Sunday, May 31, 2009

Pengalaman itu..


Sesekali kita perlu juga memandang kembali apa yang telah berlaku untuk dijadikan pengajaran.
Bila sedikit sebanyak pengajaran diambil, maka jadilah ia pengalaman berharga yang bakal membantu perjalanan hidup yang masih jauh.

Mengapa??

Bagaimana terjadi??

yupp.. pengalaman yang banyak akan membuatkan seseorang itu menjadi lebih hebat daripada orang lain.

Si Perompak dan PlayboY


Orang yang mempunyai pengalaman mencuri, lebih pakar dalam selok belok mencuri dan merompak jika dibandingkan dengan orang yang tidak pernah mencuri. Idea di Otak si pencuri terlalu kreatif disebabkan pengalamannya yang terlalu banyak. Tidak pernah ditangkap.. hanya melihat rakan-rakannya yang diberkas, Berjaya mendapatkan apa yang dihajatinya.. Sesekali terjatuh dan nyaris-nyaris ditangkap.. tetapi dapat dicover semula yang mana semuanya disebabkan oleh skills yang telah dibangunkan dan digubah sekompleksnya.

Orang yang mempunyai pengalaman bercinta lebih dari 10 orang lebih hebat bertutur kata daripada meraka yang tidak pernah bercinta, mengenai selok belok mengorat kaum hawa dengan jayanya. Semua akan mengangguk dan menerima apa yang diperkatakannya. Yupp... Boleh laa dicuba beberapa cara yang dinukilkannya. Sesetengah cara itu hasilnya sangat memuaskan hati, kadang-kadang tidak berjaya disebabkan berubah suasana dan keadaan dalam yang tidak sesuai.

Menuju Kegemilangan Hidup

Mengapa Tidak berjaya?

Mengapa tidak tenang?

Mengapa tidak puas hati??

Bagaimana boleh jadi seperti ini??

Mengapa tidak seperti yang diharapkan??

Bagaimana cara kita mengukur kegemilangan dalam kehidupan seharian kita? caranya tidak susah. Inilah yang kita namakan dengan Muhasabah. Teliti apa yang dilakukan pada hari ini, adakah ianya lebih baik dari hari semalam, atau pun lebih teruk.

Jika hari ini lebih baik dari hari semalam, maksudnya kita berjaya menggemilangkan diri kita sedikit demi sedikit.

bagaimana pula dengan keadaan yang tidak berubah? Semalam sama sahaja dengan hari ini. Tidak ada peningkatan ataupun pengurangan. Ini menunjukkan bahawa kita bakal termasuk dalam golongan yang rugi.

Rugi... Semua orang sedang berebut-rebut mencari kekayaan rohani dan jasmani, tetapi kita tetap berada dalam tampuk yang sama.

Lebih rendah golongan yang hari ini lebih teruk dari semalam. Orang lain menuju ke hadapan, kita pula kembali ke belakang. Semalam kita solat 5 waktu penuh, hari ini 3 waktu sahaja. Semalam boleh baca selembar Quran, hari ini tak pegang langsung pun kitab Quran. Semalam dengar sedikit nasihat agama, hari ini sepenuh-penuhnya disogokkan dengan nyanyian-nyanyian yang melalaikan jiwa.

Pengalaman, Muhasabah dan Kegemilangan.

Pengalaman pahit dan manis yang tidak di"post-mortem" adalah benda yang tidak membawa faedah kepada masa depan.

Seorang mat-Pit yang melihat kematian kawannya dalam kemalangan sewaktu berlumba haram yang tidak berhenti dari melakukan pekerjaan rutinnya itu..

Seorang pelajar yang masih tidak bersungguh-sungguh dalam pelajarannya walaupun satu ketika dahulu dia pernah merasai kegagalan yang menyakitkan..

Seorang pendakwah yang masih lagi tidak berfikiran terbuka walaupun banyak kesalahan yang telah dilakukan yang merugikan gerak kerja dakwah..

dan lain-lain.

bukan sahaja perkara ini merugikan diri sendiri, bahkan lebih menjauhkan kita dari melihat kejayaan dan kegemilangan yang diimpikan.

Yupp... Kejayaan yang gemilang hanya akan didapati oleh mereka yang menggunakan pengalaman mereka dan ilmu yang ada sebaik-baiknya. Tidak kira apa jua pekerjaan, yang baik maupun yang jahat.

Kejayaan Seorang Muslim

Kejayaan hakiki bagi seorang yang menggelarkan dirinya sebagai Islam, ialah apabila dia dapat merasakan bahawa kehidupan bersama Islam itu merupakan satu keperluan. Keikhlasannya untuk berubah semata-mata untuk menyirup ketenangan dari roh Islam itu sendiri. Bukan kerana dipaksa, bukan kerana lelaki itu, atau perempuan itu dan lain-lain.

Setiap hari ia berfikir tentang hubungannya dengan Tuhannya. Adakah hari ini dia merasakan lebih dekat dengan Tuhannya, apa maksiat yang telah dilakukannya, dosa mata, dosa telinga dan lain-lain.

yupp..... Dia juga tau yang dirinya bukanlah Malaikat. Bukan Nabi, bukan sahabat Nabi, Bukan Ulama, bukan sesiapa pun.. bahkan dia hanyalah hamba hina dihadapan Tuhannya, yang malu untuk meminta disebabkan banyaknya maksiat yang dikerjakannya.

lalu dia memohon keampunan. Dia merasakan dirinya sangat kerdil dan terlalu hina. Malu.... Tuhannya masih lagi memberikannya nikmat, masih lagi mendengar sautan batinnya.. dikala dia melupakan Tuhannya lalu menuruti godaan nafsu syahwat yang membara.

Yupp.... Jangan putus asa dari rahmat Tuhanmu.

Sesudah dia meneliti kesalahannya, dia berazam untuk membaiki diri dan mengubah apa yang perlu. Lalu dia bertawakkal kepada Tuhannya agar dibantu dalam uasaha perubahan dirinya itu.

Maka, turunlah ketenangan.. turunlah pertolongan Allah.. lalu mudahlah jalannya. Rianglah hatinya menuturkan ayat-ayat cinta pada Rabbnya.

Begitulah sehari-hari dalam hidupnya. Allahu Rabbii..

maka bermuhasabahlah, koreksi kembali diri yang penuh dengan kekosongan itu. InsyaAllah jika niat yang dipasang semata-mata kerana Allah, Kejayaan yang abadi dan hakiki akan dapat dirasakan. Pengalaman dijadikan kompenen buat pengajaran masa hadapan yang lebih cemerlang.

Kejayaan yang manis tidak akan datang bergolek tanpa pengalaman yang pahit. Pengalaman pahit yang tidak diteliti akan lebih memahitkan keadaan dan suasana. Emas diharap, batu yang menimpa. Bila dibiarkan batu kecil, batu besar pulak datang menghimpit. Dalam otaknya hanyalah emas yang berkilauan tapi hairannya, tidak ada pula usaha untuk menyingkirkan batu besar yang sedang membunuhnya.

