Sunday, July 05, 2009

KuaranTiN ??


Salam Warahmatullah..

Sampai Di Tanah TerTumpahnya Darah


Hari ni adalah hari ke pertama aku berada di rumah. Nampaknya nasib aku tidak begitu baik kerana terpaksa dikuarantin selama 3 hari bermula hari ini hingga hari isnin. Adoii..

Setibanya di Airport Air Asia KK, aku disambut oleh Bapa.

"Assalamualaikummm... " Ake melebarkan senyuman kearah Bapa.

"Waalaikum Salam... Nanti.. Nanti.. tunggu Kejap.. ni Pakai ni.. (Mask) "

"Ha?? adoii... kena pakai ka jugak?? " Belum sempat aku bersalaman dengan Bapa.

"aa.. Kena jugak.. bungsu kau yang suruh ni.. Dr Rumihati.. " Jawap Bapa.

"haha.. Adoii... Okay-Okay... mari aku pakai.. "

"Nanti kau pandu sendiri jak aa.. kereta kau laa.. " Bapa meneruskan.

"Ha?? Sampai camtu aa?? adoii... haha...... "

"aa.. kena laa... Mau buat camana.. kena jugak kuarantin ni.. dari oversea kan.. so kena jugak buat camni.. " tegas Bapa.

"Adoiii...... haaaaa...... Sedihhh... haha.. " " Okay laa.... mau buat camana kan.. "

Bapa tersenyum melihat gelagatku. Haha.. Adoii... Lantas Bapa ke Parking Lot untuk mengambil keretaku.

Hatiku berdebar-debar. Camanalaa Rupa keretaku ni?? huhu.. Detik suara hati..

Sebuah kereta Wira Putih Lalu dihadapanku. Aku dapat mengecam itulah keretaku. Wahhhh... Canteekkkkk... Alhamdulillah... Nampaknya betul pilihanku untuk menukar cat Kereta itu kepada cat putih. "Lawa nyaaaa... " Betambah sayang kepada Wira ku..

"Kita tunggu Mama kau laa dulu.. dorang ambil bapa... " Celah bapa mematikan lamunanku terhadap Si Wira.

"Okayy.. "

Sebuah Kereta Persona Maroon meluncur di depan keretaku. Yupp... Adikku dan Mama baru sahaja sampai. Bila melihat kearahku, Mama dan adikku Ipa menutup mulut dan mengisyaratkan agar aku tidak datang dekat sambil mereka tersenyum manis.

"Adoiiiii... haha.... Camni laa nasib aku.. aku ndak sakit laa mak.. aku okay jakk.. "

"nanti jak salam lepas 3 hari. Bungsu kau yang suruh ni. Nanti kena marah nanti. Kena jugak kuarantin 3 hari. " terang mama.

"haha... Okay laa...... Betul jugak tu.. Ndak pa laa... aku kuarantinkan diri gak laa 3 hari.. Tapi 3 hari jak aa... ndak bulih lebih-lebih. haha.. InsyaAllah aku okay.. "

aku membuka pintu Wira. Fuhhh... Rindu.. Trauma... Lucu.. Bangga.. Semua ada.. Bercampur baur.. Rindu dengan Family dan Kereta.. Trauma dengan Accident tahun lalu. Lucu bila berjumpa dengan Mama dan bapa Dengan tidak bersalam pun. Bangga dengan keperihatinan Family ku terhadap penyakit H1N1 yang sedang menular ni.

aku menarik nafas panjang. Lalu kuhidupkan enjin Wiraku. Yeah.. Automatic Gear. Aku bergerak menyusur bandar KK menuju perjalanan pulang kerumah bersendirian. Tanganku memusing radio Wira.. 93.9 hz.. (Ikim.fm)

Air AsiA - Singapore ke KK -


aku melihat kearah Boarding Pass ku. No 24E.. Hmm... " Ngan siapalah aku duduk nanti ni.. " sesampainya di 24E, aku memasukkan beg ku di atas cabin.

Di sebelah Kanan ku Seorang Pakcik Sabahan. Di Sebelah kiri, Makcik Cina.

"Pakcik.. " aku mula menegur pakcik yang berada disebelahku.

"balik KK aa pakCik??"

"Aa.. balik KK.. " Jawab pakcik sambil membalas senyumanku.

"buat apa cik di Singapore ni?? Lama sudah disini?? "

"Teda apa-apa laa.. Jalan-jalan seja. Ada laa 2-3 hari. hari selasa hari tu lagi baa datang sini.. "
Pakcik memulakan bicaranya.

" oo Okay... hihi.... Ndak bahaya kaa sini cik.. kan banyak kes Selsema babi tu.. Penyebarannya pun macam cepat sangat kan.. "

"mmm... Lebih kurang jak sama Malaysia baa.. masih bulih lagi dikawal laa.. " Jawab pakcik dengan yakin.

"aa.. Tu laa.. tadi pun tinguk sana internet tu dia cakap banyak sudah baa kan di malaysia pun. Baru jak hari tu saya tinguk.. lepas tu hari ni dangar-dangar lebih seratus sudah... "

"aa tu laaa... " Pakcik bersetuju dengan kenyataanku.

selepas beberapa ketika bersembang dengan pakcik, aku berasa sangat mengantuk. Aku melabuhkan kepalaku di bangku Air Asia yang kurang mantap jika dibandingkan dengan Bangku Turkish Airline.. huhu..

selepas sejam lebih perjalanan, aku terbangun setelak mendengar Pakcik Batuk dan hidung berair.

" Adoi Pakcik niii... Macam sakit jak dia niii... biar betul pakcik ni.. " aku sedikit cuak bila melihat keadaan yang sedemikian rupa.

Adooi... pakcik ni pun... napa pulak dia macam sakit-sakit ni.. Alamak....... selepas dari itu, aku langsung tidak bercakap pun dengan si pakcik. Bahayanyaa...

aku terbayang.. " Camana ni nanti aku mau bersalam berpelukan lagi ngan Mama Bapa.. Ndak Bahaya kaa jugak.. Ishhh.. Bahaya eh.. aku pun ndak tau pakcik ni sakit betul ka ndak.. Camana dengan Adik-adik ku nanti.. Bahaya eh.. Adoiii... Camana ni eh... Fuhhh... Adooiii... Pasrah jak laa.. InsyaAllah teda apa-apa laa... InsyaAllah.. "

Jam menunjukkan pukul 1130 Malam. Aku Menjejakkan kaki ku dengan membawa satu haraan yang menggunung, Untuk memberikan sesuatu buat masyarakatku yang aku rindui.

Dalam Hatiku Berdoa.. "Ya Allah.. Ampunilah Dosaku.. Mudahkanlah pekerjaanku.. Engkau berikanlah aku kebaikan.. Ameen Ya Rabb... "

Wajah Mama Bapa Terbayang Di depan Mata..

Bersambung........



1 comments:

UmmuL SyabinaR said...

assalamualaikum..
selamat pulang anak sabah.. seronokla tu tgk kereta kesayangan. ana dan famili plan nk bercuti di sabah coming soon. salam org kat sana ye.