Monday, March 14, 2011

Bila Sunnatullah BerbicaRa...

Bismillah..

Malam ni free sikit.. Bos ajak main Badminton di Holy.. Dewan Gereja Holy berdepan dengan Promenede Hotel.. Humm... best jugak posting Orthepedik nih.. Ada masa sikit tuk layan Badminton.. Besok Oncall.. Aishh.. Malasnya mau oncall.. Kalo ikutkan hati.. Malas mau ambik Oncall biarpun agak lumayan jugak bayarannya.. Seratus ringgit untuk 1 malam.. Umm.. Sedap jugak kan.. kalau 7 malam.. ada laa lebihan 700 lebih tuk sebulan kan.. Hehe.. Tapi penat..  Humm..

Handset saya sekarang ni ada masaalah screen ba. Masaalah betul.. Kalo orang bagi message.. bole laa baca.. tapi ndak boleh balas.. pasal kalo tekan keypad.. confirm screen mati punya.. So, sorila kepada siapa-siapa yang message nya tidak berbalas... Hehe.. Mau beli Handset baru.. Tapi duit ndak cukup.. Camana nih.. Aishh.. Humm... Nantilah.. tunggu kemunculan Iphone 5 dulu.. baru beli kan.. Hahaha.. ( Gelak orang Jahat... )



Jap lagi mau Isyak.. Lama ndak solat di masjid.. Rindu baa ngan Masjid.. Asyik solat di rumah jak kan.. Kalo solat di rumah mesti lewat punya.. Kalo di masjid, awal laa sikit kan... Pas azan jak terus solat.. Baru best camtu Kannn.. Haha..

Apa ba yang saya mau kongsi ni sebenarnya.. Humm.. 

Ha... Gempa bumi di Jepun.. 

Kesian jugak kan... Kesian ba.. Kalau laa yang gempa bumi tu di tempat kita.. apa perasaan kita ?? Kalau dulu kan yang Tsunami di penang tu.. Ingat kan?? Sampaikan orang di ukraine pun kesian ngan keadaan orang di tempat kita... Humm... ndakkan kita pulak ndak kesian kan ngan keadaan orang di tempat lain yang ditimpa bencana..



Acheh.. Jepun.. Banjir besar di AS.. Pergolakan di Libya.. Yaman.. dan macam-macam lagi yang berlaku hari ini.. Humm.. 

SunnatullaH.... Kita ndak dapat lari dari SunnaTullaH.. Dunia ini dirosakkan oleh tangan-tangan manusia itu sendiri.. Dari mana gempa bumi ?? Dari mana Tsunami ?? memang ianya ketentuan Tuhan.. cuma.. Apa sebab ianya berlaku ?? Tangan manusia itu sendiri yang menyebabkan keadaan ini berlaku.. Dunia ini hanya menurut SunnaTullah.. Gempa Bumi hanya akan berlaku bila ada sebab yang tepat untuk ianya bermula..

Bukan sahaja gempa bumi.. Yang itu jauh lagi dari kita... lihat sahaja di hadapan kita.. Laju sangat bawa kereta boleh menyebabkan kemalangan.. kemalangan boleh membawa maut.. Yeah.. itulah dia SunnatullaH... Mengapa mati?? Bagaimana boleh mati dari kemalangan... ?? Bila pendarahan yang banyak berlaku.. badan kehilangan satu kompenen yang sangat penting untuk bawa oksigen ke seluruh organ... Tiada oksigen maksudnya organ tidak boleh berfungsi.. Bila tidak berfungsi, apa-apa pun yang tidak berfungsi akan mati.. 



Itulah Sunnatullah... Sunnatullah menyatakan kalau kita mahu berjaya.. Harus beriman pada Allah... Bila ada iman... kita akan mendapat kejayaan yang kekal dan paling berharga... Dimana Sunnatullah ?? Yeah.. Fikirkan... 

Sunnatullah menyatakan Hati akan tenang bila mengingati Allah... Fikirkan... 

Sunnatullah menyatakan..... Iqra.... Bacalah dengan nama tuhanMu yang menciptakan... Yang mengajarkan manusia dengan pena... Fikirkan...

Allahu Akbar.. Allahu Akbar... Azan Isyak sudah berkumandang.... Jom ke Masjid... 

Salaam...

Dr Afifi SaiF..

1 comments:

Leena Lee said...

yela..busy main badminton...hehehe