WallahuA'lam.. Fikir-fikirkan..

Thursday, May 28, 2009

- Anemia -


MasyaAllah.... baru belajar pasal anemia, banyak sangat yang perlu difahami dan dihafal. Dari dulu lagi belajar pasal benda ni, tak habis-habis cakap pasal ni. So, sekarang ni ulang balik je laa ape yang telah dipelajari dahulu n maybe dengan sedikit sebanyak tambahan maklumat-maklumat baru. huhu..

Cakap mengenai Anemia (Kurang Darah Merah), Seorang pelajar perubatan perlu memahami selok belok Darah dan kompenen-kompenennya. Yupp, kalau gagal menginterpretasikan perubahan yang berlaku dalam darah seseorang itu, perkara ini mungkin akan menyebabkan kita tersalah memberi diagnosis yang betul, dan akibatnya kita akan tersalah mempreskripsikan (baru tengok kamus nii ) ubat yang sesuai kepada pesakit.

Allahhh... Besarnya Engkau Ya Allah.... Setitik darah boleh merungkai bermacam-macam rahsia yang berlaku dalam badan manusia. Ya Allah... Betapa Hebatnya Engkau.. Engkau berikan kami Akal dan fikiran.. supaya kami dapat mendalami ilmuMu ini..

Ya Allah.. jauhkanlah kami tersesat dalam cahaya.. kerana terlalu terangnya cahaya IlmuMu, banyak manusia hilang dari panduan dan pedoman. Ya Allah.. pandulah kami, jadikanlah Ilmu ini sebagai pendekat kami padaMu..

Dalam KalamMu, engkau menyatakan bahawa orang yang paling dekat padamu ialah golongan Ulama, (Golongan yang mempunyai Ilmu). Ya Allah.. kau jadikah IlmuMu ini.. sebagai tanda kebenaran dan keagungan RisalahMu..

jadikanlah kami hambaMu yang sentiasa tunduk dan merendah diri.. Ya Allah.. jadikanlah kami kecil pada pandangan kami sendiri.. dan besar pada pandangan Manusia..

Ameen ya Rabb....

- Doaku -

Wednesday, May 27, 2009

MU Vs BarCeLoNa


I'm AnTi-MU Die HarD FaN.. HaHa..
GloRy.. GloRy.. BaRCaaaaAA!!

Tuesday, May 26, 2009

Reanastomosis of Ligated Fallopian tube

Bismillah..

Vid kali ni pula menerangkan tentang Reanastomosis (Penyambungan semula) of ligated fallopian tube. Camana nak terangkan eh.. kalau biasa kan, orang panggil ikat.

"dah berapa dah anak kak siti?? " tanya kak ain.

"Dah 9 orang dah kak ain oii...... " jawab kak siti dengan yakin.

"9 dah.. kak siti muda lagi kan.. baru 33 tahun.. Berapa lagi nak tambah tu?? " kak ain mencelah.

"dah ikat dah ponn.... tak leh beranak dah lepas ni.. " kata kak siti sambil merah pipinya. (hihi)

ha... camni laa yang dimaksudkan dengan Ligated fallopian tube. Dalam medical word orang panggil permanent contraception. Contraception ni ada banyak cara. Maksudnya untuk mengawal dan merancang keluarga laa ni. Ada contraception yang pkai alat. Ada yang dengan cara makan macam makan ubat.

mm... video bawah ni menunjukkan prosedur pembedahan untuk buka balik ikatan kat Fallopian tube tu, supaya si ibu boleh kembali beranak. hihi... :-)

oklah.. tak tau sangat nak cakap banyak-banyak ni.. susah nak susun ayat.. huhu..

Hebatnyaaa surgeon2 ni.. MasyaAllah... Enjoy eh.. :-)





Then leh laa sambung perbualan antara kak siti ngan kak ain..

"Kak siti takde ke plan-plan nak tambah anak ke?? "

"Ade tu memang laa ade.. tapi dah ikat.. nak wat camane.. "

"Ade caranya kak siti.. ngan cara 'Reanastomosis Ligated Fallopian Tube' Operation.."

"Yeke?? biar betull... nak jugak.."

"Tapi kak siti.. tak tau laa kalo kat tempat kita ni ade ke tak.. tu kena check-check tenet laa tu kak siti ye.. "

"eii kak ain ni... banyaknye tau benda-benda camni... sape habaq nii?? "

"aii kak siti ni... sedangkan Makcik Maimun (Wakil Bebas Parlimen Kuala Terengganu) pun tau guna youtube.. takkan laa kita yang muda sikit ni tak tau.. "

Sekian sahaja... hihi... Selamat belajar sambil Berhibur.. hihi.. :-P

Sunday, May 24, 2009

Face TumouR

Face Tumour ... Seorang lelaki yang dipanggil Elephant man sedang menjalani Operation untuk membuang Tumour yang ada di bahagian Mukanya seberat 50 pound. MasyaAllah... SAksikan....

Zhur-Zhur VadaPaD


Alhamdulillah... carol dah upload dah gambar-gambar Jalan-jalan Zhur-Zhur 23/05/09. Haha.. Ni antara gambar yang aku copy je dari FB dia.. hihi... Senang kan.. hihi..


Lompat jangan x lompat.. (aku n megat je x lompat.. hihi..)


Haha....... Control macho sume..


Sementara menunggu Bas dak muslimat yang tersangat-sangat lambat.. huhu..


Aiseemen bro... (Iqbal)
(kepada sape2 yang berkenan kt hati.. leh laa bgtau kt saya eh.. kawan sy ni baik orangnye.. masih single lagi aa.. Cepat.... nanti telambat.. hihi... Sape cepat dia dapat eh... )


Dr MUS
ni pun Same gak.. sape yang berkenan just contact je saya.. hihihi..



CAROL
aisee... photographer kita ni telebih plak machonye.. haha..


Mane dah ni bas dak Muslimat ni..... lambat aaaaaaaa....


haha....... ni dah berpunye...... kih3....


Sewaktu sampai di lembah Zhur-Zhur... (ish2...)


antara Port-port best..


Senyummmmm....


- Incik MAsh -
ni pun dah berpunyeee eh... hihihi..


Tazkirah oleh Thaufiqul Ameen... (baju merah..) - Baju hijau insaf mendengar -


Selepas penat mandi air sungai yang sangat sejuk...


Senyum lagi..... Gigi sape yang paling putih....


Cantiknya ciptaan Allah.... SubhanallaH...


Air TerjuN Zhur-Zhur


Satu-satunye Pemain Import dari Turki... Abu BekeR... (menunggu Pics oleh abu beker kt FB.. hihi... yang tuala kt leher (AkasyaH) pun dah berpunye.. )


Hehehehe..


Cheeseee... !!!


MeGGG..... balik summer ni dah nak kawen dah... Dia join pasal nak menghabiskan masa bujangnya bersama kawan-kawan.. hihi.. Alhamdulillah.... Banyaknye orang nak kawen..


Kimi... Teringat orang rumah kee??


Subhanallah....


Takbir!! Takbir!! Takbir!! Tahlil!!


Cukup Semua ade kat dalam gambar....


Mael... ape hal??



Sekian sahaja dahulu sekitar Program Jelajah Benua
Anjuran

Islamic Student Movement (ISIM)

dengan kerjasama
KUU
GAMTET

Semoga terhibuR......

Thanks sume... Syok sgt program ni.. Wat lagi eh.. taun depan Faiz kenai ready lagi eh.. (Pengarah Program) hihi..



Saturday, May 23, 2009

Di kala itu..

Lok Kawi Beach - Putatan


Di kala itu aku termenung, memuhasabah kembali jalan yang kutempuh.. lalu ku lakarkannya diatas kertas buat yang teristimewa...

Mereka

Mereka yang membuatku bersemangat

Mereka yang mengharapkan harapan

Harapan sebesar langit dan bumi

Mereka sering membuatkan ku tersenyum

Nilai tawa mereka

Kata-kata yang terhembur

Menyimpan sejuta keyakinan

Yakin pada diriku untuk melakukannya


Teirma kasih

Kerana setia menanti kepulangan ku

Aku tahu diriku lemah

Bukan seperti yang kamu fikirkan

Tapi akan ku buktikan

Semua itu akan berubah

Dengan pertolongan yang Maha Kuasa


Lebarkanlah senyumanmu

Tinggikan dan besarkan Jiwamu

Percayalah

Kita adalah yang terpilih

Generasi baru penggoncang suasana

Akan kita goncang bersama

Lalu akan kita bina

Seperti yang kita mahukan

Yakinlah

Masa itu pasti akan datang


Terima kasih kepada yang memberikan semangat buatku mengharungi exam yang bakal tiba tak lama lagi. Kata-kata diatas aku buat khas tuk keluargaku, mama.. bapa.. kakak.. dan adik-adik.. juga buat kawan-kawan yang dekat dan yang jauh.. untuk masyarakat kampungku.. kawasanku.. dan negeriku.. dan untuk semua yang selalu menziarahi blog yang tak seberapa ini..

Thankss.. Doakan buat kami semua..


Belajar dari Pengalaman


Banyak sangat yang perlu dibaca. Hari ni aku meluangkan banyak masaku untuk mentelaah Subjek Obstetric and Gynecology. Sambil-sambil mataku melirik ke arah kertas-kertas jawapan yang masih tebal, aku terbayang-bayang pengalamanku semasa berpraktikal di Hospital Likas, kota kinabalu. Sesekali aku tergelak sendirian teringatkan kisah-kisah yang mencuit hati. Tidak kurang pulak kisah yang menyedihkan dan yang membuat diriku sedikit cemas.

Uterine Rupture....

Hmm... banyak faktor yang boleh menyebabkan uterus seseorang ibu itu pecah sewaktu hendak melahirkan anak. Rasanya tidak payahlah aku terangkan disini semuanya tetapi secara ringkasnya, apabila uterus ibu pecah, nyawa ibu dan anak dalam keadaan yang sangat-sangat bahaya.

Bayangkan.. sewaktu kita pergi menderma darah di ekspo-okspo kesihatan, sesudah darah kita disedut dengan banyak sekali, kita akan berasa lemah, loya, pening dan tidak bermaya. Kenapa kita diberikan makanan percuma? supaya kita dapat balik tenaga dan tidak berada dalam keadaan yang sedemikian rupa.


cuba bayangkan pula ibu yang mengandungkan anak, dengan bertungkus lumus bermatian untuk melahirkan anak, tiba-tiba dinding uterus ibu tersebut pecah dan berlaku pendarahan dalaman. Apa yang saudara dapat rasakan perkara yang akan jadi selepas itu? Darah keluar dengan banyaknya. Ibu kekurangan darah, begitu jugak nasib si anak, organ-organ dalam badan perlukan darah untuk membawa oksigen demi kelansungan fungsi mereka masing-masing.

Tekanan darah menurun dengan pantasnya. organ-organ dalam badan menjadi lemah dengan waktu yang amat sekejap. Jantung, Ginjal, peparu, Otak.. semuanya kekurangan darah dan oksigen.. aduhh... mata menjadi layu. Badan menjadi semakin lemah. Denyutan nadi semakin lemah terasa. Degupan jantung si ibu menjadi perlahan. Jantung si anak pulak sudah berhenti. Allah.............. Sedih.. Si ibu dan si Anak tidak dapat diselamatkan.. Inna Lillahi Wa inna Ilaihi Raji'un...

Benarlah Ungkapan Syurga dibawah tapak kaki ibu. Jerit payah Ibu melahirkan bersabung nyawa demi anak yang tercinta. Jeritan kesakitan ketika cuba mngeluarkan kepada dan badan anak terbalas selepas mendengar tangisan si anak yang sihat. Bagaimana pula perasaan si ibu yang lain yang tidak mendengar tangisan seperti itu? Anak yang keluar dari rahim ibu berwarna biru tua tanpa sebarang pernafasan dan pergerakan. Mungkin sahaja diwaktu itu si ibu akan berasa sedih yang teramat sangat. Roh si anak tersenyum melihat ibunya lalu pergi bertemu dengan sang Pencipta yang Maha Adil.

Satu kes yang aku ikuti sewaktu berada di Hospital likas. Kes Post-partum Haemorrhage ( Pendarahan selepas bersalin). Si Ibu bakal jadi seperti yang aku cakapkan di atas jugak (Kalo tidak ada tindakan yang pantas dari Doktor-doktor) Aku tidak mahu menerangkan tentang procedure yang perlu dibuat dan bla-bla lagi. Yang nak aku kongsikan ialah suasana yang berlaku ketika itu.

Yupp... Red Alert... semua Doktor, Doktor HO dan Doktor pakar bergegas masuk kebilik si ibu yang berada di ambang kematian. Cemas.... memang sangat cemas.. Aku masuk ke bilik berkenaan dan berdiri sambil memerhatikan staff-staff hospital melaksanakan tugas masing-masing dengan penuh kesungguhan demi menyelamatkan nyawa seorang ibu.

"Can you please give me that tube.."

"Turn on that machine please..."

"Where's the blood from HQE ( Queen Elizebeth Hospital, KK) "

"I called them already... they are coming..."

"Give her more plasma...... faster.."

Fuhh...... selepas beberapa ketika, tekanan darah si ibu semakin meningkat. yang mana ianya menandakan keadaan si ibu semakin pulih dan akan kembali normal. Semua yang berada dalam bilik tersebut menarik nafas lega. "Thank God.." kata seorang Doktor yang berbangsa Cina.


Di balik pintu, seorang lelaki - suami kepada si ibu - sedang mengelap air matanya. yeah.. dia sedang menangis. Aku tak terfikir apa yang sedang ditangiskannya. Orang yang tersayang berada dalam keadaan yang sangat bahaya. Mungkin sahaja si ibu akan meninggal dunia kalau pendarahan yang berlaku tidak dapat diberhentikan.

