Friday, March 12, 2010

Erti Redha..


Bismillah.. MasyaAllah.. lamanya ndak update blog kan.. aiseemen.. Busy baa akhir-akhir nih.. mana dengan cycle Gynecology and Obstetric yang belum habes.. dan bermacam-macam lagi benda yang perlu difikirkan.. hehe.. Hemm..

Malam nih sepatutnya ada Usrah.. tapi aku ndak dapat datang pulak.. Kenapa tuh?? Aduish.. Soryy kepada adik-beradik seusrah.. Saya malam nih takde alasan untuk tak datang ke usrah.. Tau ade usrah pas maghrib.. Ingat bukan tak ingat.. Just simply tak datang.. (Kemalasan tahap dewa kot nih..)

Ya Allah.. hehe..

Macam-macam jadi dalam kehidupan ni kan.. kadang-kadang pahit.. kekadang manis.. kadang masam.. masin pun bukan ndak biasa.. tapi semua tu mengajar kita tentang selok belok kehidupan.. mengajar erti redha.. erti kebergantungan hidup kepada yang Maha Esa..


Hari tu aku ada join tournament Futsal "Copa Del Gamtet" anjuran GAMTET.. macam biasalah.. bersama dengan team UltiMo.. tapi kitaorang hanya sampai di quarter final jak.. Kalah dengan kumpulan Feng-Ole 1-0.. tu pun penalti last minit.. and of coz salah referee.. Linesman pun cakap ndak salah.. tapi apakan daya.. tu laa namanya ketentuan kan.. Taqdir laa katakan.. So, Ultimo pun terkeluar laa dari senarai kumpulan yang layak untuk ke pusingan yang seterusnya.. Sedih nih.. hehe..

Kalah menang tu adalah lumrah.. Dalam satu pertandingan.. mesti ada yang menang.. dan yang kalah.. satu lagi.. Perkataan "Menang" nih adalah satu benda yang subjektif. Kenapa aku cakap macamtuh?? Aku anggap Ultimo sudah pun menunjukkan kemenangannya awal-awal lagi..

"Kita main ni biar niat kerana Allah..."

"Kita buat yang terbaik.. semuanya dah tertulis.. so, kalau kalah.. atau menang.. jangan putus asa.. yang penting.. kita buat bersungguh-sungguh.. "

ni antara kata-kata yang keluar dari bibir kawan-kawan sepasukan aku.. ULTIMO.. MasyaAllah... AllahuAkbar.. Kalau ikut biasanya.. aku yang cakap benda-benda nih.. tapi.. kali nih aku diam jak.. dorang yang lebih bersemangat dan lebih menunjukkan betapa Islam tuh terpahat di hati sanubari masing-masing..

So bagi aku.. kita dah menang dah.. Menang pada pandangan Allah SWT... InsyaAllah... Alhamdulillah.. :-) takpe.. kita cuba lagi bulan hadapan.. InsyaAllah ada rezeki.. Samy Vellu Cup milik Kita.. InsyaAllaH...

Malam nih aku free sikit.. so aktivitinya hanyalah mengemas rumah.. Aku suka rumah yang nampak kemas.. kan kebersihan tu jugak Islam sangat galakkan.. Kebersihan.. Kecantikan.. dan lain-lain lagi.. Allah cantik.. dan Allah suka kepada kecantikan.. Kebersihan kan sebahagian dari Iman.. So, antara ciri-ciri orang yang beriman.. Bersih.. Bersih zahir dan batinnya.. :-) dan yang paling penting batin laa.. Kebersihan dalaman.. kebersihan hati nurani.. yang ni yang susah sikit kita nak dapat..

Camana nak dapatkan kebersihan hati tuh?? tidak lain dan tidak bukan.. hanyalah dengan memperbanyakkan mengingati Tuhan Rabbul Jalal.. Baca Quran.. baca terjemahan Quran.. try untuk mendapat solat yang khusyuk.. dan berfikir tentang kebesaran Tuhan apabila melihat alam yang penuh dengan tanda-tanda kewujudanNya..

Masuk pulak bab politik.. Aduish.. Susah jugak politik di Malaysia nih eh.. macam-macam yang terjadi.. kadang-kadang membuatkan kita pun jadi pening.. hehe.. tetiba pulak banyak dari pakatan yang keluar.. ada pulak yang dipecat.. Hemm.. Kes Liwat yang tak habes-habes lagi.. ntah bila laa mau habes kan.. Biarlah.. ndak berapa penting lagi bagi aku kot benda-benda nih.. Cuma benda-benda nih perlu diingat dan diambil pengajaran.. pasal benda ni akan berulang di masa hadapan.. So, bila berdepan dengan situasi macam nih nanti.. teadalah mangau-mangau (Terpaku) kan..

Actually aku menulis entry nih sambil melayan lagi latar belakang blog Umul.. Sedap gak lagunya nih.. pandai eh si umul nih pilih lagu camni..


Besok InsyaAllah kawan-kawan classmate nak datang rumah aku.. Buat kenduri sikit.. PotLuck.. Aku buat main dish... Roasted Chicken.. 2 ekor ayam yang bersedia untuk dibakar besok pagi.. Harap-harap lah ndak tidur lepas subuh besok.. pasal kalo tertido.. confirm ndak sempat punya nak bakar ayam-ayam tuh..


Huh.......... Aku rasa kat university nih.. kalo ada pertandiangan group mana yang paling banyak buat potLuck.. Group aku boleh menang kot.. Hehe... tiap-tiap bulan buat potluck.. Makan yang best-best pulok tuh.. Besok punya menu... Ayam Bakar.. Potato Fries... Salad.. Kek.. Garlic bread + Mushroum soup.. Syrup selasih... maybe sekali ngan Teh kot.. Pehh... mesti layan punya nih esok nih..

hehe... Banyak laa pulak kan cakap malam ni nih... Haa.. Lupa pulak.. Besok.. InsyaAllah my family akan berangkat ke Tanah Haram.. Makkan al-mukarramah.. tuk mengerjakan Umrah.. Ramai gak dorang nih.. lebih kurang 14 orang.. Ramainyaa.. family aku semua pegi.. kecuali aku dan seorang lagi adikku.. Ika.. pastuh yang len dari keluarga sepupu-sepupuku.. makcik-makcik dan pakcik-pakcik.. Bahh... Syok-Syok laa kamu sana aa.. hehe.. Semoga Ibadah Umrah ni akan diterima Allah SWT... Ameenn....

Hemm.. tu jak laa untuk kali nih... Semoga diberi kekuatan untuk mengUpdate lagi blog yang Kosong nih.. hehe.. apapun.. Semoga semuanya mendapat barakah dan rahmat dari Ilahi...

Seeruu A'la BarakatillaH...

4 comments:

..ummul syabinar.. said...

salam..

memandang ketika menaip post ini mendengar themesong ana, oleh itu ana jadi org pertama yang komen disini.hehe

kenapa tajuk erti redha eh?huhu
sedapnya ada makanan best2..suka.
semoga berjaya dan diberkati ya..:)

Ibnu Saif said...

Wassalam cik Umul..

Hehe.. Napa tajuk Erti redha?? Hemm.. pasal dah xde idea nak buh tajuk ape.. Buh je laa Erti redha.. Keh3.. ;-)

..ummul syabinar.. said...

yeke..

tapi kalau letak "erti hidup dalam ukhuwah" ok gak..^_^

Ibnu Saif said...

tu skema sgt tu umul.. xleh2.. keh3.. :p