Thursday, April 29, 2010

PizzA made by Me...

Nyum-Nyum.....




Potong sikiT..

Alhamdulillah.. Akhirnya berjaya percubaan aku yang ke-2 tuk buat pizza hari nih.. haha...
Tiada bekas untuk buat sebenarnya.. so Aku just pakai pinggan yang ada bentuk ckit.. Tu yang macam dalam sikit pizzanya tuh.. Keh3.. 

Makan setengah jak malam nih.. Ndak boleh makan semua.. kan sudah lewat malam nih.. Ndak bagus makan banyak-banyak malam-malam.. Nanti Lemak-lemak akan berkumpul di bahagian AbdomeN.. hehe.. 

Ok dah.. Mo' study Jap.. banyak jugak mau kena baca nih.. Chow..

WassalaM..

Saturday, April 24, 2010

Ampuni Daku..


 Petang itu..
Aku melabuhkan kepala
di sebuah pembaringan
Diatas bantal yang empuk
Lalu keselimuti tubuh
Dengan Selimut yang tebal dan lembut

Aku menutup mataku..
Terbayang..
Mungkinkah petang ini adalah petang yang terakhir
Buat aku dibumi ini..

terdetik dihati..
apakah nasib aku disana..
teringat segala dosa
yang banyaknya bagaikan
pasir yang berhamburan di pantai
buih-buih di lautan
tingginya bagaikan gunung ganang
yang mampu menutupi
pemandangan langit dan bumi..

Jiwa kegusaran..
tanpa ketenangan..

Lalu airmata jatuh..
Ya Allah..
Hanya keampunanMu aku harapkan..

Diri ini malu padaMu..
Dulu pernah hati ini
menyatakan kata cinta padaMu
mengungkapkan kata rindu padaMu

Dihadapan Makam kekasihMu
Diri ini melafazkan janji
Janji untuk hidup untuk agamaMu

Namun sehingga hari ini..
Belum ada yang boleh dibanggakan
untuk aku tunjukkan dihadapanMu
belum ada..

Aku malu meminta padaMu..
Engkau beri..
Aku ingkar..
Engkau beri lagi..
Aku ingkar lagi..

Lalu engkau Uji
Aku tersedar seketika
Aku meminta dariMu
Engkau beri
Lalu aku ingkar lagi..

Sampai bila ya Allah...
Sampai Bila ??

Sesungguhnya..
Aku hambaMu yang zalim dan hina
Ampunilah diriku ya Tuhan..

Aku malu mengharapkan SyurgaMu..
Kerana aku tahu..
Aku tak layak untuk SyurgaMu..

Namun Ya Tuhan..
Aku tak mampu..
Menahan Siksa NerakaMu...
Aku tak mampu ya Tuhan........

Hanya keampunan..
Dan RahmatMu..
Aku Harapkan..

Ampuni Daku..

Monday, April 19, 2010

Hepi AnniversaRy Mama & Bapa..


Bismillah...

Selamat UlangtahuN Perkahwinan yang ke-28 buat Mama dan Bapa... 

Terima kasih kerana telah mendidik dan mengasuh kami sejak kecil lagi hingga kami berjaya hari ini.. Semoga Allah memberikan balasan yang setimpal dan kurniaan syurga buat Mama dan Bapa...

Ameen yaa Rabbal A'lameen...

Thursday, April 15, 2010

Nikmat itu kenapa DibiarkaN ??

Bismillah..

Malam yang sejuk dan sangat menenangkan.. Alhamdulillah masih lagi diberi peluang untuk meneruskan kehidupan dalam nikmat Iman dan Islam.. Alhamdulillah..

Iman.. Islam.. Nikmat yang paling besar?? Kenapa??

dulu aku pernah terfikir.. Alangkah bestnya kalau aku hidup di zaman Rasulullah.. dapat melihat Rasululah.. dapat bersalaman dengan Rasulullah.. dapat mendengar sendiri kata-kata Rasulullah..

Bila aku berfikir semula.. Hari ini bila datang kes-kes nabi palsu.. Semua orang menentang.. tak puas hati.. mengatakan orang ini dah gila dan macam-macam lagi.. Yupp.. pakcik-makcik nih memang sangat-sangat mengarut..


Video diatas ni menunjukkan Pakcik Kahar yang mengaku dirinya sebagai nabi.. Mengarut.. Dah laa ngaku sebagai nabi.. boleh letak jawatan pulak... pengikut dia pulak kesian.. dibodohkan.. Astagfirullah..