Mati??

Menangis??

Sayang??

Mungkin si bapa sedang memikirkan keadaan hidupnya jika isterinya tidak ada lagi. Anak-anak bagaimana? Yeah... aku cuba bayangkan, kalau aku laa yang berada di tempat pakcik itu, dikala dan disaat aku melihat isteriku sedang dalam ambang kematian setelah bertungkus lumus melahirkan cahaya mata sebagai penyambung perjuangan bangsa dan agama, mungkin jiwaku juga akan luntur meluluhkan air mata jatuh ke bumi.

Hidup yang penuh dengan perasaan fitrah manusiawi. Perlukan tempat untuk memohon segunung pengharapan. Sewaktu alam menjadi gelap gelita tanpa arah, hati-hati akan mencari-cari siapakah yang dapat membantu?? hati orang yang mengenali Tuhannya akan terus mengarah kepadaNya. bagaiman dengan hati yang tidak pernah tunduk kepadaNya? Hati yang dipenuhi dengan kekotoran najis maksiat dan kesombongan terhadapNya?

Allah...........

Inna Lillahi Wa Inaa Ilaihi RaJi'unn....

Allahhh.... La Haula Walaaa Quwwata Illaa Billah...

Yeah... pengalaman hanyalah sekadar perkara yang boleh dikongsikan. Tanpa sekelumit pengajaran darinya, sia-sia lah pengalaman anugerah Allah SWT. Allah menjadikan setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Supaya manusia itu sentiasa berfikir dan tidak Putus asa dari rahmatNya yang Maha Luas.

- Sekian Sekadar renungan buat hati yang masih mahu kembali -

Friday, May 22, 2009

Pagi yang Indah


Jam menunjukkan pkul 5 pagi. Aku lantas bangun dari tidurku memandangkan waktu subuh yang hampir habis tidak lama lagi. selesai solat subuh, aku melihat dapur rumah sewaku ini yang kosong tidak berpenghuni. (maksudnya takde makanan laa.. hihi..)

"Hmmm.... mau makan apa ni aa..... ingatkan mau puasa.. macam malas jak.. nda puasa laa hari ni.. tapi teda makanan pulak. hmmmm.... pegi beli laa kejap lagi.. "

Pkul 530 pagi .... aku menukar pakaian yang lebih sesuai untuk turun ke kedai. Sebelum itu, sempat juga aku memasak air dengan api yang kecil. "mm.. nanti aku balik ni mendidih laa sudah air ni.... kecikkan lagi laa apinya... " mulutku bertutur dalam loghat sabah yang fasih.

Aku menuju ke MolkaltSo Rinak (Pasar Molkaltso) yang terletak 5 minit dari tempat aku menginap. Sewaktu dalam perjalanan, banyak karenah manusia yang mencuit hati aku. seorang pakcik Tua tiba-tiba melebarkan senyuman kearahku lalu menghulurkan tangannya untuk bersalam. "Ya Allah.. pakcik ni.. ni mesti kes mabuk ni.... aduss... nak salam ke tak.. tak nak laa pakcik..... ada plak mau salam aku... orang lain pun dia nda g salam.. aku pulak yang terpilih pagi-pagi ni.." hati aku berkata-kata.

Aku berlalu sahaja sambil membalas senyumanku kepada pakcik tersebut. orang-orang russian ni biasanya tidak lah semesra itu. yang pastinya, mereka akan jadi peramah ketika mereka dalam keadaan mabuk selepas menghentam Vodka atau minuman keras yang lain. banyak gak kes yang seperti ini pernah aku alami. Pernah sekali sewaktu berada di dalam bas dalam perjalanan balik ke hostel dari Hospital. 2 orang pemuda yang mabuk mengajak kawan-kawanku beramah mesra. "aaa Vam Atkuda?? " " Kak Vas ZabooT?? " "Skolka Let uzhe zdecc??" " Krasivaya Debushka ne Khoshest?? " " Davai Bratttt...... hahaha... " antara dialog si Pemabuk Vodka.

aku yang berada di kerusi hadapan tergelak kecil sahaja mendengar perbualan rancak kawanku dengan si Pemabuk. Kalau mereka dalam keadaan yang biasa dan tidak mabuk, mereka takkan buat benda-benda seperti itu. Itu sudah pasti.. hehe..


Pernah lagi sekali sewaktu aku baru sampai di 7th hospital menaiki Mashrut Sedmoigor Balnyitsa. sewaktu turun dari bas, aku melihat dua orang pakcik tua yang sedang bercakap dengan kuat sekali. seorang pakcik tengah mabuk dan sedang dalam keadaan terhuyung hayang. Kawannya yang tidak kurang mabuknya memapah kawannya itu. tiba-tiba, seorang dari pakcik itu jatuh terduduk. semua yang ada hanya melihat sahaja. lalu pakcik yang seorang lagi melihat kearah aku.. "Davai ribiata... Pamagi menye...." (mari anak.. tolong saya ni..)

"Ha... Aku??? Adoiii...... pakcik ni... dahlaa mabuk... adoii... " aku pun pergilah untuk menolong pakcik yang sedang dalam keadaan duduk. kami mebawanya ke tempat yang lebih selesa 4-5 Meter dari tempat ia terduduk. aku berkata dalam hatiku.."aku ni belajar Doktor.. kena laa tolong orang-orang macam ni.. tapi.. dia tu mabuk.. Mabuk dengan sakit ada beza eh?? ada kot.. macam teda.. tapi memang ada pun.. tapi.. ni masaalah sikap ni... tengok.. mabuk dan menyusahkan orang lain.. memanglah aku tak rasa susah.. tapi nanti kalau tiba-tiba dia termuntah ka.. depan orang mana-mana... uishhh ya Allah.... gelinyaa aku..... nasib baik tak termuntah sewaktu aku tolong tadi.... kalo laa termuntah.. confirm aku balik terus tak g kelas ni.. "

hihi... macam-macam.

Aku pergi ke kedai runcit yang bekerja 24 Jam sehari dan membeli barang keperluan untuk mengisi perut yang masih kosong. Betul-betul di hadapan kedai tersebut adalah tempat untuk berniaga bunga. Ramai penjual bunga sudah mula untuk berniaga mempamerkan keindahan bunga masing-masing. aroma dari bunga-bunga yang masih segar itu menusuk dan dikesan oleh deria bau lalu ditafsirkan sebagai bau yang sangat segar oleh otakku.

"fuhh.... dapnya bau... "



Warna-warni bunga yang dijual mencorakkan pagi di Moskaltso rinak. Kelibat pembeli sudah mula kelihatan memilih bunga yang mereka minati. " mmmmm.. " aku menarik nafas panjang menghidu udara yang masih segar tanpa sebarang pencemaran asap kereta..

Aku melihat kesungguhan makcik-pakcik ini berniaga. "boleh untung ka eh pakcik-makcik ni dengan hanya jual bunga jak.. " aku tertanya-tanya.. mata aku hanya melihat kepada keuntungan semata-mata. mungkin di sebalik tu, ada benda yang menyebabkan mereka masih lagi bertahan untuk menjual bunga-bunga yang amat cantik itu. yupp.. itu sudah pasti. bila ada benda lain yang lebih besar dihadapan, pasti benda-benda yang kecil seperti itu tidak ada hal baginya untuk dilakukan.

Maksudnya, kalau seseorang itu mempunyai agenda yang lebih besar dan lebih penting, dan dia tahu agenda itu memerlukan kesabaran dan kekuatan sebelum ia berjaya menakhlukinya, ia akan pasti menyiapkan dan berhadapan dengan apa dugaan dan halangan sekalipun ia akan bakal menyakitkannya.

Contohnya, Dia bercita-cita nak menjadi seorang Doktor yang hebat. dan dia tahu untuk menjadi Doktor yang hebat dia memerlukan masa yang amat-amat banyak untuk mendalami ilmu yang sepatutnya. lalu dia belajar dengan bersungguh-sungguh tanpa menghiraukan apa yang ada di sekelilingnya yang menganggu perjalanannya untuk menjadikannya seroang doktor yang hebat.

Yupp... Bila objektif telah terpampang di hadapan, semangat seseorang itu akan sentiasa berkobar-kobar. Bila generasi hadapan mengharap padanya untuk melakukan perubahan, maka dia akan sentiasa bersemangat untuk menyahut cabaran tersebut. Bila Allah dan Rasul menjadi tujuannya, maka segala usahanya akan diarahkan untuk mencari redhaNya semata-mata. Yupp... Bila ketengan yang dia harapkan.. InsyaAllah Allah akan memberikannya hati yang sihat dan bahagia, dalam rasa hidup sentiasa dalam kebersamaanNya.

Dalam aku menikmati keindahan alam ciptaan Allah itu, aku baru teringat air yang aku tengah didihkan dirumah. "Ya Allah.... air...... balik cepat.... " lalu aku bergegas balik.....

Sekian sahaja untuk tatapan sahabat sekalian.... Peace..

Monday, May 18, 2009

Gud LucK !!!!


Sibuk memikirkan Exam yang semakin dekat, aku dapat rasakan hormon adrenalin dalam diriku semakin rancak dirembeskan. Fuhh.. aku melepaskan nafas panjangku. Kemusian kembali menarik nafas itu sambil membayangkan plan-plan yang telah aku nukilkan di atas kertas yang menjadi tatapan aku setiap hari.

Plan.. Banyak objektif yang perlu dicapai dengan jayanya. Aku melihat semua itu dengan hati yang terbuka. Aku tahu bukan aku yang akan memulakan tetapi aku hanyalah menyambung harapan besar itu. Harapan menggunung demi generasi masa hadapan.

Astaghfirullah..... Banyaknya lagi yang belum aku ulangkaji. Masa banyak terbuang dengan benda yang kurang aula. Ya Allah............. Diwaktu-waktu seperti ini, kita memang memerlukan booster semangat tambahan agar terus kuat menjalani hari-hari yang berbaki.

Esok sahabat-sahabat ku yang kini berada di tahun 6 akan menduduki Exam KROK. Semoga semuanya sukses dengan cemerlang InsyaAllah. Kiranya, semuanya telah bergelar DR (UnOfficially) selepas sahaja mereka selesai exam itu. Alhamdulillah...... Syukur banyak-banyak...

Buat yang terbaik. Buktikan bahawa kita orang Islam adalah umat yang terkedepan. Masyarakat di tempat kita sedang menanti kepulangan cahaya yang bakal membuat perubahan geografi dalaman dan luaran insyaAllah.

Gud Luck Semuaa........

Ya Allah.... Berilah kemudahan kepada sahabat-sahabat ku untuk menjalani exam mereka.. tenangkan hati-hati mereka.. buka kan lah pintu-pintu ilhamMu agar mereka dapat membuat yang terbaik untuk exam ini.. Ya Allah... Kabulkan Doa kami... Ameenn...

Sunday, May 17, 2009

SubhaNallah..


Ya Allah.... Diriku terasa jauh sangat dari jalan yang benar. Kadang-kadng ini membuatkan aku berfikir, ape yang telah aku lakukan. Yeah.. Aku menzalimi diriku sendiri. Aku merendahkan martabatku lebih rendah dari martabat binatang.. Astagfirullah....

ya Allah..... Aku tahu.. yang aku tak boleh berputus asa dari rahmat Allah. Kerana kalau putusnya harap dari Allah, maka Nerakalah yang akan membakarku di hari penghisaban kelak. Nauzubillah... Kemudian aku berfikir lagi, kenapa Allah tak bagi kita berputus asa dari rahmatnya?? Mesti ada sesuatu di sebalik perkara tersebut..

Allah dengan sifatNya yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang sangat menyayangi hamba-hambaNya. Allah tak nak kita ni tersalah jalan dan tersilap memilih laluan hidup. Memang tidak dinafikan bahawa hidup ini penuh dengan dugaan, rintangan dan cubaan. semuanya Allah jadikan untuk membezakan siapa yang beriman dan yang kufur.

Kepada yang beriman Allah janjikan nikmat dunia dan akhirat. Nikmat yang terbesar bakal diperolehi orang yang taat iaitu redha Ilahi. tidak ada apa-apa lagi yang paling berharga di dunia ini melainkan tika dapat merasakan ketenangan dan redha dari ilahi.

Kepada yang Kufur, Allah janjikan siksaan yang sangat pedih. (AStagfirulllahh...) Siksaan yang tidak dapat difikir oleh akal dan fikiran. Yang pastinya, akan menyesal lah orang-orang yang disiksa selama-lamanya di dalam neraka.

Cuba baca balik terjemahan dalam surah As-sajadah ayat 12-14. Selalunya kita ni baca dan hafal sahaja tetapi tidak dapat memahami apa yang terkandung dan diberitakan. usahakan lah diri untuk memiliki sekurang-kurangnya sebuah terjemahan Al-Quran dalam rumah atau bilik kita.

Try tengok apa yang Allah SWT cuba sampaikan dalam ayat ni. Allah ceritakan tentang keadaan orang-orang yang berdosa yang menyesal di dalam neraka. Perhatikan ayat ke 13. Sedap dan penuh dengan makna yang mendalam.

" kalau aku kehendaki, pasti aku kan kurniakan semua manusia dengan petunjuk"

" akan tetapi, telah tetap ketentuanKu, akan aku penuhkan Neraka Jahannam ini dari golongan Jin dan Manusia"

Ayat yang disaluti dengan Rahmat dan Amaran. Siapa yang akan terdetik dengan Ayat-ayat Allah ini?? merekalah orang yang bergetar hatinya apabila nama ayat-ayat Allah disebut sepertimana yang telah dijelaskan oleh Al-Quran dalam ayat yang lain.

selepas itu, Allah menyatakan Golongan manakah yang termasuk dalam ayat 13 Sejadah itu. Ayat 14 membuka mata hati orang yang ada sekurang-kurangnya sedikit iman dihatinya untuk berusaha sedaya-upaya untuk menghindarkan diri daripada kelalaian yang berpanjangan.

