Soklan Awk ni Bro... Sy fkir dulu Yeah... kita bncang2 dulu.. AwK trgkan Laa kt Sy ttg Perjalanan kita ni.. i mean.. sy Kena SatukaN dulu Fikiran kita Ni.. Fikrah perjalnann Kita lepaS ni.. pasl sy Ndak mau nnti awk x Dapat memahaMi FikRah PerjalaNan yang Sy sedang Lalui.. Then banyaK masaalaH akaN timbul..


Kita ClearkaN yaNg AsaS dulu... Biar clear Yang AsaS ni.. psl ia MerupakaN tunjaNG kita DalaM perjalanan ke Eoru TriP nanTi... Lepas sy Clear TTg bnda2 AsaS ni.. BAru Sy boleh Bg jaWapn.... Iyaa... atau.. NdaK..."

Saturday, November 22, 2008

Aku daN LukiSaN


Hari ni adalah hari yang paling memenatKan dlaM Minggu Ni. Dari smalam Aku ndak tdur Wei.. sekrg Sdah pkul 415 Ptg.. aku raSa maghrib mau MAsuk Sdah tau. mata Semakin Berat. kejaP lagi ada PrograM yang Wajib Aku hadiRi. sayang Kalu aku lepaskaN peluang ni. hihi.. Apa tu aa?? hehe... MAna Bulih Bgtau bro.. Rahsia KeraJaaN bro... uRusan Seri PAduka BaGinDa.. YAng DipertuaN AgunG.. HiHi...


Bdan pun Mulai Letih sbnrNya. Kerja plak Bertimbun2 samoai Terasa bebanannYa di Bahuku yaNg tegaP ni. HiHi.. nsib Baik Karas tau.. Kalu ndak.. ndak tau Laa aku.. bulih ka ndak aku angKat tu.. Hmmm..


Member MeluahkaN masaalaH demi MasaalaH. AlhamdulillaH.. dengan SedikiT pengalamaN yang aku ada.. boleh laa jugak aku bg dia ideA2 ckit.. tuk dia menyelesaikan Masaalah dia tu.. aisee.. Hrap2 laa sumanya Ok.. Masaalah yaNG x pernaH difikirkan Oleh Fikiran Aku selaMA ni.. tiba2 Plak.. ia menyusur menggetarKan gegndang TeliNgaku.. AstagfiruLLahalAzeeM... Apa SdaH jadi Ngan Kwn2 aku Ni....


Zina?? AstagFirullaH......... NauzubiLLah...... ya Allah..... semakiN aku bayaNGkan.. hatiKu teraSa sgt2 berat untuK meneriMa.. taPi apAkan Daya.. KetenTuan Tuhan MelebiHi segalaNya.. 2 org jak yaNG tau bnda Ni selaIn memBer aku Tu.. Aku...... n Sorg laGi muslimaH AzhaRiaN (SapeKah diA Ni.. Biar Ia jaDi perSoalaN) hehehe...........


He..... Hidup ni mcm LukisaN tau... kalaU pelukis tu Sgt2 terror... tau Selok beloK ilmu dlaM melukis.. atau ia mewariSi kehebataN Ayahnyanya Dlam MelukiS... cnFirm lukisan YAng akan Dihasilkan tu.. Adalah Lukisan YAng lawa.. n Menenangkan Jiwa orang YAng memandaNg..


Cam tu gak Hidup Ni... Kalau kita Ni tau Selok Belok Hidup.. tau Fitrah Sbgai Manusia MakhluK CiptaaNNya.. insyaAllah.. hidUp yang kita mau Bina adalaH hiduP yang bahagiA.. bakaL menjadi Penyejuk Mata.. PenawaR di Hati... Cantik Jak... laGi2 kalo keluargaNya.. atau Environment FamilyNya mmg Enviroment yang Sgt2 baguS... insyaAllah beniH yang akan lahiR jugak ADalaH benih2 yaNg sgT2 bermutu tinGgi.


Aku mmg Menanti Lukisan Tu... ndak Pa laa... mungkiN keraNa pelukisNya mempuNyai pelbagaI tanggungJwab len yaNg perlu di selesaikaNkan Dahulu.... ndaK pa.. Rilek Jak.. Aku cam ni laa... nNti Dah lukiS jan Lupa tacaP kt Dlm KOm.. HntaR K... hehe :-)

Thursday, November 20, 2008

1 MessaGe ReceiVed

1 message received…..
Halaqah.net
Editor:PenaHalaqah

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani~

1 message received…


enti…bukan ana tidak mahu memandang wajah enti,tapi ana berdoa agar wajah ini menghiasi hari2 nanti..hari2 yang pasti..

bukan ana tidak mahu melirik senyuman pd enti,tp ana selalu tersenyum didalam hati,agar senyuman ini ‘mahal’ dihari cincin di sarungkan di jari,

bukan ana tidak mahu bertanyakan khabar pd enti,tetapi ana sering mendoakan agar satu hari nanti,ana tak perlu bertanyakanya dan ana sentiasa merasai..di hari2 yang pasti…

bukan ana tidak mahu bercakap dgn enti,tapi ana ingin menghabiskan bicara2 ana,tika mana ana dan enti ‘bukan’ lg ‘ana’ dan ‘enti’..di hari2 yg pasti…

bukan ana tidak mahu chatting dgn enti,tapi ana takut jari2 ini tidak diizinkan lg untuk membelai rambut enti,dihari2 yang pasti..

bukan ana tidak mahu mesej dgn enti,tapi bimbang Allah menarik kenikmatan ini di hari2 yg pasti,tika itu mungkin Allah menarik nikmat cinta duniawi yg dinikmati di waktu ini,

bukan ana tidak ingin memandang wajah enti,tp,ana bimbang wajah ini tidak akan lg memberikan senyuman di setiap pagi,di hari2 yg pasti…

bukan ana tidak ingin memandang senyuman enti,tp ana bimbang senyuman ini pudar dan layu,di hari2 yang pasti..

bukan ana tidak ingin membelikan hadiah untuk harijadi enti,tp bimbang ana hadiah itu adalah terakhir dari ana untuk enti..tidak lagi ,dihari2 yang pasti..

.................................................................................................


enti yakinlah,percayalah…

bukan ana tidak ingin mengatakan rindu pada enti,tetapi rindu tika ini tidak akan membawa kepada rindu ana pada ilahi..kerana ia bukan hari2 yang pasti…

bukan ana tidak ingin mengatakan mencintai enti,tapi ana tahu cinta saat ini tidak juga membawa kepada cinta ana pada ilahi,kerana ia bukan hari2 yang pasti..

kerana ia bukan dihari2 yang pasti,ana tidak mahu agar hati ana dan enti mati..lalu mematikan hubungan ana atau enti dengan ILAHI..

enti,intailah sebentar hari2 yang pasti..tika itu,andai ana jatuh enti menghulurkan tgn untuk memberi ana harapan,tika ana kesedihan enti bersedia untuk tersenyum disisi dn menggembirakan,tika ana berseorangan entilah teman,tika ana kelalaian entilah yang mengingatkan..

tika itu,ana dan enti..bukan lah ‘ana dan enti ‘lagi…kerana..

ia adalah hari2 yang pasti..berdoalah untuk hari2 yang pasti, hari2 yang pasti bagi mereka yang menyandarkan harapan pada jalan kebenaran..dan itulah jalan yang telah islam berikan…

-selamat malam enti-

moga kita dipermukan nanti,dihari2 yang pasti,seperti yang Allahu Rabbi telah janji..bagi mereka yang mana hati2nya tidak mati dihari2 yang tidak pasti..

Pasti! ..yakinlah..Allah sangat2 baik !..moga kita semua dibukakan pintu hati..untuk anta2 dan enti2 skalian..

*sangat- sangat menghargainya. Jazakallahukhairan kathira*

“Ya Allah, andai aku rindu, biarlah rinduku bersulam taqwa. Andai aku sayang, biarlah sayangku kerana Dakwah! Ameen”~ *Hanya Allah yang tahu*


Adushhh... Bilaa laa aku mau Jadi Sebaik Nii... teraSa diri sgt JauH.. diSaluti debU2 AmalaN kebiasaaN yanG perlU dilalui.. deMi kegeMilangaN di Hari depaN..

Ampunilaa Aku Wahai TuhaN.. NasihatiLah aku Wahai Teman.. Diri Hamba yang MengharapkaN RedhaNya...

Tuesday, November 18, 2008

Aku MerinduiMu ya RasulullaH..



Masaalah demi masaalah TimBul..

exam demi exam tangguh..

atrabotka demi atrabotka kumpul...

Astagfirullahal Azeem......

Tdur.... Malas... PontenG.. ya Allah..........

Dosa deMi doSA betambah..

haTi semakiN keraS..

Hitam dan sgt kotoR...

Lemahnyaa diriKU....

aku Mencari jalanNya..

aku PohoN petunjukNya..

Ku baca KalamNya..

naMun.. hatiKu beluM terkesan..

dimanakah kesilapaN.. tidak Aku ketahui..

Dimana hilangnya SemangaT.. terkuBur berlalU saJa..

laLu.. kubuKa siraHMu..

kuRenung Peribadi AgungMu..

timBul sedikiT kerinduaN..

tatkaLa aku Berdiri Di depaN makaMmu..

teringaT janJi Ku di HadapanMu..

lalU mengaliR Air maTa..

yaNg aku x tau..

AdakaH ianya air MaTa keinsafaN.. atau Air Mata kerinduaN..

ataU air maTa keraNa maLu padaMu..

Malu ataS janjiKu yang Pernah KUtabuR...

JanjiKu di DepaN MakaMMu..

Juga DepaN perkuBuraN baqi yang MuliA...

Juga di DepaN GununG Uhud yaNg DiberkaTi..

Ya RasulullaH......................

Aku Rindu PadaMu....

ya Rasulullah.....

Benar... Aku Rindu PadaMu....

Ya Rasulullah...

engkaU segalanyA bagiKu...

Aku pasTi akan KembaLi..

Ya AllaH..

KembalikanlaH semangatKu...

BersihkaN hatiKu.. deMi UmaT ini.. Demi engkaU.. dan demi keKasihMu dan KekasihKu.. RasulullaH...

Monday, November 03, 2008

Di MaLam yaNg Sunyi.. HatiKu BermadaH..


Apa yang selalu sedara sedari sekalian buat bila terjaga di malam hari? ada orang yang malamnya hanya untuk tidur semata mata (Tapi mmg best eh Tdur yang nyenyak..). Ada pulak yang menghabiskan masa malamnya untuk menghabiskan hometasknya. Dan tidak kurang pulak yang mengambil peluang untuk menggarap idea yang bakal dinukilkan di dalam Blognya (cthnYa.. Mcm AKu laa.. Hihi..)

Malam merupakan satu dari anugerah Allah kepada kita. Di malam hari, rahmat Allah terbuka luas buat siapa-siapa yang sudi untuk menerimanya. di dalam satu hadis diberitakan bahawa setiap malam di sepertiga bahagiannya, malaikat-malaikat akan turun ke bumi dan mendoakan keampunan buat hamba-hambaNya yang memohon, meminta dan merintih di hadapannya.

Dalam sebuah surah di dalam quran Allah telah memerintahkan nabi Muhammad untuk sentiasa bangun malam untuk beribadah kepadaNya, membaca al-quran dan lain-lain. Allah menerangkan kepada Nabi Muhammad SAW bahawa tugasnya selepas ini adalah satu tugasan yang tersangat-sangat berat dan penuh dengan liku. Ibadah dan munajat di malam hari ini merupakan satu faktor kekuatan hati dan ketenangannya. Hati yang kuat dan bersih akan menjadi enjin penggerak yang paling utama dalam usaha untuk menaikkan martabat ummah dan sekalian manusia.

Kita masuk pulak dalam kehidupan di CSMU ni. kenapa terjadinya bermacam-macam masaalah di kalangan pelajar-pelajar kita? masaalah study.. couple yang over.. bergaduh diantara persatuan.. dan macam-macam lagi. satu pihak menyalah pihak yang lain. tidak kiralah golongan yang berkopiah ataupun golongan yang tidak berkopiah.

Pergaulan yang tersangat-sangat bebas amat mendukacitakan. tidak ada tindakan dari pihak-pihak yang bertanggungjawab. bila ditanya kenapa masih belum ada tindakan, maka jawapan yang diterima hanyalah jawapan yang berbaur permusuhan dalaman yang masih belum terpadam di benak kalbu. tidur sebilik lelaki dan perempuan, dating di tengah-tengah malam di tempat yang gelap dan lain-lain lagi.

