Thursday, May 28, 2009

- Anemia -


MasyaAllah.... baru belajar pasal anemia, banyak sangat yang perlu difahami dan dihafal. Dari dulu lagi belajar pasal benda ni, tak habis-habis cakap pasal ni. So, sekarang ni ulang balik je laa ape yang telah dipelajari dahulu n maybe dengan sedikit sebanyak tambahan maklumat-maklumat baru. huhu..

Cakap mengenai Anemia (Kurang Darah Merah), Seorang pelajar perubatan perlu memahami selok belok Darah dan kompenen-kompenennya. Yupp, kalau gagal menginterpretasikan perubahan yang berlaku dalam darah seseorang itu, perkara ini mungkin akan menyebabkan kita tersalah memberi diagnosis yang betul, dan akibatnya kita akan tersalah mempreskripsikan (baru tengok kamus nii ) ubat yang sesuai kepada pesakit.

Allahhh... Besarnya Engkau Ya Allah.... Setitik darah boleh merungkai bermacam-macam rahsia yang berlaku dalam badan manusia. Ya Allah... Betapa Hebatnya Engkau.. Engkau berikan kami Akal dan fikiran.. supaya kami dapat mendalami ilmuMu ini..

Ya Allah.. jauhkanlah kami tersesat dalam cahaya.. kerana terlalu terangnya cahaya IlmuMu, banyak manusia hilang dari panduan dan pedoman. Ya Allah.. pandulah kami, jadikanlah Ilmu ini sebagai pendekat kami padaMu..

Dalam KalamMu, engkau menyatakan bahawa orang yang paling dekat padamu ialah golongan Ulama, (Golongan yang mempunyai Ilmu). Ya Allah.. kau jadikah IlmuMu ini.. sebagai tanda kebenaran dan keagungan RisalahMu..

jadikanlah kami hambaMu yang sentiasa tunduk dan merendah diri.. Ya Allah.. jadikanlah kami kecil pada pandangan kami sendiri.. dan besar pada pandangan Manusia..

Ameen ya Rabb....

- Doaku -

1 comments:

UmmuL SyabinaR said...

amin ya rabb...;)