Sunday, July 27, 2008

LiKe It Very MucH..

07/08/1985......

NokiA N78





Ndak sabaRnyaa.. :-)



Wednesday, July 23, 2008

ToMyaM AsLi SabaH...

(GamBar HiaSaN semaTa2.. :-) TaPi aku akaN buaT yg lAgi superB dr yg Ni.. kih2..)

KadaNg2 aku teraSa bahaWa aku Sgt kekurangaN Ilmu tentANg KemAhiraN hIdup. MemasaK.. berenang.. n bayak lagi laa.. n kebanyakannya adalah bnda2 asas yang rasanya perlu jugak diketahui oleh seorang lelaki spt aku ni. (kih2.. konon2 laa...)

So cuti kali ni, selain berpraktikal di hospital.. aku rasa perlu jugak kita ni memprkasakan kemahiran2 asas. napa tau.. selalu jgak aku trfikir.. n byak jgak aku tya ngan Abg2 n KakaK2 HO di hospitl tu.. ttg keja dorg ni sgbai DR..

kebanyakannya ckp StresseD.. ada jugak yang ckp BorinG.. HiduP mcm Ndak hiduP jak.. Kurang Sgt berSosial.. kawN2 pun hanya kwN2 sekerja jak.. balik Rumah teda bnda len buaT.. Tdo jaK.. so dikira2.. dalam setahun.. 3/4 nya dihabiskan 24 jam di Hospital. 1/4 Tdo.. Adussssss.....

Bnda2 ni buaT aku trfikir.. Aku ndak mau keja ku nnti ni akan buat aku tertekan.. Rasa BorinG.. n AKu takuT2 keja aku ni akaN menjadi MusuH dalamaNku sndiri. Bila bndA2 ni jadi, ia akan EffecT gak nnti ngan patienT2 len. banyaK laa bnda yang akan Jd ProbleM. FamilY ka.. apa ka.. byak laa..

aku jgaK takuT.. nnTi bila Sdah kejA, Aku akAn kuranG berpeluaNG untuk joiN member2 ku BEkerja berSama2... berUSraH berSama2.. dan Len2.. (MMg Pun Akan KUraNg)

walaupuN aku tau, bnda tu pun boleH jgaK dibuaT di HospitaL.. CthnYA.. buaT usRah di kalanGAn DR2 musliM yang Ada FikrAh IslaM.. NUrSeS.. kaKitangaN2 HospitaL.. dan Len2.. DiMasA yaNg sesuai laa.. taPi kan.. SuaSana mmG berbeZa.. NdaK samA baa.. Zuk dia Tu mmG len Sgt2..

AKu juSt tAkuT bndA tu jadi Ats Diri AKu laa.. TerjebaK dalaM wabaK2 sepanJang jalAn.. au lebih DikenaLI sebagaI FUTUR..

So.. ataS ketakutaN itu.. (kiH2) raSanya baguS masA dan peluaNg yang Ada ni kita lengkaPkan keprLuan2 AsaS diri.. RohanI dan JasmanI.. SbluM UjiaN Allah yaNG laGi beSar akaN menimPa dri..

BerkeNaaN ngaN TomYam.. HaHa.. EsoK AKu maU maSak TomyaM Asli Pya.. NdaK pakaI prnCah2 pya... HaHa.. Bru BlajaR baa Dari SepupuKu.. si Aza.. HaHa.. KlaH... ChoW..

Tuesday, July 22, 2008

HaTi yaNg koSonG..


Hati yang kosong..
bagaikan rumah yang kosong..

Rumah kosong banyak srg labah-labah..
tanda sdah lama org x masuk...

x masuk??
xda pintu ka jgak?
Tingkap ka..
Au lubang2 ckit2 ka...

Ada... bnyak ba pintunya..
Tapi camtu laa..
Selalu jugak buka pintunya..
Slalu jgak org datang masuk..

Ha.. abes tu??
Tau2 laa kan..
Len2 ba orang yg masuk rumahnya tu..
Habis kotor rumah tu dibuatnya..
Lepas satu.. satu lagi masuk..
Kdg2 ramai2 skali masuk...

Tapi satu pintu jak lagi yg jarang sgt berbuka..
Jarang sgt laa..
Ntah brpa kali jak..
Bulih dikira baa jgak..

Tapi bila org2 ni masuk...
Trsa rumah ni bagaikan bercahaya balik..
Abes suma srang2... n sgla kekotorn dlm rumah ni..
Hilang camtu jak..
Dorg tolong bersihkan baa..
Bru nmpak luas ckit...

Tapi dorg ndak lama laa...
Bila dorg kuar..
Masuk balik sgla hntu2 kureng tu dlm rumah ni..
Jadi laa balik camni..
Kosong...
Kosong ngn kedamaian..
Kosong ngan ketenangan..

Bilaa lagi pintu yang jarang terbuka ni..
Mau trbuka..
Cpt2 laa... kotor sgt sdah tau rumah ni...
Ndak tahan sdah mau tggal di dalmnya..


Ya Allah... Hidupkan laa hati kami ngan iman kepadaMu.. sntiasa Ingat kepadaMu.. Peliharalah gedung hati kami ni.. kami selalu terlalai dan termasuk dlm ruang2 maksiat.. Ampunilaa kami.. Ameen..

Sunday, July 20, 2008

CeramaH UMUM PaKataN RakYat 19 JuL


Besok masuk minggu yang ketiga tuk aku ber’praktikal’ di hospital Likas. Ada 2 minggu jak lagi tuk aku menghabiskan praktikalku di ONG department.. pastu smbung pulak 2 minggu di Department PeadS..


Baru ni smpat gak aku dtg g Ceramah Umum PakaTan RakyaT.. yang BerceramaH temsuklah Mat saBu (PAS), UstaZ MuttaLib EmbonG (PAS), AnsaRi AbdullaH (PKR). Adalaaa lebih kurg 300-400 org dtg Malam tu.


Banyak gak masaalah orang2 sabah ni sbnrnya. Orang2 sabah ni terlalu banyak termakan Gula-gula kerajaan smpai banyak yang menghidapi diabetes. Ketawa semua hadirin bila Mat sabu ckp cam ni. (tau2 laa kan, lawak gak mat sabu pya ceramah.. hahaha..)


Dalam ketawa tu, aku sedikit terasa. Majority hadirin yang dating berasal dari semennjung. Aku terasa bhwa org2 smnnjung sdg mentertawakan org2 ku. Adoi.. sakit gak sbnrnya. Tapi mau ndak mau, aku kena terima hakikat tu. Mau buat cmna kan.. aku mau cover gak org2ku, tapi aku ndak mampu.


Org2 sabah kena ubah cara berfikir gak. Dan bukan bermaksud bhwa org sabah ni terketinggalan. Ada yang mengatakan bhwa pemikiran politik org sabah ni ketinggalan 20 tahun dari org di smnnjung. Aku stuju ngan apa yang Ustaz Mutolib Embung cakap.. “ biarpun org mengatakan begitu.. jan lupa.. bahwa org2 sabah lebih kerap menukar kerajaan daripada org2 di semennjung.”


Bagi aku ketinggalan 20 tahun di belakang tu jika suasana politik di sabah disamakan dengan suasana di semenanjung. Tapi aku rasa, kita ndak sama tau. Suasana kita lain. Mmg ndak sama. Bukan ketinggalan ke belakang tapi….. adoi.. banyak reason gak sbnrnya.. dan bukan semata-mata terlalu termakan gula-gula tu. Dan bukan semata-mata dapat diabetes tu.


