Monday, April 12, 2010

Hari yang mendatanG..


Bismillah..

A very nice video about a man that makes people's thought bout themselves change positively. Best jugak video nih... Kalau layan sorang-sorang lagi best.. Hehe.. Sweet + Romantic + Full of Smile.. 


Besok hari Isnin.. Lusa ada Krok lagi.. Rasanya banyak yang kena baca nih.. Sekrang tengah kelas Social Medicine.. Tetiba pulak kan aku tergerak hati untuk update Blog nih.. Kesian kan lama tak diupdate.. Hehe..

Penah Try Easter cake tak??


Nampak luar cam sedap jak kan.. Kek macam nih akan dijual waktu easter day jak. Nampak luaran macam sedap. 6 tahun aku ada disini.. Baru hari tu aku merasa kek Easter nih.. Kenapa ndak beli dulu-dulu lagi sebelum nih?? Maybe pasal benda ni kan dimakan diwaktu perayaan orang Kristian.. So, nafsu nak makan tu ada terbatas sikit.. Hehe..

Tapi memandangkan tahun ni tahun last aku disini.. So, nak jugak merasa Kek nih.. Nampak luar cam Sedap jak.. Sebelum ni aku membayangkan dalam kek nih ditengahnya ada Jem yang banyak.. So, hari tu aku pun beli laa sebiji kek.

Sesampainya di rumah.. Aku pun potong laa kek Nih... Ndak sabarnya mau merasa...

"Ish... Keras laa pulak kek ni eh.... ingatkan lembut jak.... "

"Eh... teda apa-apa pun dalamnya.... Mana Jemnya?? ada kismis jak?? "

Aku rasa sikit..

"Eh... rasanya macam roti kosong biasa jak nih... Aduuuhhh..... Apalaa dorang nih... mau buat kek pun alang-alang jak... Sudah laa perayaan agama dorang.. buat laa yang sedap-sedap sikit.. "

Bukan ndak sedap... Cuma apa yang aku fikirkan selama nih tersasar pulak...

Sunnah Nabi.. kalo tak suka makan sesuatu makanan nih.. Jangan cakap tak sedap... jangan hina makanan tuh.. kalo tak lalu nak makan.. takyah makan... Jangan dok hina-hina rezeki yang Allah bagi..

Tapi aku habiskan jugak kek tuh... Makan sikit-sikit laa.. Besar kek tuh.. Seminggu baru habis.. Macamana rasanya?? Ok laa... Best kalo cicah ngan Susu.. hehe... Minum petang-petang sebelum maghrib.

Hemm.. oklaH...

Just mau kongsi sikit info pasal Otak kita nih.. :))



1. Otak kita ni sebenarnya tak rasa sakit pun.. walaupun Rasa sakit ni diproses dalam otak.. otak tu sendiri tak rasa sakit kerana tiada Pain receptor kat otak. Tapi kenapa ada orang yang sakit otak?? Hehe... SAkit otak dan Otak yang tak rasa sakit ni lain benda.. tak sama.. so jangan konpius k..

2. Otak kita ni perlukan Oksigen yang sangat banyak. 20% oksigen dan kalorie dalam badan kita ni semuanya diperlukan untuk Otak berfungsi dengan baik.. Walaupun berat otak hanya 2% jak dari berat badan kita..

3. 80% daripada Otak kita ni adalah Air.. Hehe... So, kalau nak Otak jalan power... Kena banyak minum air k.. :))

4. IQ yang tinggi = banyak Mimpi waktu malam n vice versa... So, biasanya orang yang IQ hebat ni banyak mimpi pada waktu malam..

5. Otak kita ni bekerja dengan menggunakan 10 watt of power jak.. Hebatt.. 10 watt jak.. tapi gunung pun boleh jadi rata hanya disebabkan otak.. :))


Tu jak laa buat masa nih.. Huh.. Penat... Ngantok.. Ha!! Kenapa kita mengantuk ??

Salah satu sebab mengantuk ialah otak kita tak dapat oksigen dan nutrien yang secukupnya untuk dia bekerja lebih masa. So bila kekurangan energy dari oksigen dan nutrien, keupayaan otak untuk bekerja berkurangan.. dan dimanifestasikan dengan perkataan "Penat dan Mengantuk" .. hehe...

So bila dah mengantuk malam-malam nih... Jawapannya tidur jak laa... Bagi rehat body tuh.. Sian kat dia.. Otak pun nak rehat jugak kan.. Badan pun nak rehat jugak... So, bagi laa dorang ni rehat dengan tidur yang secukupnya.

Untuk apa tidur?? ada orang cakap tidur untuk hidup.. Ada pulak yang cakap hidup untuk tidur.. yang mana satu betul?? Jawapannya dua-dua salah... Kita tidur bukan untuk hidup.. tapi tidur supaya kita dapat bekerja dan beramal dengan semaksimum mungkin sesudah bangun dari tidur.. :))

Oklah... renung-renungkan.. Selamat Beramal....

0 comments: