Sunday, July 20, 2008

CeramaH UMUM PaKataN RakYat 19 JuL


Besok masuk minggu yang ketiga tuk aku ber’praktikal’ di hospital Likas. Ada 2 minggu jak lagi tuk aku menghabiskan praktikalku di ONG department.. pastu smbung pulak 2 minggu di Department PeadS..


Baru ni smpat gak aku dtg g Ceramah Umum PakaTan RakyaT.. yang BerceramaH temsuklah Mat saBu (PAS), UstaZ MuttaLib EmbonG (PAS), AnsaRi AbdullaH (PKR). Adalaaa lebih kurg 300-400 org dtg Malam tu.


Banyak gak masaalah orang2 sabah ni sbnrnya. Orang2 sabah ni terlalu banyak termakan Gula-gula kerajaan smpai banyak yang menghidapi diabetes. Ketawa semua hadirin bila Mat sabu ckp cam ni. (tau2 laa kan, lawak gak mat sabu pya ceramah.. hahaha..)


Dalam ketawa tu, aku sedikit terasa. Majority hadirin yang dating berasal dari semennjung. Aku terasa bhwa org2 smnnjung sdg mentertawakan org2 ku. Adoi.. sakit gak sbnrnya. Tapi mau ndak mau, aku kena terima hakikat tu. Mau buat cmna kan.. aku mau cover gak org2ku, tapi aku ndak mampu.


Org2 sabah kena ubah cara berfikir gak. Dan bukan bermaksud bhwa org sabah ni terketinggalan. Ada yang mengatakan bhwa pemikiran politik org sabah ni ketinggalan 20 tahun dari org di smnnjung. Aku stuju ngan apa yang Ustaz Mutolib Embung cakap.. “ biarpun org mengatakan begitu.. jan lupa.. bahwa org2 sabah lebih kerap menukar kerajaan daripada org2 di semennjung.”


Bagi aku ketinggalan 20 tahun di belakang tu jika suasana politik di sabah disamakan dengan suasana di semenanjung. Tapi aku rasa, kita ndak sama tau. Suasana kita lain. Mmg ndak sama. Bukan ketinggalan ke belakang tapi….. adoi.. banyak reason gak sbnrnya.. dan bukan semata-mata terlalu termakan gula-gula tu. Dan bukan semata-mata dapat diabetes tu.


Kalau itu laa shja alasan rakyat sabah masih memilih umno, di semnnjung lagi teruk. Johor… N9.. Melaka… dan len2.. Umno sdah 50 tahun berturut2… sabah plak umur Umno masih muda lagi. Sabah sdah 3-4 kali tukar kerajaan. PBS.. USNO.. Berjaya.. BN.. (kalo aku ndak silap laa)


Maksdnya pemikiran politik di negeri2 tadi 30 tahun ke belakang dari pemikirn politik rkyat sabah. Adoi…


Mmg betul rakyat sabah negeri no 1 semuanya. No 1 paling banyak hasil bumi.. no 1 paling miskin.. dan len2 lagi. OKlaaa.. kita salahkan KerajaaN UMNO yang memerintah sekrg. Tengok kepada Pembangkag plak.. calon2nya pun lebih kurg mcm Pemimpin2 Umno jgaK. Jadi calon pembangkang psl ndak suka ngan pemimpin Kerajaan sorg ni semata2…. (SEMATA2)


Tapi ndak semua laa… mcm tu jgak.. ndak semua pemimpin pembangkang yang dipilih di sabah ni mau membela nasib rakyat dengan bersungguh2.. n sama jgak ngan yang kerajaannya…


N ndak semua pemimpiN kerajaaN saBAh jahaT mcm KebanyakAn pemimpin2 KerajaaN di semeNAnjung. Sama jgak ngaN pemimpiN2 pemBangkanG.


BN dan UMNO RosaK di sabaH. Begitu jgaK ngan PKR.. semua DisebabkAn oleH sebilangaN pemimPin2 yaNg mempunyaI AgenDa tersendirI dan KroNisme. PemimPin2 yang TidaK IkhlaS tuK memiMpiN masyaraKAt ke Arah yang lebih baik.


Pas pulaK terlalu lemah di sabaH. Pas Okay sdah.. tapi Tulaa.. Ckit sgt tau Orang2 yanG mau keja sama2.


Tu yang kita buat PakataN RakyaT… supaYa kita saliNG lengkaP-melengkaPi antara satu sama lain. Pemimpin2 Umno.. MasuklaH pakaTAn RakyaT.. Kenapa mau Ikut jgaK UMNO-BN SemenanjuNg yang BodoH tu?? Aku puN ndak FahaMlaa…


Aku fahaM.. Mmg susah kan.. just kalo susaH hari ni.. biarkan generasi2 baru membersihkan pemimpin2 Umno kita hari ni. Jan riSo.. biarkan anaK2 kita bergeraK ngaN kerja PembaharuaN ni..


Kita lagi takuT anaK kita MAsuk pembangKang daripaDa kita takuT anak2 kita BuaT kerJA2 ndak SenonoH.. masUk kuaR night CluB.. MinuM arAk.. AmbiK dadaH.. kita lebih rela dorg ni rosak daripada mereka menukaR fikiran MereKa ke Arah yang lebiH ke HadaPan..


Ya Allah………. SelamatkanLaa GeneRasiKu….. IkhlaskaNlah perjuangaN kami Ini.. WallhuA’laM….


2 comments:

c's radin said...

Salam.. nih praktikal dh abs belajar ke attachment wktu blaja?

uhh..sabah ek?(bersanggupannya)

org kat sabah selalu x sakit demam batuk cm kte ni?

Ibnu Saif said...

WassalaM.. Hehe.. Elective PostinG je.. besala kami ni kena postinG time holidaY.. taPI enjoy laa jugaK.. Biarpun SyndroM2 borinG tu dah muLa kelihataN.. :-)

hmm?? Demam BatuK?? oRanG sabaH hari2 neK gunuNg n BukiT bukaU.. So x de BatuK2.. hehe.. xde laa.. sy Pun x pstiLaa.. tp ikuT apa yg sy Lihat.. xde laa plak slalU bnde tu jaDi..

K.. :-)