Thursday, March 18, 2010

UkraiNe Teruk SangaT eh??

 Plovv...... ni antara makanan kegemaran aku disini...

Bismillah..

Huh.. tak lama lagi habes lah riwayat hidupku di bumi Ukraine nih.. Banyak gak benda yang aku belajar bila hidup di tempat orang nih.. Orang Rusia.. Orang Tatar.. Orang Ukraine.. Uzbekistan.. Gipsi.. dan banyak lagi.. Dorang nih baik ke tak sebenarnya??

Bagi pendapat aku.. Dorang nih banyak gak benda baik yang boleh dicontohi... banyak sangat-sangat... ada gak laa yang kurang baik tuh..

ada orang kata orang-orang Russia nih teruk sangat.. Jahat.. takda adab.. dan bermacam-macam lagi.. Yupp.. mungkin mereka (yang bercakap sedemikian) ada hujah dan sebab tersendiri sebelum dorang cakap kan.. Penah gak kes-kes pukul budak-budak foreigner.. Kes dak Russia pukul dak-dak India.. dak melayu pun penah gak.. ada yang kene Shoot.. ada yang kene keronyok.. Nasib baik sempat lari je.. kalo tak.. parah gak tuh.. Yupp.. bermacam-macam lagi..

Kalau di Hostel.. orang-orang Uni nih banyak sangat buat pasal... kalau ditanya budak-budak sini siapa yang paling dorang tak suka... Confirm antara ranking tertinggi dimenangi oleh Roshen.. Roshen ni seorang yang ada kuasa jugak laa dalam organisasi Hostel di uni.. kadang-kadang kuasanya sehingga boleh mempengaruhi keputusan Dekanat (pejabat Uni).

Banyak lagi laa... Selama 5 tahun aku duduk di Hostel.. pertengahan sem 5 aku keluar dari hostel kerana ada sebab-sebab tertentu.. Keluar menetap di apartment luar dari universiti untuk mencuba pengalaman baru yang mungkin aku takkan dapat lagi bila aku meninggalkan tanah Ukraine nih.. Keluar dari kelompok dan kepompong yang selama ini aku duduki. Yupp... Sangat-sangat best..

 Pehhh Shashlikk... Sedapp...

Banyak benda baru yang aku pelajari... Sangat banyak... tapi ada jugak laa yang aku rugi.. Antaranya jarang dapat bersolat Jemaah di Surau Hostel.. pasal jarak rumah aku dan hostel sejauh 15-20 minit berjalan kaki.

Antara benda yang baik aku nampak orang tempatan sini nih.. Amanah... Contoh... Tambang Bas ialah 2 Griven.. Standard laa nih 2 griv.... Camana cara pembayaran ?? Senang sahaja.. kalau kita masuk dalam bas.. Kita akan pas duit 2 griven nih kepada orang yang ada di hadapan kita.. dan duit tuh akan sampai ke pemandu.. Confirm sampai... Kalau kita bagi sekeping 20 griven.. 18 griven confirm akan sampai balik kat kita.. Walaupun bas tu penuh dengan penumpang sampai bersesak-sesak.. Duit baki kita akan sampai tanpa hilang 1 griven pun... Selama aku 6 tahun di sini nih.. aku tak pernah lagi hilang 1 griven atas bas... Tak pernah.. Cuba bayangkan.. kalau di Malaysia ?? Rasa-rasa kalau ada sistem camnih... boleh sampai ka duit baki kita tuh?? hehehe... i dont think so.. :-)

Kalau dalam bas... Perempuan akan lebih diberikan tempat duduk berbanding lelaki... Kalau ada nenek yang sedang berdiri... dorang confirm akan diberi tempat duduk.. mesti akan ada yang berdiri dan bagi tempat duduk.. kalau di Malaysia... Nak bagi gak.. tapi masih ada malu-malu.. nanti orang cakap baik sangat pulak... tapi disini.. benda tu dah jadi adat kebiasaan dah.. Bestt..

Bagi aku kan... orang tempatan sini nih lagi peramah kot ... dan sangat tak kisah bila dikatakan benda yang agak memalukan.. hehe... bagi contoh... Ada sekali aku bersama rombongan kawan-kawan nih pergi main Ski.. kat tempat Ski tuh aku saja aa lepak-lepak.. tiba-tiba datang seorang mamat russian nih bawa cerita... dia sembang macam-macam.. Pengalaman dia laa dulu-dulu.. (Dalam hati aku... Dia nih mesti nak ambik kesempatan nih... hihi... Sangka buruk laa pulak kan.. ) Aku layan-layan camtu je laa..

 Shevshenko.. Suatu kisah dahulu di kelab Chelsea

Sampai satu part dia cerita pasal sukan ski ni adalah satu sukan yang mencabar... bukan untuk orang sembarangan... tetiba ada seorang mamat lagi yang berbadan gemuk lalu sebelah kitaorang... Dia (mamat yang sedang sembang ngan aku tuh) selamba je cakap...

"Cuba ko tengok tuh..... Gemukk.... mana boleh main ski orang-orang macam nih... " Kuat pulak tuh dia cakap...

Mamat Gemuk tuh Lepak je... balas pulak... "Aku bukan gemuk... aku Sportman" Badan besar sikit laa.. dan terus berlalu tanpa kisah pun dengan cakap mamat tadi.. hehe.. Adusshhh... kalo kat malaysia ni... cakap camnih.. sia-sia je free-free kene maki-hamun..... boleh bawa gaduh besar gak...  hehe... Kann??

Banyak lagi laa... Banyak lagii.... bila aku tinggal luar.. baru aku nampak kebaikan orang sini yang tersisip tidak kelihatan bila aku tinggal di hostel dulu...

Hemm... banyak kalo nak cerita... tapi takda masa sangat laa... topik untuk kelas esok kena prepare dulu.. Kang cikgu soal tak leh jawap Malu aa.. hehe.. Okayy...

Chow..... :-)

1 comments:

NORAIN said...

Dulu kini dan selamanya si Roshen tu akan duduk ranking pertama...kadang2 jahat dia mengalahkan syaitan!!!