Saturday, May 03, 2008

Dubki MaRiiiiiii !!!!!

Hr ni aku Tdo pkul 330 pagi. 330 sbnrnya sdah masuk subuh tapi aku mcm terlalu mengantuk lantas tdo sat. dlam pkuk 5 tu aku dah bgun blik tuk mengerjakan solat subuh plak. Masa terlalu cepat berlalu. Aku menghabiskan masa pagi jumaatku ini dengan ber’chatting’ ngan Sahabat-sahabatku mengenai masaalah-masaalah Umat. (HiHi……. Masaalah Umat laa sgt….. Merepek2 ada laaa..).

Dalam pkul 11 pg tu aku terlena sat memandangkan smlam sejam setengah jak aku tdo. 1130 pagi HaNdset NoKia ku Berbunyi.. Adoii….. Sapelaa yg Call kaCo aku Tdo ni… -Abg Shahrin yg best calling- Aku baru teringaT yg aku kena temankan Abg shahrin n da Geng tuk melawat Masjid Dubki. “kita jalan dlam pkul 1145-1200 k..” Suara SedaP bg ShahriN kedengaraN sayuP2 Angin Bayu.. HiHi.. “Ok bang… Kejap lagi sy Siap..” Aku menjaWab dengan Penuh yakin yg aku akaN berada Di bawaH sblum Pkul 1200. X smpai Seminit.. Aku TerlelaP.. HaHa.. AyatKu berjaYA MenguatkanKan SemangaT bg ShahRin SedaNg dia x tau Yg AKu ttDo dah lepAs tu.

1155 pagi… HandseT aku Berbunyi LAgi.. Adoi…. KejapNyaaa.. Dalam HAtiku… -Maelhebat Calling- “Assalamualaikum.. MAel.. ko kt mane ni dah??” aku memulakan perBualan… “Aku kt bawaH dah ni.. Ko bru Bgun aa??? Addooii..” “Jap2…. Tggu Sat je laGi..” SuaraKu yg dicover sepenuhnya Tuk mengelaKKAn maeL tau yg Aku bru bgun.. HaHa…..

Dlam pkul 12 lebih kami muLa bergeraK ke MAsjid Dubki deNgan Menaiki MAsyrut No 102 ke DzhuKova. Pening pun ada.. Ngantuk pun Ada… Aku dengan cepatNya naik masyruT tu tuk Cari tempat duduK. Aku x naK berdiRi.. AKu nak SMbuNG Tdo.. Ngantuk LAaa… HiHi… SeleSa x SeleSa laa.. AKu tengaH pening nii… HaHa..1245 Tghhari kaMi smpai ke temPat yg Dituju, MasjiD DubKi.

Khutbah Bermula Pkul 1 lebih. Mula2 Khatib –Imam Abdullah- (Bg shaHrin penDekkan NamanYa Imam Dolah) Mcm ndak semangat jak. Tp lepas 10 minit Imam Abdullah Seperti Dirasuk. HaHA.. SemangaT nya Mula MembaRa. Intonasi SuaRanya mula MenaiK. GerakaN badaNNya MembuatkaN lagI KhutBahnYa HiduP. “Apa yang Kamu FahaM tentaNG LaaIlaaHa ILLa Allah wa MuhammaDar RaSulullah????? DimaNa kaMu BeljaR tentang TauhiD?? Buku apa?? Sapa Yang Tulis Buku Tu?? SiapA yang sepatuTnya kaMu berTya TentaNG TauhiD?? “ Imam AbdullaH berTya kepAda PaRa Jemaah MAsjid. SesekaLi Imam MenunJukkaN Jarinya KearaH Jemaah.

Aku Sgt kagum Sebenrnya SemangaT yang DitunjukkaN oleH saudaRa2 islamku di Bumi UkraiNe ni. RiaK WajaH Khatib dan Para JemaaH yang KhusyuK MendengaR AmaT menginSafkan AKu. Di tempaT aku… Org2 tua Jak yang SelaluNya bg KhutbaH. Sakit haTi bercampuR bauR dengaN PeraSaaN yang Sedih (CKit2 laa..) bila LihaT Org2 tua yang SusaH maU bagI peluaNG ngan Org2 muDa tuk Pegi ke HadapAn. Bila Aku Fkir2 balik… Minda dAn PemikiraN Org2 muda TempaT aku pun leBih kurg Mcm Org tua2 jugaK. So patuTlaa Org2 tua Rasa dorG laGi baguS tuk SentiaSa beraDa di HadapAn. Hmmmm… Ckit jaK org Muda yang BetuL boleH diharaP UntuK memimpiN MaSyarakaT yang DahaGakan PerubaHan ni.

Yg paling menyakiTkan haTi biLa TajuK kHutbaH yang DisampaikaN ndaK Ada KaitaN langSung ngaN maSaalah SemaSa. Cth yang paling aku igt iaLah PaDa MinggU Amerika MenyeraNg Iraq, KhutBAh yang DisampaiKan adalaH berkaiTan DengaN PekerJa koT.. AdoI… X puAs haTi wei ngaN AJK2 masJid Time Tu…

SelepAs berteMu ngaN Imam Abdullah tuk MembincngkaN tentaNg Program yang akan dibuaT, rupa2Nya banyaK laa plaK procedure yg kena iKut.. Adoi…. haHa… NmpaK sedikiT KeGeramAn DI RiaK wajaH BebEraPa ShbaT. HiHi…. Kena Jumpa Mufti laa Plak unTuk minta PerMission Buat program. Mufti Plak beRada Di MasjiD centre – KabiR jamI’ MeceT- . LepaS makAn Di GudanG kitaOrg menuju Ke KabiR jami’ MeceT n malanGnya Mufti Sdah baliK Rumah. Isnin depaN bAru boleH jumPa BALik. HaHa…

DugaaN memang banyaK biLa mau Organise Bnda2 ni. TApi Dugaan Hari ni Ni kecik lagi Ni. Ni belUm Apa2 laGi. BaRu ckit JAk.. HiHi…. So KePaDa SeMua ShbaT2…. KuatKAn kesabaraN dlam MengHadapi JalaN ni… JadikaN ianya Sebagai kenangaN manis BuaT semuA. TeruTaMa kePada Abg2 6th Year yg Sdah maU habis TauN ni dan BakaL bergeLAr doctor InsyaAllah. Oklaa… NgantOk laa… maU tdO sdah ni….

Friday, May 02, 2008

JelajaH BenuA CSMU - ISIM-KUU-GAMTET -


Minggu depan InsyaAllah ISIM akan menganjurkan satu lagi program tahunannya iaitu Porgram Jelajah Benua. Program kali ni lebih berkonsepkan KEBAJIKAN. Macam biasa laa.. Kalau kita just cakap Perkataan KEBAJIKAN sahaja, mesti ada banyak pandangan tentang Perkara ini. N camana kita melihat benda tu.. mcm tu laa yg bakal kita dpat.


Cth yang biasa kita dengar.. ada 3 orang yang datang ke pantai. A, B dan C. si A datang ke pantai dan melihat pantai sebagi tempat yang paling sesuai untuk mendapatkan ketenangan. So bila dia ke pantai tu, maka jiwa dan emosinya mula terubat. Si B pulak melihat pantai/laut sebagai tempatnya untuk mencari rezeki. So setibanya di pantai/laut, maka dia mendapat apa yang dicarinya. Bagi si C pulak, dia melihat Pantai ni sebagai tempat untuk melombong minyak. So dia menjadikan pantai yang sama untuk melombong sebanyak mana minyak yang telah tersedia.


So sama jugak ngan Program Jelajah Benua ni. Bila kita bercakap tentang kebajikan, Hasil dan Result yang cemerlang lagi gemilang yang kita harapkan adalah bergantung kepada bagaimana cara kita memandang Program seumpama ini. Disini aku dapat lihat dari beberapa sudut yang berbeza. Antaranya dari sudut pandangan sebagai AJK Jelajah Benua dan satu lagi dari sudut pandangan PESERTA Jelajah Benua.

1. AJK Jelajah Benua

Biasalaa.. lain orang lain ragamnya. Maybe Ada AJK/Naqib-Naqibah yang melihat program seperti ini adalah sebagai Beban terhadapnya. Ada juga yang memandang ianya adalah untuk kepentingan sesetengah pihak semata-mata. Tidak kurang jugak yang melihatnya sebagai satu program yang seolah-olah melawan ataupun mencabar Kuasa dan pengaruhnya. So, kita dpat buat kesimpulan awal bahawa pasti akan berlaku sesuatu yang tidak sepatutnya apabila terdapat ketidak kepercayaan antara satu sama lain dalam AJK ataupun Naqib-naqibah itu sendiri. N x perlulah aku cakap bnda apa yang bakal berlaku tapi akhirnya memang sgt tidak cantik. Semua boleh Faham kan…


Maybe ada jugak yang melihat Program-Program seperti ini adalah program bersama untuk memahami “Erti Hidup Pada Memberi”. So laungan untuk menyatukan Fikrah kepada benda-benda yang ASAS dibuat bersungguh-sungguh dengan menjaga segala sensitivity agar Kesatuan dan perpaduan terjaga antara satu sama lain. N dari sini kita akan dapat lihat insyaAllah result yang terhasil akan memberikan Impak yang Maksima kepada semua AJK dan Nuqaba’ itu sendiri.

2. Peserta Jelajah Benua

Memandangkan Progrm yang akan dijalankan sudah dekat sgt dengan Exam, maka maybe ada yang mengangap program ni sebagai Program yang akan membuang masanya. Ada juga yang memandang ianya sebagai satu perkara yang bakal mematangkan fikirannya untuk lebih maju kehadapan. Terdapat sesetengah pihak yang melihat ianya sebagai tarbiyyah diri untuk menjadikan dirinya sebagai seorang professional yang benar-benar ingin hidup dengan kehidupan yang berkonsepkan dengan konsep Islam. Ada juga yang melihat luarannya sahaja. Jumpa orang.. ziarah.. Makan sedap dan lain2 lagi.


Apapun yang difikirkan oleh bakal peserta Jelajah benua, kebaikan atau keburukan yang tersurat dan tersirat semuanya bergantung dengan cara mereka memandang Program seperti ini. Ada yang Join hanya disebabkan oleh takut membernya kecik hati yang sungguh2 nak ikut program ni. dan Ramai juga diantra Peserta yang Ikhlas dan benar-benar inginkan sebanyak mana kebaikan dan kebajikan yang bakal didapati dari program yang sederhana ini.

So Semuanya Bergantung camana kita memandang sesuatu perkara. Ada yang memandang Dapat 5 dalam exam sebagai orang yang pandai dan tidak kurang juga yang memandang sebaliknya. Ada yang memandang dapat 4 au 3 adalah org yang lebih beruntung kerana dorg tahu dimana tahap kesungguhan yang mereka perlu tambah dan lain-lain lagi.


Mmmmm… ada yang memandang bila aku menulis atau melemparkan sesuatu idea tanpa memmberikan Nas-Nas Al-Quran dan HAdis, maka ideaku patut ditolak kerana tidak disandarkan bukti yang kukuh dari pengamalan Sunnah Nabi dan para Sahabat RA. Sebenarnya aku menulis bukan untuk membahaskan ilmu-ilmu Fekah dan lain-lainnya tetapi hanyalah bertujuan untuk menggerakkan minda dan fikiran kearah yang lebih terbuka dan luas. Aku Cuma menyatakan pendapatku dan pandangan aku yang lemah ini terhadap isu-isu yang sedang berlaku.


Yang baik hanyalah dari Allah….. yang Buruk datang dari kelemahan dan kehinaan diriku ini… WallahuA’lam…

Thursday, May 01, 2008

LapToPku..


“Napa aa ada orang yang Suka sgt nak tukar2 psl latar belakang keluarganya???” aku tya kt Mael n Mash sambiL2 menggu ShasHlik yang sedang DipangganG. “Ntahlaa.. Maybe dia nak orang semua hormat kt dia kot or spya orang takut kt dia. So dia reka laa apa2 psl family dia..” Jawb Mael. Mash tersengiH2 kt tepi aku. “Ada jugak Org Cam tu Aa… PelikNyaaaaaa….” Jawabku semberono.


Aku pun Sgt berbangga ada Family yang sgt2 memahami diriku. Aku bersyukur ngan latar belakang family aku yang sederhana. Ndaklaa terlalu kaya.. dan juga tidak laa terlalu miskin. Bolehlaaa.. Sederhana jak. Mama dan Bapa aku sgt pandai mengggunakan rezeki yang ada. Kedua-duanya sgt berpandngan jauh.. aduh… bangganya aku dengan mama dan bapa ku. Aku teringat laptop pertama yang aku dapat ialah laptop 2nd hand. Bapa beli di Karamunsing. Beberapa hari sebelum tu aku g ke kedai tempat bapa beli laptop tu. AKu memandang kearah sebuah laptop IBM. Sakitnya hati bila tengok Laptop tu. Dahlaa x cantiK.. BentuK mcm Apa Jak.. HaHa…….


Malam yang Dinantikan sudah tiba. Aku tggu di kereta CRV mama jak mlm tu psl teda tempat parking. So aku pusing2 laa di bawah Kompleks tu. Time tu Minyak NdaK Semahal hari ni. So boleh lAa PusiNG2 MengBazirkaN minyak.. HiHi…… Lepas 30 miniT berlalu, mama dan bapa kelihatan menunggu di tepi JalaN. Aku memang sudaH dapaT mengagak apa yang bAkal Aku dapaT. Cuma aku Ndak tau jaK jenis yang Mana saTu.


“Nah…. Ni untuK ipi” bapaku bagi kt aku. Aku menyambut ngan PenuH pengharapan. My 1st ThoughT was right. It is a laptop. Tapi Sangkaan kedua sgt meleseT. Laptop tu adalaH laptop yang sgT menyakiTkan haTiku tempoh Hari. HaHa….. Sedih Gak sebenarnya dalaM hati. TaPi aku terpakSa Simpan jaK laa.. HaHa…. LaptoP IBM ngan PentiuM Celeron yang lama. taPi hebat gak Processornya time Tu.. 2.0 gH gak laa… Superb gak tu kalau nak banding ngan Laptop kawan2 aku y glen yang lebih baru dr laptopku. LAgi smooth n lebih laju. Graphic tggi Lagi dri kebanyakaN laptop KawnKU… HiHi.. CuMa.. Sgt x CanTik n X smart dalaM pengLihataNKU… laGi2 bila aDa Ball MouSe kecik ColoR merah di Tengah2 laptop tu.


HaHa….. 2004 laptop ku hanya laptop IBM. 2005 tukaR NEC. 2006 UpgraDe RAM NEC aku Ke 2 GiGa. 2007-sekrg.. Acer FerraRi 1000 12’ monitor. HaHa…. N TambahaN taun Ni aku Beli lagi PC kt Ukraine ni Hebat gaK laa Performancenye.. Antara yang Atas2 gak laa.. PC ni aku beli psal Hr Tu Laptop Ferraiku ni buat Masaalah. So aku igt motherboard nya ada masaalah smpai satu hr tu ndak keluar pun apa2 time start Laptop. So SelepaS ndak Smpai Seminggu, aku Rasa sgt x TaHan bila teda KOm Sendri. AKu maLu nak PinJam2 kt Org len. So Aku meminta kebenaran Mama dan Bapa tuk Beli PC. N Alhamdulillah my parents bagi. Selepas beberapa bulan. Aku buka balik laptopku. Tgok2 ok laa Plak balik. Cuma USB, Bluetooth n WebcAm x boleh Guna. AKu rasa mmg ada kaitan ngan Motherboard. Aa…. Msti ada Kaitan ngan Motherboard. Nanti laa baliK baru baiki..


IBM ku Sekrg mama Pakai. NEC ika pakai. Acer MaMa duLU Ipa sdah ambik. Kalo ndak, dulu ipa pakai IBM aku tu. Pastu maybe dia pun ndak minat ngan rupa IBM tu.. So dia tukar ngan mama. HaHa…. MaMa plak yang mnjadi Mangsa penukaran. HiHi…. taPi MaMa ndak pernah Kisah. Yang Pnting Anak-Anaknya akan beSar dan Jadi Orang. Jadi Something n berguNa untuk mama bapa family n masyarakat. Dan yang paling pnting, jadi anak2 yang soleh dan solehah. Bapa plak Beli Laptop BAru.. HiHi… Aku yang Plihkan jugak lapTop Bapa tu Biarpun Ndak 100%. HiHi……


aDa tggaL 2 tahun Jak lagi aku mau hbis belajar. InsyaAllah ni jak kot LAptopKu yang LasT. Malas sdaH aku mau Tukar2 Tau. Biarlaaa aku UpgraDe2 jak Ferrari ni. Ndak payaHlaa Tukar baru lagi……. Dah2.. aku dah boSAn… HiHi…. Oklaa… Tulaa criTa LAptopKu smpaI sekrg… K..

Sabar Dan IkhlaS

BismillahIrrahmaniRaahim..

video

“Ini Semua fitnah Fahri… Yusuf AS tidak meronta.. yusuf tau bahawa Allah sedang berbicara dengannya. Allah sedang berbicara dengan tentang SABAR dan IKHLAS. “

Hmmm… ni laa Scene yang paling aku suka dalam filem ayat-ayat cinta ni. Selepas beberapa perkara berlaku kebelakangan ini, Aku merasakan Seolah-olah Tuhan sedang berbicara denganku. Alhamdulillah.. Syok wei bila terasa belaian Tuhan Rabbul JalaL.

“Kau sombong… kau merasakan dirimu paling benar dan paling suci.. !“ Aduh…. Terkena plak dengan diriku… HaHa… “Apa salah Aku kepada Allah?? “ Fahri mula berkata-kata “Istigfar Indonesia.. Istigfar… “ Hmmmmm… AstagfirullahalAzeem…….

Aku sangat yakin bahawa apa yang menimpa aku baru-baru ni banyak sangat hikmahnya. Waktun Jogging 2 hari lalu, Aku bertanya ngan c maeL.. “MaeL, aku mau tya pndpat ko ni. Ko rasa betul x kalo seseorang tu meninggalkan sesuatu dosa hanya kerana dia takut Allah SWT akan tarik banyak lagi nikmat-nikmat yang Allah bagi sebelum ni?? “ “Hmmmmmm… aku rasa betul laa kot.. “ Jawab SahabatKu Mael. “tapi bagi aku kan.. bila aku fikir-fikir balik, aku rasa macam ada bnda yang kurang sesuai dgn kenyataan tu” “bagi aku, yang paling bagus kan kalo seseorang tu meningalkan dosa-dosanya sebelum ni kerana dia takut kalau-kalau Allah x nak tengok dia lagi. Dia takut Allah x kan belai lagi dirinya. Dia takut Allah akan Membiarkan dirinya dalam keadaan kesesatan. Dan yang paling menakutkan bila sesat dalam cahaya” Aku menghentikan perbualan..

Hari ni aku terpaksa melayan perasaan diri. Sesekali memanjakan diri dengan Pujuk rayu hati yang sdah sedia lusuh. Hmm.. Sesekali aku hilang tumpuan ketika cikguku tadi menerangkan tentang Rheumatic Fever. “Astagfirullah… Concentrate Wei..” Monolog diriku. Aku balik kelas berseorangan psl Sahabatku sorg lagi ni, c koJi kena selesaikan reworknya kt SumashKa. Dalam perjalanan balik, aku stay jap kt Gagarina Park. Hari ni ada Praznik. Tapi aku x brpa pasti Praznik tuk apa. Maybe tuk pegawai-pegawai askar kot.

Lebih kurang 20-30 orang Awek memegang bendera merah JAmbu dan hijau dan berjalan mcm kawatlaa jugak. Kwat kaki dorG mengikut rantak Pancaragam yang majoritinya dimainkan oleh beliau2. Fuhh… Syoknyaa… AKu suka ngan Rentak pancaragamnya. Terukir kegembiraan dan kepuasan di wajah semua yang ada disitu. Bila aku fikir balik, Ni laa dia fitrah manusia. Maukan kegembiraan dan ketenangan. Nak bercinta dan dicintai. Nak berkasih sayang dan disayangi. Hmmm.. Fitrah2..

Aku pun nak gak mcm tu. Dan yang paling pnting, aku nak ketenangan dan perasaan tu lahir kerana Allah. Baru beerti ckit nilai kasih dan sayang yang aku tonjolkan. Hmmm… Dah.. ni laa keputusanku. Mesti banyak orang akan salah faham tentang penarikan diriku ini. Tapi ndak kisahlaa. Biarlaa benda2 tu kena kt aku, asalkan dakwah kt cni akan terus berjalan dengan cemerlangnya.

Aku mau keluar dari kepompong yang kecil ini. Menuju dunia luar yang luas. Aku bukan lari dari masalah walaupun ada sahabat yang memandang seperti itu. Aku x pernah nak lari dari masaalahku. Tapi ni laa caraku untuk menyelesaikan masaalah yang ada. Memandngkan masaalah yang timbul adalah masaalah biasa yang berlaku dikalangan orang-orang muda yang sangat bersemangat. Dan biasanya dan majoriti orang yang paling kuat semangatnya ni akan diam bila balik ke Malaysia. Aku x nak jadi mcm tu. Aku x nak ulangi kesalahan orang-orang terdahulu.

Menyelesaikan dengan melarikan diri?? Hmmm… salah satu cara yang dikira berkesan jugak bila berhadapan dengan masaalah ngan pihak yang kedua ialah dengan menghentikan seketika projek yang ada kaitan ngan pihak kedua dengan penuh penghormatan. Maksudnya, aku akan buat kerja aku. Dan ko buat kerja ko. Aku hormat ko. Dan ko kena laa hormat aku. Bukan aku nak penghormatan dari ko, tapi kita nak jaga kemaslahatn ummat. So kena la hormat menghormati antara satu sama lain. Lebih kurang laa..

Maybe Nampak gak ckit2 aku suka lari dari masaalah ni. X… bukan begitu. Kita tahu ngan sapa yang kita nak bawa bincang. Kita tau camana dorg pandang diri kita. Kita Nampak reaksi yang kurang senang bila kita mula membuka mulut untuk berbicara. Bukan kita… tapi aku sorang.. HaHa…. Pernah dahulu kita berbincang ngan satu golongan yang lain lagi ni (AGM KUU 2006/2007). Time tu, aku memang x boleh untuk mengaku kalah. Kebenaran mesti ditegakkan. Keadilan patut menang. So apa2 jak masaalah yang timbul, kita cabar golongan yang satu ni lagi tuk lawan. aku xkan biar golongan yang satu ni buat kesimpulan. Time tu semua yang ada dalam perbincangan tu dah terdiam kecuali aku dan ketua golongan yang satu lagi ni. n kebanyakannya hanya bersemangat selepas habis perbincangan2 tu. Hmm.. biasalaa tu.. HiHi..

Tapi time ni, keadaan dan suasana yang sangat2 berbeza. Sekarang aku sedang berhadapan dengan sahabt2ku sndiri. HaHa.. pelik Kn.. tapi x kisahlaa… Aku mengaku Kalah…. Buat apa kan kalo aku nak teruskan Perbalahan sedangkan kerja2 dakwah yang sepatutnya berjalan x berjalan hanya disebabkan oleh beberapa orang shbat yang x bersependapat denganku. X kisah.. cakap laa apa2pun… Aku maafkaan… segala Umpatan ka.. cakap2 belakang ka. Aku maafkan… dan aku juga minta maaf atas segala kesalahn yang aku buat selama ni. Semoga Ada kebaikan untuk semua insyaAllah.

Buat sahabat2ku yang memahamiku, Jan risau. Aku just nak keluar dari kepompong ni. Untuk g ke dunia luar yang lebih luas. Perkataanku ni hanya boleh difahami oleh orang2 yang dekat ngan aku jak. Maybe 2-3 orang jak kot.. OKlaa… Chow Dulu.. J