Friday, January 15, 2010

Kisah Si NelayaN dan BisnesMan



BismiKallaHumma...

Malam kelam.. Sunyi.. hanya deruan angin yang bertiup kedengaran.. sejuknya sampai terasa sampai ke tulang.. Aisee.. ndak ba.. mana da sampai tulang.. Hehe.. Tu karut sudah tu kalao sampai tulang rasanya.. hehehe..

Hari ni hujan sepanjang-panjang hari.. Nikmat Allah nih.. Hujan Rahmat kan.. Pastu malas pulak mau kuar.. sepatutnya ada men bola tadi.. tapi apakan daya.. teda kekuatan tuk jalan hujan-hujan nih..

Hujan + Sejuk = Syok Tidur..

Sekarang ni mau dekat jam 130 pagi sudah.. Ngantuk jugak la sikit-sikit.. 140 tidur laa InsyaAllah... Harap-harap sempat publish post ni sebelum 140.. hehe..

Okay.. apa mau cakap malam ni??

Kita cakap pasal kisah seorang nelayan dengan seorang bisnesman..

Pada suatu hari, di sebuah resort.. seorang nelayan pergi ke tepi pantai dan memasang jorannya lalu memulakan aktiviti memancingnya. Dengan redup angin yang meniup, si nelayan melayan hari itu dengan penuh ketenangan..

Pada waktu yang sama, seorang bisnesman muda segak datang ke pantai tersebut untuk mereleasekan tension di tempat kerjanya. Dia melihat keindahan ciptaan Tuhan dengan penuh kagum...




Si bisnesman melihat si nelayan yang sedang duduk menunggu pancingnya dimakan ikan. Lalu dia menyapa..

"Salamualaikum Pakcik.. berapa lama dah pakcik kerja nih?? "

"Wassalam nak.. Tekejut pakcik.. ingatkan siapa tadi.. Huhu.. lama dah pakcik keja nih.. ada laa bebelas tahun jugak.. " kata si pakcik..

"Hemm.... biar benar pakcik.. Dari hasil memancing ni ke pakcik sara family pakcik?? "

"Iya nak... inilah satu-satunya mata pencarian pakcik untuk keluarga pakcik.. "

"Daripada pakcik just memancing macamnih.. Lebih baik pakcik pergi bekerja dahulu.. " sambung si bisnesman denga yakinnya..

"Bekerja?? selepas itu apa yang akan pakcik dapat?? "

"Kalao pakcik dah bekerja.. pakcik boleh beli siut atau jala kaa... so pakcik boleh tangkap lebih banyak ikan.. " kata bisnesman itu..

"Okay.. selepas itu apa yang akan pakcik dapat?? "

"Selepas tuh... daripada duit yang pakcik dapat tuh... pakcik boleh beli bot.. lagi banyak ikan yang pakcik boleh dapat... "

"Okay... selepas itu.. apa lagi yang pakcik akan dapat?? "

Si bisnesman muda semakin irritated dah..dalam hatinya dia berkata.. "Napa laa pakcik ni tak faham-faham bahasa nih... "

"Hemm.. Pakcik... selepas pakcik dah ada banyak duit... pakcik boleh beli bot yang lagi besar.. dan boleh upah orang bekerja untuk pakcik... So pakcik tak payah susah-susah bekerja... "

Si pakcik terus bertanya...

"Okay...... selepas itu.. apa yang akan pakcik dapat?? "

Si Bisnesman Muda dah naik marah..... Apehal laa orang tua ni asyik tanya benda yang sama.... Dengan nada yang tinggi.. si Bisnesman menjawab..

"PakCik !! Kalau pakcik dah ada bot besar dan semua-semua tuh.. pakcik boleh bina satu jeti... boleh beli banyak bot lagi... dan boleh bagi orang lain kerja.. pakcik dah tak payah kerja.. tiap-tiap bulan masuk duit bukan takat ribu..boleh sampai puluh ribu.. ratus ribu... Juta pun boleh sampai pakcik... Pakcik Faham tak ? pakcik dah boleh duduk bersenang lenang.. menikmati angin di tepi pantai.. dengan family.. dengan kawan-kawan... "


Si pakcik tersenyum melihat si Bisnesman muda.. lalu si pakcik bertanya...

" Anak rasa..... Pakcik sekarang ni sedang buat apa... ?? "

P/S.. Pakcik tersebut adalah pemilik resort tersebut.. :-)

Moral dari cerita..

 1. Jangan pandang rendah dekat orang lain..

2. Nak buat something.. kena ada strategi dan plan yang jelas, terang lagi bersuluh.

3. Jadilah orang yang merendah diri...

4. Kalau dah kaya nanti.. Jangan lupa.. Harta tu bukan milik kita.. Harta kita sebenarnya adalah harta yang kita infakkan ke jalan Allah.. :-)

Tu jak laa tuk malam nih... telebih sudah ni.. mau masuk pukul 2 sudah.. Hehe..

oklah.. mana yang baik amik.,. yang buruk tegur2 la k..

Chow...

1 comments:

Anonymous said...

buy tramadol medication tramadol hcl 50 - tramadol tablets dogs dosage