Yupp.. Aku terfikir semula... Kalau sekiranya aku berada pada zaman Nabi Muhammad SAW.. Adakah aku akan termasuk dalam golongan yang membela.. ataupun golongan Abu Jahal yang menentang dan bercita-cita membunuh Nabi..

Astagfirullah..

Alhamdulillah... Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. namaku Mohd Afifi.. bilaku lahir aku ditarbiyah mama bapaku dengan ajaran Nabi Muhammad SAW.. Alhamdulillah.. bila darahku jatuh dibumi Sabah.. permulaan hidupku disambut dengan laungan azan yang membesarkan Allah dan Nabiku.. mengajak kepada Solat dan kejayaan dunia Akhirat.. Alhamdulillah..

Kenapa dalam dunia ini.. kita selalu lupa dan lalai akan 2 nikmat yang paling besar ini ?? Kita dah diberi Islam dan diajarkan tentang iman.. tapi benda-benda nih belum masuk sepenuhnya dalam hati sanubari kita.. Pelik tapi benar..

Mungkin juga kita kekurangan Ilmu.. ataukah kita sendiri yang mau menjauhkan diri kita dari cara Hidup yang dibawa oleh Nabi kita ?? Mengapa kita sering mempermudahkan Islam.. Kita mahu Islam mengikut hawa nafsu kita.. lalu kita menggunakan bermacam-macam ayat untuk membenarkan kemaksiatan yang kita ingin lakukan..

Islam itu memang mudah.. tapi jangan sampai kita yang mempermudah-mudahkan Islam hanya kerana ingin memuaskan serakah dalan jiwa nurani kita.

Aku pernah terfikir.. Kenapa aku nak menulis dalam blog aku nih.. Apa sebenarnya yang aku nak cari.. Nama?? Populariti?? Supaya dikatakan Cool ??

Semakin hari.. semakin tua umur aku.. Aku mula memikirkan tentang baki umur aku yang semakin sedikit.. 25 tahun... Berapa lama lagi masaku didunia ini.. ?? Mungkin sahaja tidak lama lagi aku akan pergi menemui Tuhanku.. Apa amal yang ingin aku persembahkan dihadapan Tuhanku.. apa benda yang boleh aku banggakan bila bertemu dengan si Pencipta??

Tuan haji Mukhtar Rapuk.. Imam Besar Masjid Negeri, Kota Kinabalu Sabah

3 benda yang akan kekal selepas kita mati.. Amal Jariah... ilmu yang bermanfaat.. dan Anak-anak yang soleh yang mendoakan keampuanan dan kebahagiaan kita selepas kita pergi..

Sedekah ?? banyak mana dah aku sedekahkan harta aku untuk Islam ??

Ilmu ?? Banyak mana dah ilmu yang aku sampaikan yang bermanfaat buat orang lain ??

Anak ? Aku tak kahwin lagi..

Selepas Allahyarham Sheikh Alauddin pergi hari tu.. aku dapat merasakan Kuburnya baginya adalah bagaikan taman daripada taman-taman Syurga.. Dia orang baik.. dia Hafiz Quran.. Confirm laa Quran akan membelanya sewaktu ditanya oleh malaikat Mungkar dan Nakir.. Dan dia dah bahagia di alam baqa'..

Tapi Aku?? Aku tak pasti kesudahanku.. Yang aku pasti.. aku masih ada masa untuk berubah dan kembali kepada jalan yang sebenarnya.... Semoga diberi kekuatan untuk membuat sesuatu demi mencari RedhaNya..

Ya Rabb... Beri daku kekuatan.. Ameen...

Tuesday, April 13, 2010

Anything You can Do.. I can do It betteR !!

Bismillah..

Besok ada Exam Objektif lagi.. Lagi 250 soalan kena jawab... Malam nih kena study sikit laa.. Sebelum tuh.. Layan jap lagu-lagu nih..


Anything You CaN do... I can Do it BetteR !!
Yes i caN.. !! 
- EnjoY -

Monday, April 12, 2010

Hak SuaMi VS Hak IsteRi



Bismillah..

Isteri Ingkar ?? Suami Dayus ?? Tak bagi Nafkah?? Isteri takut dengan Suami..
Sangat sesuai buat yang dah kahwin.. yang nak kahwin.. yang belum kahwin... dan juga yang nak Buat cawangan lain... :))

Hari yang mendatanG..


Bismillah..

A very nice video about a man that makes people's thought bout themselves change positively. Best jugak video nih... Kalau layan sorang-sorang lagi best.. Hehe.. Sweet + Romantic + Full of Smile.. 