Kalau itu laa shja alasan rakyat sabah masih memilih umno, di semnnjung lagi teruk. Johor… N9.. Melaka… dan len2.. Umno sdah 50 tahun berturut2… sabah plak umur Umno masih muda lagi. Sabah sdah 3-4 kali tukar kerajaan. PBS.. USNO.. Berjaya.. BN.. (kalo aku ndak silap laa)


Maksdnya pemikiran politik di negeri2 tadi 30 tahun ke belakang dari pemikirn politik rkyat sabah. Adoi…


Mmg betul rakyat sabah negeri no 1 semuanya. No 1 paling banyak hasil bumi.. no 1 paling miskin.. dan len2 lagi. OKlaaa.. kita salahkan KerajaaN UMNO yang memerintah sekrg. Tengok kepada Pembangkag plak.. calon2nya pun lebih kurg mcm Pemimpin2 Umno jgaK. Jadi calon pembangkang psl ndak suka ngan pemimpin Kerajaan sorg ni semata2…. (SEMATA2)


Tapi ndak semua laa… mcm tu jgak.. ndak semua pemimpin pembangkang yang dipilih di sabah ni mau membela nasib rakyat dengan bersungguh2.. n sama jgak ngan yang kerajaannya…


N ndak semua pemimpiN kerajaaN saBAh jahaT mcm KebanyakAn pemimpin2 KerajaaN di semeNAnjung. Sama jgak ngaN pemimpiN2 pemBangkanG.


BN dan UMNO RosaK di sabaH. Begitu jgaK ngan PKR.. semua DisebabkAn oleH sebilangaN pemimPin2 yaNg mempunyaI AgenDa tersendirI dan KroNisme. PemimPin2 yang TidaK IkhlaS tuK memiMpiN masyaraKAt ke Arah yang lebih baik.


Pas pulaK terlalu lemah di sabaH. Pas Okay sdah.. tapi Tulaa.. Ckit sgt tau Orang2 yanG mau keja sama2.


Tu yang kita buat PakataN RakyaT… supaYa kita saliNG lengkaP-melengkaPi antara satu sama lain. Pemimpin2 Umno.. MasuklaH pakaTAn RakyaT.. Kenapa mau Ikut jgaK UMNO-BN SemenanjuNg yang BodoH tu?? Aku puN ndak FahaMlaa…


Aku fahaM.. Mmg susah kan.. just kalo susaH hari ni.. biarkan generasi2 baru membersihkan pemimpin2 Umno kita hari ni. Jan riSo.. biarkan anaK2 kita bergeraK ngaN kerja PembaharuaN ni..


Kita lagi takuT anaK kita MAsuk pembangKang daripaDa kita takuT anak2 kita BuaT kerJA2 ndak SenonoH.. masUk kuaR night CluB.. MinuM arAk.. AmbiK dadaH.. kita lebih rela dorg ni rosak daripada mereka menukaR fikiran MereKa ke Arah yang lebiH ke HadaPan..


Ya Allah………. SelamatkanLaa GeneRasiKu….. IkhlaskaNlah perjuangaN kami Ini.. WallhuA’laM….


Monday, July 07, 2008

da 1st DaY




Hri ni adalaH hri 1st aku buat praktiklku di Hospital LikaS. Kali ni aku attacheD di OnG depaRtmenT and PeadS.. PEnat wei.. Tapi menariK.. td TgoK laBor 4 babY.. InsyaAllah kalo ada KesempaTan esoK aku Plak yanG amiK casE smbuT baBy.. Tapi yg Seng2 pya jaK laa.. buaT VE (VaginaL eXaminaTioN).. :-) (Baru laGi.. walaUpun NurSe2 pggIL Dr sdaH.. segaN gaK aku.. sdaHlaa tau Ckit2 jaK.. )

Dr HO n MO alhaMdulillaH bgus2 suMa. terutaMAnya Bro Haidir.. aku PggiL abg jaK. ndak BesaLaa pggiL Dr kalo org yg mcM tu.. psl Baik sgt KoT.. HiHi.. JiwaNg.. Ueekkkk.... n NursE2 pun suma supporting..

mmmm.. teraSa rahMat dan KAsiH Allah swt. dan maybe Ini jugaK merupakaN ujiaN tuK aku... Allah nak TgoK aku BersyukuR au X.. mm.. Ya Allah.. AmpunilAaa hambamu iNi..

WallhuA'lam...




Saturday, July 05, 2008

LeveL diFF??


"Bro, kalo sy tukar depan ni pkai spring ori, belkng tu pkai loweD spring cmna aa??"

"kalo camtu sy tidak tau laa.. psl kita ni len level.."

"len level?? mksudnya??"

"sini kami pntingkn performance.. kalau sy tgok kamu ni mau cntik jak.. makeup jak lebih"

Aku terkedu seketika dengan jawapan bro cina di sebuah kedai yang terkenal ngan namanya speed breaker. malu menyelubungi diriku sambil aku memandang kearah kereta wiraku yang sgt aku sayangi.. (kih2...) (dlm hati.. x gune.. kereta buruk dia ni yng dia nak banggakan.. hehe..)

len level??

satu pihak bercakap mengenai performance. pihak yang satu lagi (aku laa) bersungguh-sungguh untuk bhgian makeup shja.

disini ada dua bnda. satu berkaitan ngan kualiti dalaman, dan satu lagi kualiti luaran smta2. yang mana kedua-duanya akan menimbulkan rasa puas hati di dalam diri masing-masing. tapi kadar lama perasaan syok sndiri tu berlainan diantara kedua2 keadaan. yang pertama tu mungkin akan berakhir dlm jangka masa yang sedkit lama dari yang kedua. sebenrnya banyak lagi perbezaan yang kita boleh ckp bila membahaskan tantang bnda2 ni.

HaHa... cuba kita relatekan bnda ni ngan kehidupan harian kita. kebanyakan kita hari ni lagi menjaga luaran diri kita dripada mementgkan aspek2 dalaman, rohani dan iman. ada sesetengahnya terlalu menjaga aspek2 dalaman sehingga mengabaikan aspek2 luaran yang tidak kurg pntingnya jugak untuk ditonjolkan.

baju kalo boleh nak yang berjenama jak. kalo yang ndak berjenama, malu mau pakai. (tapi ada sesetngah yang mmntingkn jenama psl yang ni lebih than lama drpada yang cap ayam) berpakaian segak sehingga memandang rendah org lain yang berpakain lebih kurg jak. rambut digubah ngan bermacm2 bntuk.. ada yang mcm punk.. ada yang mcm hntu.. dan yang mcm jin dan len2. bangga menyelubungi diri sehingga kebanggaan tu menutup matanya daripada melihat kenyataan yang berlaku dihadapan matanya. Kebanggan yang sgt acute tu menyebabkan dia lupa bahwa dia juga berasal dari air mani yang dianggap kotor oleh manusia.

satu golongan pulak terlalu memntingkan soal rohani semata2.. smpai meniggalkan anak isteri, meninggalkan pelajaran.. n banyak lagi tanggungjawab2 len semata2 untuk menghalalkan usha dakwahnya keatas umat manusia. dia tidak sedar bhwa perbuatannya menjadi fitnah buat agama. dalam pemahamannya, org2 yang bukn islam ni adalah musuh yang nyata yang tidak boleh kita bekerjasama totally.

lalu, muncullah orientalis2 yang mmg menuggukan perkara ini lalu melabelkan islam ni sgt jumud. menolak kemodenan. ketinggalan, kuno dan len2 lagi. Masyarakat islam sndiri menjadi confius trhadap cara hidup islam ditambah lagi ngan orang2 yang berkepentingan yang menyebarkan keburukan2 cara hidup islam semata2 mahukan undi. apa lagi kepada masyarakat yang bukn islam. kefahaman mereka bertambah2 menyeleweng lalu mereka tidak dapat menerima bahawa hukum islam tu adalah hukum yang universal dan boleh diguna pakai dlm setiap masa dan keadaan.

kesimpulannya, jadilah kita ummatan wasatoo.. dlm cramah2.. kita selalu berckp mengenai ummatan wasatoo tapi realitinya kita tidak pun mengamalkan apa yang kita slalu laungkan. ayat ke 7 surah fatihah menunjukkan ada 3 golongan.

1. golongan yang beriman
2. glongan yang dimurkai - yahudi
3. golongan yang sesat - nasrani

apa beza ketiga2 golongan ni..

gol yahudi terlalu mementgkan material semata2 sehinnga melupkn akhirat

gol nasrani pulak terlalu mmntingkan akhirat shingga melupakan dunia

gol yang beriman.... menjaga kedua2nya sekali.. umat yang berada di tengah2.. seimbanng dunia dan akhiratnya..

Rabbana aatina Fi dUnya HasanaH.. Wafil AkhiratI hasaNAh.. Waqinaaa A'zaabaNnaRRR.. Ameen..

PrinsiP..

Hmm.. semua org tau apa yang telah trjadi baru-baru ini. mksud aku bnda2 politik ni laa. lalu terdengarlaa banyak komen2 dari org2 awam mcm aku ni. "Alaa.. ni laa politik.. kotor.." kata si A. "Biasalaa tu joe.. pembangkang memang camtu.. lain2 yang dibuatnya" Tambah si B. "aku memang ndak puas hati tau ngan kerajaan ni" celah si C. "Kita mesti ubah keadaan ni" kata si D ngan semangatnya. lalu si E membuat kesimpulan "Alaa.. besalaa ba tu.. ndak payah laa kau ikut2 cakp2 bnda tu.. kita kerja jak baik2 bagi makan anak isteri.. sdahlaa.."

AdoI.. bagus2 panas jak perbualan anak-anak muda ni, pastu ada laa plak si Malaun ni habiskan perbualan ngan kesimpulan yang sangat tidak demokratik dan nasionalistik. Hmm... kadang2 aku trfikir sndiri.. aku sedar bhwa diri ni x seberapa dalam nak bawa keja2 agama ni. kelemahan dari segi iman, ilmu sudah cukup untuk melambatkan pergerakanku dalam menjalankan amanah gerak kerja dakwah ni.

tapi Alhamdulillah.. aku masih ada prinsipku sendiri yang mana aku rasa bnda ni laa yang membezakan antara sorang dengan yang lain. aku tau kemana aku nak jalan. aku tau kemana aku nak pergi meminta dan memohon pertolongan.

aku sebenrnya sgt bnci ngan orang yg xda pendirian. sangat mudah terhanyut kesana n kemari. di depan kita ckp lain. di belkg kita ckp lain. bila bersemuka ngan kita, dia seolah-olah menyokong kita 100%, namun di sebalik semua itu, rupa2nya dia ada agendanya yang tersendiri. Agenda untuk menyelamatkan dan memenuhi ego kendiri hingga sanggup menokok-tambah bnda2 yang tidak wujud di dalam statementnya spya semua org menghormatinya sebagai orang yang penting.

Ego memang kita perlukan. cuma sejauh mana kita boleh control ego kita tu jak laa yang membezakan antara lelaki sejati dengan Jantan Bujang Senang. (ni Prktaan tuk laki jak.. Tuk prmpuan cari sndiri). Kalau xda ego, orang akan injak kepala kita. Tnpa ego, kita x boleh menyelamatkan maruah agama, bangsa dan negara. Tnpa ego, idea susah nak berkembang. tnpa ego, hidup ni x kan ada kegembiraan. sedih memanjang. asyik kita ni mengaku kalah jak.

lain plak critanya kalo kita ni ndak pndai control ego kita. hncur berai jadinya. orang buat lawak ckit, sdah mengamuk mcm ada pergaduhan besar yang berlaku. HaHa.. Pelik2.. kadg2, org stimulate ckit jak, tapi oleh kerana ego ndak pndai mau control, hbis semua org jadi mangsanya.

ada org ckp ego ni sama ngan org yg takabbur. bagi aku bnda ni ndak sama. Pengertian ego terpulang kepada kita cmna kita mau mmndang perbuatan ego ni. kalau kita pndang ianya dari segi yang positif, maka positif laa mksudnya dan begitula sebaliknya.

klah.. Jadilaa kita ni org yang berpendirian dan berprinsip.

"Kita kena terbuka, tapi jangan hanyut... kita kena pegang kepada prinsip, tapi jangan jumud"