" maka rasakanlah azab ini disebabkan kamu melalaikan pertemuan dengan harimu ini ( hari kiamat) "

" Sesungguhnya kami pun melalaikanmu dan rasakanlah azab yang kekal atas apa yang telah kamu kerjakan "



Selain itu, Allah juga menjanjikan pengampunan dan rahmat kepada siapa yang mahu kembali ke jalan yang lurus. Dalam ayat ke 15-17 As-Sajdah, Allah menerangkan tentang sifat mereka yang beriman dan ikhlas kepadaNya. Kurniaan nikmat yang tersembunyi disediakan bagi mereka yang merasa Takut disaluti segunung pengharapan kepadaNya.

Yeah..... Masih ada harapan buat kita untuk kembali kepadaNya. Selagi roh belum sampai ke halqum, Mari kita kembali dan memohon rahmat pengampunan Allah. Mari berharap hanya pada yang patut diberikan pengharapan. Mohonlah kepada Tuhan untuk diri sendiri, keluarga, dan seluruh kaum muslimin umumnya.

ya Allah... Ampunilah kami...

Friday, May 15, 2009

Selamat Menghadapi Exam..

Bismillah.. Aku mulakan dengan namaMu ya Allah...


Exam?? sekrang ni memang musim exam pon.. dimana-mana sahaja orang akan sebut pasal exam. Exam ni laa.. exam tu laa.. Yupp.. aku plak akan menjalani examku Pertengahan bulan 6 ni InsyaAllah.. 5 exam kesemuanya. Mula ngan Obstetric n Gyne, then disusuli ngan Infectious, Theraphy, Surgery and last Peads.

5 exam.. Semua yang berat-berat belaka. Buku contoh jawapan tuk soklan-soklan exam ni aku susun atas sofa rumahku yang panjang ni.. ngan harapan aku akan mengkhatamkan semuanya 2 minggu sebelum exam start. Fuhh... Tinggi angan-angan nii.. haha... Angan-angan tinggi.. usaha kena laa setinggi angan-angan..

Jan macam Mat jenin.. Angan-angan setakat tu je lah.. Then.. kerana asyik ngan fikirannya melayang kemana-mana... jatuh mati dari pokok kelapa... ( Betul ke cite aku psal mat Jenin ni.. Kot laa.. aku pun x pasti.. Huhu.. ) tapi kan.. sekurang-kurangnya.. Mat Jenin ada plan tuk masa depannya.. Ada orang, plan tuk masa depan pun takde.. dia pun tak pasti apa yang dia nak harapkan tuk jadi pada waktu hadapan.. Besalaa...


Allah bersumpah dengan Masa dalam Surah Al-Asr.. Dalam surah ni, Allah bagitau semua manusia ni berada dalam kerugian.. Takde faedah semua pekerjaan yang dilakukan.. Study.. Bekerja... buatlah apa-apa pon.. semua nya RUGI semata-mata... Tapi ada pengecualian...

Kecuali Orang orang yang Beriman dan beramal Soleh, yang mana mereka ni saling ingat mengingati antara sesama mereka dengan perkara kebenaran dan kesabaran. Orang-orang yang macam ni la yang Allah kata Untung...

apa kaitan ngan study kita plak?? ngan pekerjaan yang kita lakukan??

kaitannya.. apabila kita study ni.. niat kita kerana Allah... Kerana nak kasih dan sayang Allah.. dan semua perbuatan yang kita lakukan kita kaitkan ngan islam.. cara hidup islam.. apa-apa sahaja.. kita termasuk dalam golongan yang beruntung.

kita study kerana kita nak bela nasib bangsa kita.. agama kita.. nak bela nasib masyarakat kita.. yang kian tertindas.. oleh sistem-sistem yang merosakkan.. dan lain-lain lagi semuanya kerana Allah.. Biar kecil di mata manusia.. tapi kalo ianya ikhlas.. InsyaALlah akan dipandang besar oleh Tuhan pencipta langit, bumi, dan seluruh apa yang ada didalamnya.

so perkara yang kita nak tekankan di sini.. ialah Niat... Objektif.. dan Tujuan dan Halatuju kita.. Kemana Hala-Tuju Kita??

Allah sebut dalam Quran.. Tidaklah aku ciptakan Jin dan Manusia.. semata-mata untuk menyembahku..

Yupp..... Nilah dia Tujuan kita.. sebagai makhluk yang bergelar Hamba.. Hamba kepada Tuhan.. Untuk menyembah Allah dan mengabdikan diri hanya kepadaNya.. So, semua pekerjaan yang kita lakukan.. 1st sekali.. Niat kita.. Hendaklah kerana Allah..

Yupp.. hadis 1st dalam Hadis 40 Imam Nawawi.. cakap pasal Niat.. kalo kita niat study ni kerana kita nak dapat kawen ngan pompuan yang lawa-lawa dan kaya.. ( Ya laa kan.. DR... sape yang xnak eh... Petik jari je..... bekumpul pompuan nak mencuba naseb.. haha.. Kot laa... HiHiHi... ) so kita dapat tu je laa.. Dunia je laa yang kita dapat.. yang mana benda-benda di dunia ni semuanya tak kekal.. hanya sementara semata-mata..

ada orang niat nak study ni pasal nak Kaya.. Yupp... DR.. besanya memang kaya laa.. Biasanya laa.. mane xnye.. Gaji sebulan tuk dak HO, dalam 4 Ribu lebih.. Ni dah masuk Oncall laa ni.. kalo dak semenanjung yang wat HO di sabah sarawak.. leh sampai 6 ribu lebih gak sebulan.. termasuk elaun laa ni..



tu baru HO, kalo yang dah buka Klinik.. Sehari boleh dapat dalam 50 orang patients. seorang patient minimum dalam RM 30.. Kira laa.. 50 x RM 30 = RM 1500.. kalo dalam sebulan.. tolak Ahad.. RM 1500 x 26 Hari = RM 39 000...

Mak Aiii..... RM 39 000 sebulan... tolak gaji-gaji n bayar kos len-len.. amik laa dalam RM 12 000.. so ada lagi RM 27 000.. Wahhhhhhh... Kayanya Aku..... haha...

ni baru Klinik besa ni... ( ni aku rasa laa leh dapat camni... tak penah tya lagi Klinik-klinik berapa dorang dapat dalam sebulan... aku just tanya berapa orang standard datang n standard sorang patient beli ubat jak.. )

Kalo wat Klinik Tuk ibu Mengandung?? Seorang patient leh dapat dalam RM 2000.. sebulan dapat laa dalam 50 orang patient... ( Rasa-rasa lebih kot... ) 50 orang x RM 2000.. leh dapat dalam RM 100 000 Sebulan ... mak Aiii.... haha...

Kaya kan..


So, Kalo orang study ni.. just fikir nak mengkaya kan diri... Dia akan dapat laa kekayaan tu... tapi belum tentu lagi dia akan selamat dalam gedung-gedung kekayaannya tu.. takut-takut dia terlemas dek terlalu banyaknya duit yang melimpah ruah di sekeliling.. akibat takde pegangan Agama... akibat tujuan bukan untuk beribadat kepada Allah.. Dai tenggelam dalam nafsu yang membutakan mata hati..

Yupp.... maka jauhlah ia dari Jalan kebenaran.. Timbullah segala kerosakan dalam hatinya.. hasad dengki.. dan lain-lain yang menyebabkan dia menganggap diri sudah CUKUP.

Firaun pun camtu gak.. napa Allah sebut pasal Firaun dalam quran?? kerana Allah tahu, bahawa manusia di setiap zaman akan sentiasa ada orang yang bersifat seperti sifat Firaun.. Fiaraun mengaku Tuhan.. tapi manusia zaman sekarang tak mengaku Tuhan.. tapi dalam hatinya.. sudah tidak ada Tuhan..

Mulut tak cakap.. tapi Hati dan perbuatannya menyatakan Dirinya sudah cukup dan tidak memerlukan sesiapa.. ( Macam Firaun bagus ckit.. pasal Firaun ngaku dia Tuhan.. Nampak sangat laa salah kan.. tapi zaman sekrang.. tak ngaku Tuhan.. tapi berlagak bagaikan Tuhan.. )

nauzuBillahi Min Zaalik... AstaghfirullahalAzeem... takutnya cakap camni.. takut pasal benda kena diri sendiri balik gak.. sati jari ke sasaran.. 4 lagi menunjuk ke empunya badan..

So nak cakap ni.. niat kena lah betul.. Kita nak exam ke.. nak study ke.. nak wat ape-apepun.. niat kena sentiasa kerana Allah..

satu lagi Syndrom yang aku tak suka.. Bila nak dekat exam.. baru laa kita ni nak memperbanyakkan amalan.. baguslaa memperbnyakkan amalan dikala kita nak melakukan sesuatau yang besar..

tapi kan.. aku just berpendapat.. macam tak ikhlas pulak kita wat camtu..


ooo.... waktu ada hajat.. baru nak datang.. nak pujuk-pujuk... nak merintih laa konon...

bila dah xde hajat dah... wat-wat lupa... wat-wat tak ingat... tinggal dah apa yang dia wat sebelum nak amik exam tu...

ape nii??? igt Tuhan bila kita susah je ke ???? ooo... waktu susah baru nak datang eh... waktu senang dulu?? pasal x nak ingat?? pasal x nak memperbanyakkan amal waktu senang??? kalo ikut betul, waktu senang laa kita nak banyakkan amal.. banyak dekatkan diri ngan Tuhan.. baru time kita susah, Allah akan bantu kita.. Tolong kita gila-gila...

ni tak.. tebalik dah............ kita ni macam nak ambik kesempatan plak..

tapi takpe... Allah Maha Pengasih n Penyayang kan... Allah akan terima.. minta je ngan ikhlas dari Allah... kalo betul-betul kita ikhlas.. insyaAllah Allah akan bagi..

yang tadi tu cuma apa yang aku rasa laa.. tak suka laa wat nak mendekatkan diri kepada Allah.. hanya kerana kita nak exam.. x suka laa..

ya Allah.... betulkan lah niat kami ya Allah.. kami kembali kepadaMu bukan kerana kami nak pertolonganmu dan semua-semua tu semata-mata... kami kembali pada.. hanya kerana kami tahu.. yang memang kami patut kembali padaMu.. kami kembali padaMu.. kerana kami inginkan Kasih SayangMu... kami inginkan ketenangan dariMu.. kami inginkan perasaan sentaisa berada bersama-samamu dan cara hidup yang telah engkau ajarkan pada Nabi kekasihMu..

permudahkan pekerjaan kami ya Allah....... kami memohon kemudahan berkat kasih sayangmu ya Allah.... Permudahkanlah kami untuk mengingat ya Allah.. permudahkanlah kami untuk memahami..

memang kami perlukan pertolonganMu... tapi kami lebih memohon keikhlasan dalam hati kami keranaMu.. kami amik exam keranaMu.. kami belajar keranaMu.. kami berusaha sedaya upaya kami kerana kami menyintaiMu... kerana Bersyukur atas apa yang telah engkau berikan kepada kami..

So, insyaAllah kalo betul niat kita.. Tepat usaha dan cara kita selari ngan garis yang telah ditetapkan.. Allah akan kurniakan kita 2 kemenangan.. kemenangan di dunia.. dan kemenangan di akhirat.. dan itulah dia kemenangan yang hakiki. Ameen.....

apa-apapon... GudlucK.. Selamat menghadapi Exam eh.. Kepada Senior-semior 6th year.. selamat menghadapi Krok 19 hb ni.. kepada 4th year... Selamat gak.. n Khusus wat sahabat-sahabat 5th year... Study rajin-rajin K.... x samapai sebulan dah lagi kita nak exam ni.. kurangkan men.. banyakkan waktu tuk study plak...

k lah........ Semoga Allah memberikan yang Terbaik wat Kita semua.. InsyaAllah... Ameen...

Thursday, May 07, 2009

Ya Allah....


Ya Allah... Berikan ku kekuatan..

Untuk memahami akan penyakit ciptaanmu ini..

Berikan aku kekuatan..

untuk mengingati segala ilmumu ini..

Ya Allah... berikan aku semangat..

Ya Allah.. beri aku kerajinan...

Ya ALlah.... berikan aku keikhlasan..

Ya Allah... bersihkan hatiku..

Ya Allah.. luaskan jiwaku..

Ya Allah... sihatkan badanku...

Ya Allah............. Engkaulah segalanya bagiku....

Kabulkanlah bagiku doaku........... Ameennn...


Wednesday, May 06, 2009

Lembaran baru itu..


SAlam..

aku just terasa nak tulis something sementara menunggu LIve Barca - Chelsea. Tapi nak tulis apa eh??

try tulis skema sikit laa eh.. huhu..

Okay...

apa yang sebenarnya ada di fikiran aku untuk aku kongsikan buat kawan-kawan semua?? entahlah.. aku rasa aku kena tutupkan dahulu TVU Player ni. Telinga mendengar menyebabkan otak lambat untuk mengeluarkan idea.

adoi.. xleh laa.. haha.. idea x keluar kalo aku nak buat skema sangt..

xpelah.. asalkan ada benda tuk dikongsikan kan... harap suma x ksiah laa biarpun banyak sgt short form dalam post aku dari dulu sampai sekrg. kalo dulu huruf Besar kecik besar kecik. alhamdulillah boleh sdah laa tukar.. tapi kadang-kadang tebuat gak... tebiasa sdah kan..

hari ni call rumah pas kelas Tropical disease. cakap jap ngan mama n bapa.. just tanya-tanya khabar jak laa... alhamdulillah semua ok jak.. sihat walafiat.. di rumah sekrg ada 3 orang jak. Izzati, mama dan bapa. tadi cakap kejap pasal mama bapa mau g hantar izzat g tuisyen di pasir putih. iya laa kan.. dia kan sdah drjah 6. so kena laa g tuisyen..

Then call cumie. saja-saja jak call si cumie ni.. lama ndak call kan.. dia balik sabah jap hantar barang-barangnya balik rumah. Actually dia dah habes study dah sana.. baru habes laa taun ni.. then lusa balik ke UIA psal ada trening Taek Won Do.. Wakil Uni kan.. haha... Orang penting Uni rupanya si cumie ni.. apa ntah nama pertndingannya tu.. MESUM ka apa.. ntah laa... aku pun ndak pasti sgt.. Sukan antara Local Uni malaysia laa.. so si Cumie ni pun antara salah seorang wakil gak laa.. Gud Luck Cumie... hihi.....

Adikku di UIA baru jak mula class minggu ni.. Dengar-dengar baru mula SEM... Ika plak yang study di USIM pun baru jak mula classnya. hari tu cuti semester dorang ndak balik rumah pasal sekejap jak kan cutinya. then ika stay ngan kakak laa.. pasal kakak ada meeting di KL.. meeting Majistrit laa nii.. Meeting ka seminar.. ntahlaa..

aku telupa Ela.. hihi... dia cam besa laa.. masih lagi laa di SMAKK.. Form 4 sekrang.. taun depan SPM.. InsyaAllah adikku ela ni boleh pya...

aku pulak masih lagi disini. exam awal bulan 6. kena prepare laa awal-awal. takut eh.. ada 5 exam besar. Theraphy, Surgery, peads, Infectious, and O&G. InsyaAllah kalo stat sekrang betul-betul.. insyaAllah sempat n leh jwb ngan baik.. insyaAllah... Try laa yang terbaik..

then balik malaysia dalam awal bulan 7. Ticket balik pun belum lagi beli. maybe naik turkish jak laa... Murah ckit. n leh singgah Istanbul. Lepak istanbul jap dulu..

Simferopol - IstanbuL - Singapore (Turkish Airline)
Singapore - KK ( Air ASiA )

nampaknya taun ni aku bakal x turun semennjung.. malas laa turun KL.. bukan ada apa-apa jugak sana tu.. hihi...

oklah... dah2... Bola dah Stat... Tgok Bola Dulu..... Harap-Harap laa Chelsea Leh Menang... kalo menang.. Jumpa MU di FInal... aku memang x puas hati ngan MU ni... haha... Anti-MU... n Anti-Penyokong MU... haha..

tapi Barca ni macam kuat sangat jak... haha.. Lepak2... dah.. Tgok bola saT...

ChoW..

Monday, May 04, 2009

Renovation..

Sunday, May 03, 2009

Buatmu Anak-Anak Sabah



Menunggu sirih pulang ke gagang,
Setela
h lama dalam perjalanan,
Menunggu pulang seorang pejuang,
Buat berkhidmat di tanah
kelahiran.

Menunggu sirih pulang ke
gagang,
Menyemai tanah yang kian gersang,
Menambah upaya sang peladang,
Menabur benih di bumi kontang.

Menunggu sirih pulang ke gagang,
Kerana meyakini tanpa secuit ragu,
Hujan emas di negeri orang,
Lebih rela berhujan batu.

Menunggu sirih pulang ke gagang,
Merenung masa depan Sabah gemilang
Mengharap saat Islam terbilang
Tak tercapai selagi,
Anak Sabah terus di bumi orang.


SAjak yang diukir cantik oleh penulis Blog PSS ( Persatuan Siswazah Sabah ) membuatkan aku terpaku seketika. apa maksud di sebaliknya??

- Menunggu kepulangan seorang pejuang.. -


aku terasa terpanggil dengan seruan itu. Yupp.. panggilan lembut yang boleh mencairkan hati yang keras akibat debu dan kotoran di medan.

- Buat berkhidmat di tanah kelahiran.. -


yupp.... itu sudah pasti.. Bahkan tujuan belajar lama-lama ni pun hanya tuk ni je. Tuk berkhidmat demi Umat islam yang tercinta. apa-apa yang cuba untuk menghalang daripada benda ini berlaku akan ku letak ke recycle bin. selepas beberapa ketika kalau benda itu tidak juga berubah mengikut prinsip yang telah diatur.. akan ku delete permanently dari recycle bin.

- Hujan emas di negeri orang -
- Lebih rela berhujan batu -


Yuupp.. Biarpun hujan emas di negeri orang.. aku lebih rela untuk menepis batu di negeri sendiri. Akan kami ubah batu itu menjadi emas satu hari nanti. insyaAllah.. biar sakit akibat batu yang keras, asal ummah terselamat dari batu yang lebih keras di hari kemudian. Yupp... Aku nampak akan puncaknya.. Puncak setinggi Gunung Kinabalu akan kami tawan dan akan kami kibarkan Bendera kemenangan dan keadilan semuanya demi kepentingan ummah.

- Mengharap saat Islam terbilang -
- Tak tercapai selagi -
- Anak Sabah terus di bumi orang -


Balik laa anak-anak sabah. Balik laa untuk berjuang di negerimu. Bermandikan darah di tanah tumpahnya darahmu. Masyarakat kita sedang mengharapkan yang terbaik dari kita untuk mengubah suasana dan menyelamatkan generasi masa hadapan. Kerja kita tersangat-sangat banyak. Ujian yang bakal kita tempuhi sangat-sangat berat dan keras.



Kita bakal berdepan dengan duri dan onak yang menyakitkan. mungkin sahaja duri itu boleh bertukar menjadi pisau ataupun parang yang akan mengorbankan nyawa. tapi itu la dia adat resam perjuangan.

- Berjuang ertinya berkorban -
- Berkorban ertinya terkorban -


Yupp.. biar 1 terkorban, lahir 100 lagi perwira sepertimu. Sabah negerimu dianggap negeri yang paling terketinggalan. Buktikan wahai saudaraku bahawa Sabahan bukan yang sedemikian rupa. Gunakan segala kelebihanmu untuk melihat generasi umat Islam sabah yang lebih cemerlang. memang orang kita banyak kelemahan. Tapi kelemahan itu berlaku dimana-mana. di sana jugak terdapat kelemahan. Mereka melihat kita sebagai yang tercorot tanpa menyedari dikalangan mereka jugak ada yang lebih teruk dari itu.

Mari sama-sama mengubah persepsi ini. dan kita akan berkuasa satu hari nanti InsyaAllah........ Islam akan bersinar di bumi Sabah. Sabahan bumi yang tersubur Gerakan Kristian.. InsyaAllah akan kami usaha sekuatnya untuk Menjadikan sebaliknya. InsyaAllah.. Doakan kami.. Anak-anak Sabah di perantauan dan dimana-mana sahaja.... Demi tertegaknya Islam Di bumi Sabah.. InsyaALlah......


Gambar dan Sajak - Amik dari Blog PSS