Besok hari Isnin.. Lusa ada Krok lagi.. Rasanya banyak yang kena baca nih.. Sekrang tengah kelas Social Medicine.. Tetiba pulak kan aku tergerak hati untuk update Blog nih.. Kesian kan lama tak diupdate.. Hehe..

Penah Try Easter cake tak??


Nampak luar cam sedap jak kan.. Kek macam nih akan dijual waktu easter day jak. Nampak luaran macam sedap. 6 tahun aku ada disini.. Baru hari tu aku merasa kek Easter nih.. Kenapa ndak beli dulu-dulu lagi sebelum nih?? Maybe pasal benda ni kan dimakan diwaktu perayaan orang Kristian.. So, nafsu nak makan tu ada terbatas sikit.. Hehe..

Tapi memandangkan tahun ni tahun last aku disini.. So, nak jugak merasa Kek nih.. Nampak luar cam Sedap jak.. Sebelum ni aku membayangkan dalam kek nih ditengahnya ada Jem yang banyak.. So, hari tu aku pun beli laa sebiji kek.

Sesampainya di rumah.. Aku pun potong laa kek Nih... Ndak sabarnya mau merasa...

"Ish... Keras laa pulak kek ni eh.... ingatkan lembut jak.... "

"Eh... teda apa-apa pun dalamnya.... Mana Jemnya?? ada kismis jak?? "

Aku rasa sikit..

"Eh... rasanya macam roti kosong biasa jak nih... Aduuuhhh..... Apalaa dorang nih... mau buat kek pun alang-alang jak... Sudah laa perayaan agama dorang.. buat laa yang sedap-sedap sikit.. "

Bukan ndak sedap... Cuma apa yang aku fikirkan selama nih tersasar pulak...

Sunnah Nabi.. kalo tak suka makan sesuatu makanan nih.. Jangan cakap tak sedap... jangan hina makanan tuh.. kalo tak lalu nak makan.. takyah makan... Jangan dok hina-hina rezeki yang Allah bagi..

Tapi aku habiskan jugak kek tuh... Makan sikit-sikit laa.. Besar kek tuh.. Seminggu baru habis.. Macamana rasanya?? Ok laa... Best kalo cicah ngan Susu.. hehe... Minum petang-petang sebelum maghrib.

Hemm.. oklaH...

Just mau kongsi sikit info pasal Otak kita nih.. :))



1. Otak kita ni sebenarnya tak rasa sakit pun.. walaupun Rasa sakit ni diproses dalam otak.. otak tu sendiri tak rasa sakit kerana tiada Pain receptor kat otak. Tapi kenapa ada orang yang sakit otak?? Hehe... SAkit otak dan Otak yang tak rasa sakit ni lain benda.. tak sama.. so jangan konpius k..

2. Otak kita ni perlukan Oksigen yang sangat banyak. 20% oksigen dan kalorie dalam badan kita ni semuanya diperlukan untuk Otak berfungsi dengan baik.. Walaupun berat otak hanya 2% jak dari berat badan kita..

3. 80% daripada Otak kita ni adalah Air.. Hehe... So, kalau nak Otak jalan power... Kena banyak minum air k.. :))

4. IQ yang tinggi = banyak Mimpi waktu malam n vice versa... So, biasanya orang yang IQ hebat ni banyak mimpi pada waktu malam..

5. Otak kita ni bekerja dengan menggunakan 10 watt of power jak.. Hebatt.. 10 watt jak.. tapi gunung pun boleh jadi rata hanya disebabkan otak.. :))


Tu jak laa buat masa nih.. Huh.. Penat... Ngantok.. Ha!! Kenapa kita mengantuk ??

Salah satu sebab mengantuk ialah otak kita tak dapat oksigen dan nutrien yang secukupnya untuk dia bekerja lebih masa. So bila kekurangan energy dari oksigen dan nutrien, keupayaan otak untuk bekerja berkurangan.. dan dimanifestasikan dengan perkataan "Penat dan Mengantuk" .. hehe...

So bila dah mengantuk malam-malam nih... Jawapannya tidur jak laa... Bagi rehat body tuh.. Sian kat dia.. Otak pun nak rehat jugak kan.. Badan pun nak rehat jugak... So, bagi laa dorang ni rehat dengan tidur yang secukupnya.

Untuk apa tidur?? ada orang cakap tidur untuk hidup.. Ada pulak yang cakap hidup untuk tidur.. yang mana satu betul?? Jawapannya dua-dua salah... Kita tidur bukan untuk hidup.. tapi tidur supaya kita dapat bekerja dan beramal dengan semaksimum mungkin sesudah bangun dari tidur.. :))

Oklah... renung-renungkan.. Selamat Beramal....