Thursday, April 23, 2009

Si Cina itu..



Cina baca quran??

Salah eh?? Macam ada udang di sebalik batu jak kan..

Melayu baca Quran??

Macam betul.. Tapi macam ada udang di sebalik batu gak..

BAca quran tuk kepentingan?? Kepentingan diri sendiri eh?? kepentingan politik sendiri?? kepentingan keluarga sendiri?? atau kepentingan rakyat dan ummah??

Quran dipergunakan?? Salah eh?? Quran nak dipraktikkan dalam kehidupan.. Salah eh??

kalu orang putih yang guna ayat quran, kita kata " Okay ".... kalo melayu guna ayat Quran.. kita kata "Okay".. kalo cina guna quran.. kita kata.. "Kafir Dah mula baca quran.."

ape beza antara kafir orang putih dengan Cina??

Kerajinan orang cina.. kesungguhan mereka dalam nak menguasai ekonomi.. semangat kesatuan mereka dalam nak menaikkan bangsa mereka melebihi bangsa lain.. Semangat keCinaan mereka.. persaudaraan atas nama cina... menolong cina yang susah.. menolong bangsa lain yang susah.. cuba untuk menjadi contoh dalam hal-hal kebajikan..

Bukankah terdapat unsur-unsur keIslaman disana..

orang putih di negara-negara barat.. tandas pun bersih macam rumah sendiri.. sampai boleh study dalam tandas.. boleh baca paper dalam toilet.. negara Lawa.. membangun.. banyak teknologi baru yang dicipta untuk memudahkan manusia dalam kehidupan seharian.. banyak penemuan baru untuk menyembuhkan penyakit manusia.. Keramahan orang barat terhadap satu sama lain.. terhadap orang luar yang datang melawat.. dan lain-lain..

Bukankah itu yang Islam ajar?? Bukankah itu yang Islam anjurkan untuk umat Islam..?? Bukankah sepatutnya umat islam yang control semua benda-benda ni??

Orang melayu marah bila Si Cina guna ayat quran dalam ucapannya... tapi orang melayu tidak marah dan tidak terkesan apabila orang cina sudah lama mempraktikkan sedikit sebanyak Islam dalam kehidupan mereka..

Orang melayu Suka bila terdapat ayat quran diucapkan oleh pemimpin-pemimpin melayu islam.. tapi tak terkesan sedikitpun apabila melihat umat melayu islam yang tidak mahu mempraktikkan islam dalam kehidupan.. malah menjauhinya.. dan menentang orang yang nak mendaulatkan Islam dalam bangsa melayu tu sendiri..

nampaknya kita berada didalam kekonpiusan.... Confusion... Confuse..... tak faham perbezaan antara orang yang mengalunkan Quran dan yang mempraktikkan Quran...



Kita marah bila Si Cina Kafir mengalunkan Quran.... dalam masa yang sama.. mereka sudah lama mempraktikkan Banyak unsur-unsur islam dalam kehidupan mereka...

tapi Kita tidak marah... kita suka.. kita menyokong.. orang-orang melayu Islam kita yang menentang orang kita sendiri dan si cina kafir yang nak mempraktikkan Quran dalam kehidupan..

Kita dibelenggu Emosi semata-mata..

Kita melihat dalam mata KeBANGSAan...

Kita melihat dari Ego dan Dengki diri kita terhadap orang lain...

kadang-kadang.. kita tenggelam dalam Cahaya.. Kita kata kita laa pejuang islam.. tapi Konsep kita tak faham... Kita laa pejuang bangsa.. tapi tersalah dalam tindakan kita...

Ya Allah.. berikan aku kekuatan.. beri kami kekuatan.. beri kami petunjuk.. agar kami menjadi ummah yang akan menguasai alam ini dengan keindahan JalanMu.... Ameen..

0 comments: