Saturday, July 05, 2008

LeveL diFF??


"Bro, kalo sy tukar depan ni pkai spring ori, belkng tu pkai loweD spring cmna aa??"

"kalo camtu sy tidak tau laa.. psl kita ni len level.."

"len level?? mksudnya??"

"sini kami pntingkn performance.. kalau sy tgok kamu ni mau cntik jak.. makeup jak lebih"

Aku terkedu seketika dengan jawapan bro cina di sebuah kedai yang terkenal ngan namanya speed breaker. malu menyelubungi diriku sambil aku memandang kearah kereta wiraku yang sgt aku sayangi.. (kih2...) (dlm hati.. x gune.. kereta buruk dia ni yng dia nak banggakan.. hehe..)

len level??

satu pihak bercakap mengenai performance. pihak yang satu lagi (aku laa) bersungguh-sungguh untuk bhgian makeup shja.

disini ada dua bnda. satu berkaitan ngan kualiti dalaman, dan satu lagi kualiti luaran smta2. yang mana kedua-duanya akan menimbulkan rasa puas hati di dalam diri masing-masing. tapi kadar lama perasaan syok sndiri tu berlainan diantara kedua2 keadaan. yang pertama tu mungkin akan berakhir dlm jangka masa yang sedkit lama dari yang kedua. sebenrnya banyak lagi perbezaan yang kita boleh ckp bila membahaskan tantang bnda2 ni.

HaHa... cuba kita relatekan bnda ni ngan kehidupan harian kita. kebanyakan kita hari ni lagi menjaga luaran diri kita dripada mementgkan aspek2 dalaman, rohani dan iman. ada sesetengahnya terlalu menjaga aspek2 dalaman sehingga mengabaikan aspek2 luaran yang tidak kurg pntingnya jugak untuk ditonjolkan.

baju kalo boleh nak yang berjenama jak. kalo yang ndak berjenama, malu mau pakai. (tapi ada sesetngah yang mmntingkn jenama psl yang ni lebih than lama drpada yang cap ayam) berpakaian segak sehingga memandang rendah org lain yang berpakain lebih kurg jak. rambut digubah ngan bermacm2 bntuk.. ada yang mcm punk.. ada yang mcm hntu.. dan yang mcm jin dan len2. bangga menyelubungi diri sehingga kebanggaan tu menutup matanya daripada melihat kenyataan yang berlaku dihadapan matanya. Kebanggan yang sgt acute tu menyebabkan dia lupa bahwa dia juga berasal dari air mani yang dianggap kotor oleh manusia.

satu golongan pulak terlalu memntingkan soal rohani semata2.. smpai meniggalkan anak isteri, meninggalkan pelajaran.. n banyak lagi tanggungjawab2 len semata2 untuk menghalalkan usha dakwahnya keatas umat manusia. dia tidak sedar bhwa perbuatannya menjadi fitnah buat agama. dalam pemahamannya, org2 yang bukn islam ni adalah musuh yang nyata yang tidak boleh kita bekerjasama totally.

lalu, muncullah orientalis2 yang mmg menuggukan perkara ini lalu melabelkan islam ni sgt jumud. menolak kemodenan. ketinggalan, kuno dan len2 lagi. Masyarakat islam sndiri menjadi confius trhadap cara hidup islam ditambah lagi ngan orang2 yang berkepentingan yang menyebarkan keburukan2 cara hidup islam semata2 mahukan undi. apa lagi kepada masyarakat yang bukn islam. kefahaman mereka bertambah2 menyeleweng lalu mereka tidak dapat menerima bahawa hukum islam tu adalah hukum yang universal dan boleh diguna pakai dlm setiap masa dan keadaan.

kesimpulannya, jadilah kita ummatan wasatoo.. dlm cramah2.. kita selalu berckp mengenai ummatan wasatoo tapi realitinya kita tidak pun mengamalkan apa yang kita slalu laungkan. ayat ke 7 surah fatihah menunjukkan ada 3 golongan.

1. golongan yang beriman
2. glongan yang dimurkai - yahudi
3. golongan yang sesat - nasrani

apa beza ketiga2 golongan ni..

gol yahudi terlalu mementgkan material semata2 sehinnga melupkn akhirat

gol nasrani pulak terlalu mmntingkan akhirat shingga melupakan dunia

gol yang beriman.... menjaga kedua2nya sekali.. umat yang berada di tengah2.. seimbanng dunia dan akhiratnya..

Rabbana aatina Fi dUnya HasanaH.. Wafil AkhiratI hasaNAh.. Waqinaaa A'zaabaNnaRRR.. Ameen..

0 comments: