Thursday, April 15, 2010

Nikmat itu kenapa DibiarkaN ??

Bismillah..

Malam yang sejuk dan sangat menenangkan.. Alhamdulillah masih lagi diberi peluang untuk meneruskan kehidupan dalam nikmat Iman dan Islam.. Alhamdulillah..

Iman.. Islam.. Nikmat yang paling besar?? Kenapa??

dulu aku pernah terfikir.. Alangkah bestnya kalau aku hidup di zaman Rasulullah.. dapat melihat Rasululah.. dapat bersalaman dengan Rasulullah.. dapat mendengar sendiri kata-kata Rasulullah..

Bila aku berfikir semula.. Hari ini bila datang kes-kes nabi palsu.. Semua orang menentang.. tak puas hati.. mengatakan orang ini dah gila dan macam-macam lagi.. Yupp.. pakcik-makcik nih memang sangat-sangat mengarut..


Video diatas ni menunjukkan Pakcik Kahar yang mengaku dirinya sebagai nabi.. Mengarut.. Dah laa ngaku sebagai nabi.. boleh letak jawatan pulak... pengikut dia pulak kesian.. dibodohkan.. Astagfirullah..

Yupp.. Aku terfikir semula... Kalau sekiranya aku berada pada zaman Nabi Muhammad SAW.. Adakah aku akan termasuk dalam golongan yang membela.. ataupun golongan Abu Jahal yang menentang dan bercita-cita membunuh Nabi..

Astagfirullah..

Alhamdulillah... Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. namaku Mohd Afifi.. bilaku lahir aku ditarbiyah mama bapaku dengan ajaran Nabi Muhammad SAW.. Alhamdulillah.. bila darahku jatuh dibumi Sabah.. permulaan hidupku disambut dengan laungan azan yang membesarkan Allah dan Nabiku.. mengajak kepada Solat dan kejayaan dunia Akhirat.. Alhamdulillah..

Kenapa dalam dunia ini.. kita selalu lupa dan lalai akan 2 nikmat yang paling besar ini ?? Kita dah diberi Islam dan diajarkan tentang iman.. tapi benda-benda nih belum masuk sepenuhnya dalam hati sanubari kita.. Pelik tapi benar..

Mungkin juga kita kekurangan Ilmu.. ataukah kita sendiri yang mau menjauhkan diri kita dari cara Hidup yang dibawa oleh Nabi kita ?? Mengapa kita sering mempermudahkan Islam.. Kita mahu Islam mengikut hawa nafsu kita.. lalu kita menggunakan bermacam-macam ayat untuk membenarkan kemaksiatan yang kita ingin lakukan..

Islam itu memang mudah.. tapi jangan sampai kita yang mempermudah-mudahkan Islam hanya kerana ingin memuaskan serakah dalan jiwa nurani kita.

Aku pernah terfikir.. Kenapa aku nak menulis dalam blog aku nih.. Apa sebenarnya yang aku nak cari.. Nama?? Populariti?? Supaya dikatakan Cool ??

Semakin hari.. semakin tua umur aku.. Aku mula memikirkan tentang baki umur aku yang semakin sedikit.. 25 tahun... Berapa lama lagi masaku didunia ini.. ?? Mungkin sahaja tidak lama lagi aku akan pergi menemui Tuhanku.. Apa amal yang ingin aku persembahkan dihadapan Tuhanku.. apa benda yang boleh aku banggakan bila bertemu dengan si Pencipta??

Tuan haji Mukhtar Rapuk.. Imam Besar Masjid Negeri, Kota Kinabalu Sabah

3 benda yang akan kekal selepas kita mati.. Amal Jariah... ilmu yang bermanfaat.. dan Anak-anak yang soleh yang mendoakan keampuanan dan kebahagiaan kita selepas kita pergi..

Sedekah ?? banyak mana dah aku sedekahkan harta aku untuk Islam ??

Ilmu ?? Banyak mana dah ilmu yang aku sampaikan yang bermanfaat buat orang lain ??

Anak ? Aku tak kahwin lagi..

Selepas Allahyarham Sheikh Alauddin pergi hari tu.. aku dapat merasakan Kuburnya baginya adalah bagaikan taman daripada taman-taman Syurga.. Dia orang baik.. dia Hafiz Quran.. Confirm laa Quran akan membelanya sewaktu ditanya oleh malaikat Mungkar dan Nakir.. Dan dia dah bahagia di alam baqa'..

Tapi Aku?? Aku tak pasti kesudahanku.. Yang aku pasti.. aku masih ada masa untuk berubah dan kembali kepada jalan yang sebenarnya.... Semoga diberi kekuatan untuk membuat sesuatu demi mencari RedhaNya..

Ya Rabb... Beri daku kekuatan.. Ameen...

3 comments:

miezan'slife@blogspot.com said...

so sweet~~^^,

Nafsah Dulajis said...

terhibur~
Siapalah yang bergambar dekat piramid tu...

Ibnu Saif said...

Cumi : Ckit2 jak sweet.. hihi... :)) Neway... Tq..

Nafsah : Tq Gak.. :)) Tu pic family time dorg datang singgah mesir hari tuh.. waktu pejlanan balik dari umrah.. :))