Ego.. takabbur.. pndang rendah dengan org lain.. berlakon baik dihadapan, dan menikam dengan pisau dari belakang.. dan lain2 lagi.. ni antara penyakit-penyakit hati yang sangat2 merbahaya dan bakal mencetuskan permusuhan yang lagi besar dikalangan bdak-bdak muslim di sini. Orang melayu kena bersatu?? iyaa.. kita kena bersatu. tapi dengan sumber apakah yang kita perlukan untuk merealisasikan hasrat kesatuan yang diimpikan semua orang ni??

Kalau hanya dengan sifat KEBANGSAAN semata-mata, akarnya pasti tidak kuat. Bangsa kita kuat hasil dari kuatnya pengamalan terhadap AGAMA. bila AGAMA yang diangkat sebagai sumber yang paling atas, maka sifat KEBANGSAAN kita akan lebih gagah dan bertambah kukuh.

Bila AGAMA sudah diangkat menjadi sumber kesatuan, timbul pula masaalah bermacam-macam fikiran dan fikrah. ini adalah kelemahan dari memahami konsep islam itu sendiri. Islam dipandang dari satu aspek semata-mata. ada juga golongan yang memperkecil-kecilkan Ulama-Ulama muktabar yang diyakini umum. Astagfirullah..

Siapalah kita untuk menetapkan sesuatu hukum yang telah disepakati sebahgian ulama yang terdahulu?? Pelajar Medic.. buat hukum halal dan haram.. sedangkan perkara yang sedang dibincngkan halal dan haramnya itu hanyalah perkara-perkara khilafiah. dan benda-benda ini melahirkan sedikit kebencian dan benih-benih permusuhan diantara pendokong AGAMA. maka, terjadilah lagi satu pertikaian dalaman Pendokong Dakwah.

Hasrat kesatuan melalui AGAMA akan hancur disebaban oleh berbalahnya para pendokong AGAMA. Kebencian yang diekpresikan dari masamnya muka, sentiasa menunggu peluang untuk menikam sahabatnya dari belakang, dan lain-lain lagi. semua ini adalah satu penyakit yang mungkin berlaku di bumi CSMU ni.

Tapi perkara ini hanyalah kemungkinan-kemungkinan yang mungkin berlaku. kita mengharapkan agar perkara ini tidak berlaku dan sama sekali tidak pernah berlaku diantara para pendokong dakwah yang cintakan Islam. Ameen..

hehehe.. meleret-leret laa plak kan.. Oklah.. study dulu ckit2.. sok kelas last tu hospital theraphy. Pastu bermulalah cycle Oncology yang bakal memeningkan otak dan fikiran. Semoga Allah permudahkan. InsyaAllahu Taala....

Sunday, November 02, 2008

JatuH CinTa LaGi




Desir pasir di padang tandus
Segar sang pemikiran hati
Terkisah ku di antara
Cinta yang rumit

Bila keyakinanku datang
Kasih bukan sekedar cinta
Pengorbanan cinta yang agung Kupertaruhkan
Maafkan bila ku tak sempurna

Cinta ini tak mungkin ku cegah
Ayat-ayat cinta bercerita
Cintaku padamu
Bila bahagia mulai menyentuh

Seakan ku bisa hidup lebih lama
Namun harus kutinggalkan cinta
Ketika ku bersujud


cinta?? MmmM ..... AbaikaN....... isiPaduNya terLalU keciL..
MengaruT Tul Laa..

Saturday, November 01, 2008

Buka laa Mata hati... BanTuan DiperlukaN..








Bantuan

Bantu?? psl aku kena bantu?? n kenapa aku?? napa bukn org lain??? org len g mana?? Aku?? Fuuhhhh... BorinG...

Bntuan Duit

Aiseeee..... Aku mana ada duit... kerja Pun beluM.. pastu hr ni plak ko dtg mau minta duit aku suh bntu org len.. apala ko ni.. ndak pikir kaa bnda2 ni?? ko bapa kerja pengarah bulih laa..

Bntuan Tenaga/Masa

kureng laa ko ni... ko tau kaa aku ni cbuk?? apa juga yg ko mau mnta tulung ni?? ko ckp jak laa... ckit2, bulih laa kau tulung.. banyak2, ko g mnta tulung org len laa.... Aku ndak mau eh buat bnda2 ni... aku mmg ndak bulih blah tauk...... Bulih ka kalo ko jan ckp psl bnda2 ni ngan aku..

Tulung laa....

iyaalaaa2...... aku tulung laa.. Aiseeee... bodohLaaaaaa..... apa jugak yg ko mau aku buat ni.. tadi ckp ini.. tadi ckp itu... cam setaik jak..



Sedikit RenungaN


Fuhhhhhhh.. ni laa antara fenomena2 yang akan dapat kita lihat bila kita mnta derma ikhlas dari org ramai. juga bila kita mau mnta tolong apa2 dr sebahagiaan kwn2 sini.. hahaha... sapa yg tekena... tapi ikutkan betul... sikit sgt jak org2 yg cam ni.. member2 yg aku kenal suma ok2 jak...

Ada jugak yang bg bntuan kerana mau kan nama.. pujian.. semata2 (Minta Puji Betul laaa) Ada pulak raganm manusia yang berpura2 tdur bla org smpai ke biliknya mnta derma... haha... mau belakon plak... Lucu laa plaK....

adushh.. pening... kita hidup ni.. saling memerlukan antara satu sama lain. kita saudara seislam ni.. bagaikan satu badan. kalau satu sakit, semua akan rasa sakit. kalau pun yg bukn islam.. kita kena berikan haknya yang sepatutnya. kalo dia sakit.. lawat n bagi kata2 semangat dan len2.
tu laa yg Islam ajar. Cantikkan Islam....

banyak jugak yg ikhlas betul2 bila bg derma or bantuan apa2. dorg ndak penah pun mengungkit balik apa yg dorg sdah buat. dorg terima apa jak kesudahan baik mahupun buruk. psl apa?? Tujuannya hanyalah untuk kehidupan yang lebih kekal.

Kefahaman

dorg Faham bahawa Harta or apa2 sahaja yang dorg bagi demi membantu saudara2nya adalah hartanya yang sebenar dan kekal. kekal disisi Allah Taala. 100 griv yang didermakan.. adalah 100 griv hartanya yang sudah ditulis sbgai Amalannya .. sgt besar tu nilainya kalau dia Ikhlas kerana Allah.

100 griv- kalau dia tidak infakkan.. maybe bukn miliknya... 100 griv.. mkan plov 2 kali.. shaslik.. beli samosa.. susu bureonka... coca cola... pecenye K Kofe.. topuP tenet...

Fuhh... habes camtu jak laa... ndak smpai pun 5 hari... 100 griv tu habes... milik penjual mkanan tu plak.. kalo yg beli ayam ngan aku.. duit tu jadi rezeki aku laa.. (hrta Allah yg dipinjamkan laa) kalo beli Topup ngan ikhwan.. duit tu jadi milik ikhwan laa... hehe... makanan2 yang dimakan... dibuang ke tndas pada paginya.. mm.. mmg laa sedap beli mkanan2 tu.. tapi sedap yang sementara laaa...

kalo yg awl2 tadi tu.. maybe disebbkan 100 griv yg didermakan tu menyebbkan dia tepaksa mengikat perutnya seketika.. demi melihat saudaranya yg len boleh hidup sepertimana org2 biasa... InsyaALlah... Allah pasti akan buka n murahkan rezekinya.. confirm.. akan mudah laa jalan2nya.. semakin jelas laa visi n misinya... semakin tenang laa hatinya.. fuhh... semakin dekat dia ngan rahmat Allah SWT... dengan 100 griv yg diinfakkan... dia akan dapat balik bnda2 yg lebih berharga dari 100 griv tu..... caya laa wei.... btul niii... hehe...

Hmmm... Tu ja laa bnda yg aku mau smpaikan... SelamaT menderma tuk esok..

(Actually aku pun ndak brpa tau psl derma2 ni... cuma bisuk laa.. kwn2 ni akan dtg tuk Pungut Derma.. yang pntingnya.. ni peluanG tuk kita... Beramal dengan ikhlas tuk kehidupan yang lebih terjamin.. dengan jaminan Allah SWT..)