Saturday, February 13, 2010

Abang.. camana mau jadi Doktor ??


 Bismillah..

"Fifi.. ada adik-adik nih mau jumpa.. hehe.. " Kata Kak Faridah (kak Long)..

Aku sedang mengikuti satu program jelajah Ramadhan yang dianjurkan oleh Persatuan Siswazah Sabah yang dikelolakan sendiri oleh Timbalan Presidennya, saudara Nadir yang bertempat di Tambunan.

"mmm... Siapa pulak yang mau jumpa nih.. " Aku terfikir sejenak..

Dua orang adik perempuan comel datang kearahku..

"Abang.... Kak Long suruh kami datang jumpa abang.. "

"Ooo... iyaaka.. " Aku tersenyum.. "Hemmm..... kenapa jugak si kak Long tu suruh jumpa ?? " soalku..

"Kak Long cakap.. Abang Afifi ni belajar doktor... kami mau tanya soalan baa nih.. "

"Ooo...... hehe... tanyalah.. "

"Abang... camana kami mau jadi doktor ?? "

Senyumanku kulebarkan.. Aduh... budak-budak nih kecil lagi nih.. apa yang patut aku jawab ??

"Sebelum tuh... adik-adik ni umur berapa jugak nih ?? "

"Hemm... Saya Form 1.. yang ni sepupu saya darjah 6.. "

Aduh.... Aku sebenarnya kurang pengalaman serius di hadapan adik-adik yang berumur muda sangat macam nih..

Aku teringat lagi ketika diberi amanah untuk menyampaikan satu pengisian di kampung Estet Tenggilan anjuran Persatuan Siswazah Sabah (PSS). Info yang diberi, pendengarnya terdiri dari ibu-ibu dan bapa-bapa ditambah dengan anak-anak seramai lebih kurang 20 orang.

Aii.. gemuk laa pulak aku dalam gambar  ni eh.. keh3..

Bila aku sampai di tempat kejadian.. kelihatan hanya anak-anak kecil sedang bermain-main di sekitar halaman Surau kampung. Aku segan sebenarnya pada waktu itu kerana al-maklumlah aku ni orang baru dalam PSS dan hanyalah tetamu undangan untuk mengisi kekosongan yang ada.

Jam menunjukkan pukul 9 pagi.. Masa untuk memberikan kuliah bermula. Kebetulan pula hari tersebut ada majlis perkahwinan yang sedang berlangsung. Semua orang dewasa tidak dapat datang ke program PSS di surau Kampung.

 Sebahagian dari adik-adik yang hadir

Aku menjadi Kaget... Kertas notaku kurasakan tidak berguna. Di dalamnya terdapat kata-kata semangat yang mampu menggegarkan jiwa orang yang mendengar. (Aisee.. teda laa.. Ayat jak nih.. hehe.. ) Keadaan bertukar.. Audience hanyalah anak-anak kecil sekitar kurang lebih 15 orang.

Aduh........... Aku nak cakap apa nih?? Aku tak pandai nak bagi kuliah kepada adik-adik yang terlalu muda nih.. tiada benda lain dalam fikiranku diwaktu itu.. melainkan Rukun Iman.. Rukun Islam.. Aduhh... Rosak.. Nada suaraku terpaksa dimanja-manjakan.. Aduhh... sakit... Aku just tak biasa dengan keadaan seperti ini. Namun, kuliah tetap perlu diteruskan..

Aku dibantu oleh Saudari Maryam.. yang secara spontan memberikan video-video berkaitan dengan kisah anak-anak derhaka.. kisah anak ketika dilahirkan.. kisah bagaimana keadaan susahnya mama dan bapa.. Aku terfikir sesuatu.. lalu aku meneruskan bicaraku mengenai video-video tersebut..

 Bersama Ustaz Firdaus Azinun

"Adik-adik.... Adik-adik wajib kena hormat dengan ibu bapa.. Adik-adik tau tak betapa sakitnya mama ketika mengandungkan kita selama 9 bulan?? kesana sini membawa kita.. ditambah pulak sakit ketika melahirkan kita...... " Reaksi yang aku lihat dihadapanku tidak seperti yang diharapkan. Macam tidak berpenghayatan jak ayat-ayatku.

Mungkin kerana nada suaraku yang sangat tidak sesuai... Sepatutnya sedih.. tapi nadaku nada garang dan bersemangat... atau mungkin juga sedih yang dibuat-buat.. tu yang tak masuk.. dan reaksi dari adik-adik kecil seakan-akan kurang berminat.. huhu...

Yupp... 1st time berkuliah dengan anak-anak kecil.. hehe.. Pengalaman kujadikan teladan buat masa depan...

Sambung dengan cerita di Tambunan..

Si adik menunggu jawapanku...

"Hemmm.......... apa yang perlu aku jawab...... jawab pasal SPM ?? Jawab pasal Sains??? Jawab mengenai teknik study?? Aduhh... "

"Hemm... Camni... Mau jadi Doktor ni ndak susah.... Senang jak... yang paling penting... Ikut cakap Mama Bapa.. kalau Mama bapa suruh belajar... jangan marah-marah.. pegi belajar.... Biasanya kita nih.. Kalau disuruh buka buku.. bukan main marah lagi kita... kadang-kadang bukan belajar pun.. pegang jak buku... tapi main kucing pulak rupanya... " Sebenarnya aku bercakap mengenai adikku Izzati.. yang ketika ini baru masuk Tingkatan 1 di Sekolah Menengan Agama KK..

Si Adik mengangguk tanda setuju..

"aa laa bang..... saya pun selalu macam tuh... "

"Tapi kan bang...... Stress baaa.... Mana mau jaga kedai lagi... mana mau study lagi..... " jawab adik tingkatan 1.
" aa laa bang..... stress juga kadang-kadang bila dipaksa belajar nih.. " sambung sepupunya..

"Kenapa mau jadi Doktor jugak ?? " aku bertanya..

"Pasal mau tolong orang-orang kampung kami nih.. " Jawab si adik dengan yakin..

aku senyum.. sejuk hatiku mendengar jawapan si adik.. masih kecil tapi sudah berfikir tentang masa depan orang kampung.

"aa... kalau mau jadi doktor... kena minat Sains.. dan matematik.. yang ni kena cover betul-betul... " Aku tak pasti sangat kesesuaian jawapanku itu.. kerana memikirkan umur mereka yang masih terlalu muda untuk benda-benda yang seserius ini..

"Apa-apapun... taat dua ibu bapa... insyaAllah nanti adik-adik boleh jadi apa jak yang adik mau jadi... "

Si adik mengucapkan terima kasih padaku atas nasihat itu..

Hemm... hehe... aku memang tak pandai sangat lagi nak bercakap dan bagi nasihat dengan budak-budak nih.. Tak biasa kan.. Kena biasakan laa..

Hemm.. Tu jak laa mau cerita malam nih.. Boring sebenarnya.. Lepas nih.. mau buka-buka sikit buku.. revise balik mana-mana yang patut.. ok aa..

WallahuA'lam..

0 comments: