Thursday, May 01, 2008

Sabar Dan IkhlaS

BismillahIrrahmaniRaahim..

video

“Ini Semua fitnah Fahri… Yusuf AS tidak meronta.. yusuf tau bahawa Allah sedang berbicara dengannya. Allah sedang berbicara dengan tentang SABAR dan IKHLAS. “

Hmmm… ni laa Scene yang paling aku suka dalam filem ayat-ayat cinta ni. Selepas beberapa perkara berlaku kebelakangan ini, Aku merasakan Seolah-olah Tuhan sedang berbicara denganku. Alhamdulillah.. Syok wei bila terasa belaian Tuhan Rabbul JalaL.

“Kau sombong… kau merasakan dirimu paling benar dan paling suci.. !“ Aduh…. Terkena plak dengan diriku… HaHa… “Apa salah Aku kepada Allah?? “ Fahri mula berkata-kata “Istigfar Indonesia.. Istigfar… “ Hmmmmm… AstagfirullahalAzeem…….

Aku sangat yakin bahawa apa yang menimpa aku baru-baru ni banyak sangat hikmahnya. Waktun Jogging 2 hari lalu, Aku bertanya ngan c maeL.. “MaeL, aku mau tya pndpat ko ni. Ko rasa betul x kalo seseorang tu meninggalkan sesuatu dosa hanya kerana dia takut Allah SWT akan tarik banyak lagi nikmat-nikmat yang Allah bagi sebelum ni?? “ “Hmmmmmm… aku rasa betul laa kot.. “ Jawab SahabatKu Mael. “tapi bagi aku kan.. bila aku fikir-fikir balik, aku rasa macam ada bnda yang kurang sesuai dgn kenyataan tu” “bagi aku, yang paling bagus kan kalo seseorang tu meningalkan dosa-dosanya sebelum ni kerana dia takut kalau-kalau Allah x nak tengok dia lagi. Dia takut Allah x kan belai lagi dirinya. Dia takut Allah akan Membiarkan dirinya dalam keadaan kesesatan. Dan yang paling menakutkan bila sesat dalam cahaya” Aku menghentikan perbualan..

Hari ni aku terpaksa melayan perasaan diri. Sesekali memanjakan diri dengan Pujuk rayu hati yang sdah sedia lusuh. Hmm.. Sesekali aku hilang tumpuan ketika cikguku tadi menerangkan tentang Rheumatic Fever. “Astagfirullah… Concentrate Wei..” Monolog diriku. Aku balik kelas berseorangan psl Sahabatku sorg lagi ni, c koJi kena selesaikan reworknya kt SumashKa. Dalam perjalanan balik, aku stay jap kt Gagarina Park. Hari ni ada Praznik. Tapi aku x brpa pasti Praznik tuk apa. Maybe tuk pegawai-pegawai askar kot.

Lebih kurang 20-30 orang Awek memegang bendera merah JAmbu dan hijau dan berjalan mcm kawatlaa jugak. Kwat kaki dorG mengikut rantak Pancaragam yang majoritinya dimainkan oleh beliau2. Fuhh… Syoknyaa… AKu suka ngan Rentak pancaragamnya. Terukir kegembiraan dan kepuasan di wajah semua yang ada disitu. Bila aku fikir balik, Ni laa dia fitrah manusia. Maukan kegembiraan dan ketenangan. Nak bercinta dan dicintai. Nak berkasih sayang dan disayangi. Hmmm.. Fitrah2..

Aku pun nak gak mcm tu. Dan yang paling pnting, aku nak ketenangan dan perasaan tu lahir kerana Allah. Baru beerti ckit nilai kasih dan sayang yang aku tonjolkan. Hmmm… Dah.. ni laa keputusanku. Mesti banyak orang akan salah faham tentang penarikan diriku ini. Tapi ndak kisahlaa. Biarlaa benda2 tu kena kt aku, asalkan dakwah kt cni akan terus berjalan dengan cemerlangnya.

Aku mau keluar dari kepompong yang kecil ini. Menuju dunia luar yang luas. Aku bukan lari dari masalah walaupun ada sahabat yang memandang seperti itu. Aku x pernah nak lari dari masaalahku. Tapi ni laa caraku untuk menyelesaikan masaalah yang ada. Memandngkan masaalah yang timbul adalah masaalah biasa yang berlaku dikalangan orang-orang muda yang sangat bersemangat. Dan biasanya dan majoriti orang yang paling kuat semangatnya ni akan diam bila balik ke Malaysia. Aku x nak jadi mcm tu. Aku x nak ulangi kesalahan orang-orang terdahulu.

Menyelesaikan dengan melarikan diri?? Hmmm… salah satu cara yang dikira berkesan jugak bila berhadapan dengan masaalah ngan pihak yang kedua ialah dengan menghentikan seketika projek yang ada kaitan ngan pihak kedua dengan penuh penghormatan. Maksudnya, aku akan buat kerja aku. Dan ko buat kerja ko. Aku hormat ko. Dan ko kena laa hormat aku. Bukan aku nak penghormatan dari ko, tapi kita nak jaga kemaslahatn ummat. So kena la hormat menghormati antara satu sama lain. Lebih kurang laa..

Maybe Nampak gak ckit2 aku suka lari dari masaalah ni. X… bukan begitu. Kita tahu ngan sapa yang kita nak bawa bincang. Kita tau camana dorg pandang diri kita. Kita Nampak reaksi yang kurang senang bila kita mula membuka mulut untuk berbicara. Bukan kita… tapi aku sorang.. HaHa…. Pernah dahulu kita berbincang ngan satu golongan yang lain lagi ni (AGM KUU 2006/2007). Time tu, aku memang x boleh untuk mengaku kalah. Kebenaran mesti ditegakkan. Keadilan patut menang. So apa2 jak masaalah yang timbul, kita cabar golongan yang satu ni lagi tuk lawan. aku xkan biar golongan yang satu ni buat kesimpulan. Time tu semua yang ada dalam perbincangan tu dah terdiam kecuali aku dan ketua golongan yang satu lagi ni. n kebanyakannya hanya bersemangat selepas habis perbincangan2 tu. Hmm.. biasalaa tu.. HiHi..

Tapi time ni, keadaan dan suasana yang sangat2 berbeza. Sekarang aku sedang berhadapan dengan sahabt2ku sndiri. HaHa.. pelik Kn.. tapi x kisahlaa… Aku mengaku Kalah…. Buat apa kan kalo aku nak teruskan Perbalahan sedangkan kerja2 dakwah yang sepatutnya berjalan x berjalan hanya disebabkan oleh beberapa orang shbat yang x bersependapat denganku. X kisah.. cakap laa apa2pun… Aku maafkaan… segala Umpatan ka.. cakap2 belakang ka. Aku maafkan… dan aku juga minta maaf atas segala kesalahn yang aku buat selama ni. Semoga Ada kebaikan untuk semua insyaAllah.

Buat sahabat2ku yang memahamiku, Jan risau. Aku just nak keluar dari kepompong ni. Untuk g ke dunia luar yang lebih luas. Perkataanku ni hanya boleh difahami oleh orang2 yang dekat ngan aku jak. Maybe 2-3 orang jak kot.. OKlaa… Chow Dulu.. J

0 comments: