Thursday, April 16, 2009

Doaku..


Hemm.. Dua hari yang kosong yang telah aku lalui. Kosong... Boring... tanpa apa-apa kemajuan.. Hati yang terasa penat... sakit.... berat..... AstagfirullahalA'zeemm..

kadang-kadang kan.. kita akan rasa diri kita ni mula menjauh dari landasan Allah swt. ndak tau laa orng lain.. tapi aku rasa camni la... bukan merendah diri.. tapi dah memang itu yang berlaku..

semalam sblum tdur ni baca laa satu buku.. Senjata Mukmin... Doa-Doa mathur yang Diajarkan Nabi SAW. Waktu belek-belek buku tu.. aku teringat doa-doa yang dahulunya pernah aku baca.. solawat-solawat yang dulunya pernah aku dendangkan untuk meriangkan hati yang lara...

byaknya benda yang dah berubah kan... kita rasa diri kita ni pandai dah.. kita tau camana proses mengingat berlaku. kita tau cara-cara belajar yang baik... kita tau camana sistem dalam badan kita ni bergerak.. sehingga sampai satu tahap... kita merasakan diri kita tak memerlukan Tuhan... AstaghfirullahalA'zeem....

Kita sudah merasa cukup.. dengan apa yang ada.. Kita lupa yang Doa merupakan satu senjata yang paling ampuh bagi seorang muslim.. Doa.... Doa... Doa....

Ada apa dengan doa??

kenapa mesti berdoa..??

kenapa x nak berdoa???

tak yakin dengan doa??

atau hanya berdoa bila ditimpa masaalah..??

berdoa bila berada dalam keadaan yang susah.... ??

bila senang.. tidak perlu berdoa... tidak perlu mengangkat tangan tuk meminta dan merintih dengan Tuhan ??

besar sangat ka diri kita ni??

hebat sangat ka diri kita ni??

tengaok balik apa yang telah berlaku waktu lepas.. banyak problem kan yang berlaku.. ini laa... itu laa.. sini la.. situ laaa... dia laa.. mereka laa... kenapa eh berlaku benda-benda ni??

kenapa??

kerana kita sudah jauh dari Tuhan... mulut kita berkata benda yang dusta.. kotor... memaki.. mengumpat... menghina... memperli... menyakitkan hati kawan kita..... menyombongkan diri... mengeluarkan kata-kata yang kesat tanpa malu.... bangga bila dapat berkata yang sedemikian rupa...

kita ni nampak macam tak nampak masa depan kita... kita tak pandang jauh ke hadapan... kenapa?? kerana mungkin sahaja kita sudah merasa cukup... kita merasa selamat... kita sudah tak memerlukan Tuhan... bila kita senang kita Buang Tuhan... bila kita susah... kita menyalahkan Tuhan..

Umat jenis apa kita ni??? Umat Nabi?? camni ka umat nabi??

bila kita bicara soal ini.. dan selitkan dengan Islam... selitkan dengan Nabi.... orang kita seakan tak biasa... tak biasa dengan islam... merasa benda tu adalah sangat ganjil... sangat tak sesuai... nape eh jadi camni??

ya Allah.... berilah keampunanMu kepada ku.. kepada keluargaku... kepada saudara-saudaraku.. orang kampungku... orang negeriku... negaraku... sahabat-sahabatku... yang jauh.. yang dekat.. yang aku lihat mereka... yang aku x nampak mereka... Ampunilah kami..

0 comments: