Tuesday, May 26, 2009

Reanastomosis of Ligated Fallopian tube

Bismillah..

Vid kali ni pula menerangkan tentang Reanastomosis (Penyambungan semula) of ligated fallopian tube. Camana nak terangkan eh.. kalau biasa kan, orang panggil ikat.

"dah berapa dah anak kak siti?? " tanya kak ain.

"Dah 9 orang dah kak ain oii...... " jawab kak siti dengan yakin.

"9 dah.. kak siti muda lagi kan.. baru 33 tahun.. Berapa lagi nak tambah tu?? " kak ain mencelah.

"dah ikat dah ponn.... tak leh beranak dah lepas ni.. " kata kak siti sambil merah pipinya. (hihi)

ha... camni laa yang dimaksudkan dengan Ligated fallopian tube. Dalam medical word orang panggil permanent contraception. Contraception ni ada banyak cara. Maksudnya untuk mengawal dan merancang keluarga laa ni. Ada contraception yang pkai alat. Ada yang dengan cara makan macam makan ubat.

mm... video bawah ni menunjukkan prosedur pembedahan untuk buka balik ikatan kat Fallopian tube tu, supaya si ibu boleh kembali beranak. hihi... :-)

oklah.. tak tau sangat nak cakap banyak-banyak ni.. susah nak susun ayat.. huhu..

Hebatnyaaa surgeon2 ni.. MasyaAllah... Enjoy eh.. :-)


video


Then leh laa sambung perbualan antara kak siti ngan kak ain..

"Kak siti takde ke plan-plan nak tambah anak ke?? "

"Ade tu memang laa ade.. tapi dah ikat.. nak wat camane.. "

"Ade caranya kak siti.. ngan cara 'Reanastomosis Ligated Fallopian Tube' Operation.."

"Yeke?? biar betull... nak jugak.."

"Tapi kak siti.. tak tau laa kalo kat tempat kita ni ade ke tak.. tu kena check-check tenet laa tu kak siti ye.. "

"eii kak ain ni... banyaknye tau benda-benda camni... sape habaq nii?? "

"aii kak siti ni... sedangkan Makcik Maimun (Wakil Bebas Parlimen Kuala Terengganu) pun tau guna youtube.. takkan laa kita yang muda sikit ni tak tau.. "

Sekian sahaja... hihi... Selamat belajar sambil Berhibur.. hihi.. :-P

1 comments:

armouris said...

info tentang merancang keluarga kat sini - Planning Families With Hormones