Friday, August 21, 2009

LangkaH kaKi itu...




Alhamdulillah... semuanya berjalan dengan lancar..

Sebelum Program..

"Peruntukan dapat 6 ribu?? Fuhh.. banyak tuu.. kalo saya.. 6 ribu tuh dah telebih-lebih dah tu kalo buat satu program.. " Kata si Mariam..

"Di Putatan nih.. orang akan pandang program 5 Bintang jak.. kalo kecil dari tuh.. kesan ndak berapa kuat baa... " Jelas Awang Saiffuddin.. Presiden Persatuan Belia Putatan..

" Baa.. bagus-bagus laa kamu buat aa.. Ok jak Tuh... " kata si A

"Alaaa.... peruntukan yang saya cakap 2 ribu hari tuh sudah teada laa.. duit tu mau digunakan untuk Fardu Kifayah yang kami akan buat nanti.. " celah Presiden Persatuan Belia Islam Putatan..

"2 Ribu jak kamu minta peruntukan nih?? Alaaa.... 2 ringgit baa nih.. " Kata Kak (yang kerja di pejabat Timbalan Ketua Menteri Sabah )

"Minta maaf.. kami tidak dapat menghantar wakil pelajar dari sekolah kami memandangkan Bas kami masih rosak.. " PK HEM SMKA Inanam menjelaskan.. "Ustaz, kalo kami sediakan transportation.. camana tu ustaz?? " Aku menyoal dengan penuh hati-hati..

"mmmm... Nanti saya call balik.. saya bincang dulu dengan warden yang bertugas.. " Ustaz Shariful menjawab dengan yakin..

"Afifi... kalo mau senang kan.. bagus kau pegi minta surat sokongan dari Datuk Yahya Hussin dulu.. baru cepat kau dapat sumbangan dari Datuk S nih.. " Kerani Tokoh Korporat itu menerangkan padaku..

"Alaa kak... kami pun teada masa sangat ba nih.. minggu depan mau jalan sudah program tuh.. Datuk pun teada di Sabah sekarang nih.. nda pa laa kak.. kalo kami sempat ambik sokongan.. kami try laa.. kalo nda pun.. biar jak laa ngan surat tu.. kalo dapat sumbangan.. bagus jugak.. kalo nda.. mau buat camana kan.. " Jelasku melalui telefon Nokia Burukku.. (Tukar sudah kan.. N78 hari tu rosak laa pulak.. huhu.. so sekarang pakai nokia 8 tahun lalu punya.. Asal boleh call.. cukup laa.. )


Sehari sebelum program..

"Ada ka orang yang akan datang nanti?? " Soal si AJK Masjid..

"Berapa orang jak belia yang akan datang nanti nih?? " Tambah AJK yang lain..

"Bulih kaa dorang ni aa... Kalo sikit orang datang nih.. bikin malu Kampung jak nih.. " Orang Kampung berbisik-bisik..


Hari Program..

"Tahniah... ndak sangka pulak begini ramai yang datang.. "

"Sayang baa Datuk ndak dapat datang.. kalau dia tengok nih.. mesti dia tekejut nih.. "

"Yang ni laa yang saya cakap hari tuh.. Kehadiran yang ramai.. Bagus... Hebat kamu nih.. "

"Tahniah.... 1st time laa nih ramai camni nih datang program Agama di Putatan nih.. Ndak penah lagi seramai nih program di masjid tuh.. Kalo daerah yang anjur.. belum tentu lagi ramai camtuh.. Lagi-lagi kalo masjid yang atur.. Berapa orang jak yang hadir.. "


Sehari selepas Program..

"Assalamualaikum.. Pi... tadi saya sudah cakap sama Datuk pasal program kamu tuh.. tekejut tul dia.. Then Datuk suruh kamu buat Kunjungan Kehormat di pejabat Timbalan Ketua Menteri nanti.." Pakcik Aku menjelaskan padaku..

"betul kaa Tua ?? (Panggilan pakcik aku "Tua" .. pasal dia anak 1st dalam keluarga mama) " aku sedikit terkesima..

2 hari selepas program..

"Pi.. kau seorang ka yang anjur Forum malam tuh?? " Tanya Isteri kepada Ketua Kampung..

"Bukan laa makcik... Sama-sama baa ni ngan belia-belia kampung kita nih.. kalo dorang ni teada.. susah jugak kita mau jalankan program camni.. " aku menjelaskan kepada Makcik..

Alhamdulillah.........

Berjaya - GagaL



Bagi aku.. ada dua benda yang aku dapat lihat. 1 kejayaan.. dan 1 kegagalan..

Kejayaan - Menjalan program dengan jayanya dan dapat menarik jumlah Hadirin yang agak ramai.. 500-600 orang.. (Actually sikit jak nih.. tapi "Agak Ramai" kalo dibandingkan dengan kehadiran-kehadiran jemaah hadirin sebelum-sebelum nih.. kira sejarah Masjid Jamek Putatan laa nih.. huhu..)

Komen orang ramai pun semuanya ok.. Pengisian yang mantap dari ketiga-tiga panel yang dihidupkan oleh Pengerusi Forum.. Ust Haji Lamsin.. Panel - Ust Abu Hurairah, Usta Bongsu Aziz, dan Ust Saiful Zaman..

Kegagalan - Bukan jugak kegagalan baa nih.. cuma mungkin benda ni baru 1st time kan buat.. pastuh semuanya ambik masa dalam 2 minggu jak mau buat.. besalaa kann..

pa benda yang kurang puas hati tuh?? Hmm.. iyaa laa kan... pekerja semuanya orang-orang kampung jak.. belia-belia Kampung yang ndak laa penah ikut menganjur program-program camni.. Belia-belia yang dahulunya ndak penah join benda-benda yang ilmiah..

so banyaklah masaalah yang timbul.. n Bapa segala masaalah.. Benda yang berkaitan dengan DUIT.. Pehh.. Kacau betul benda nih.. Boleh gaduh dibuatnya..

Ada yang belum siap apa-apa lagi.. sudah mau minta bayaran.. Tiba-tiba datang jumpa aku.. minta duit bayaran untuk pentas.. Apa Cer Bro????? Barang belum siap apa-apa lagi.. Belum nampak lagi pun... Program belum habes lagi pun... Apa cer Siang-siang minta bayaran nih??? Alhamdulillah laa aku boleh laa kawal sikit-sikit emosi.. kalo ndak.. Pehh... Gaduh besar kita bro..

Susah jugak kalo ada orang atasan yang kurang boleh dipercayai.. Rupa-rupanya ada orang yang berkepentingan dibelakang tuh.. (Orang-orang politik laa nih.. ) .. Tapi dia silap.. Dia mungkin belum berapa kenal dengan siapa dorang tengah berurusan.. (mksud aku.. Commitee progrm ni yang len laa )

"Dorang semua mengharap dengan aku jak.. semua mau dengar cakap aku jak.. " kata si A..

"Nda baa.. semua orang ada peranan masing-masing baa.. Si B ada peranan.. si C ada peranan.. kau pun ada peranan.. sama-sama baa nih.. kalo B teada.. ndak jadi program.. Kalo ko teada.. ndak jadi program kita nih.. " aku cuba berdiplomasi.. Benci eh ayat-ayat camni.. walaupun kadang-kadang aku terkeluar jugak kata-kata camtuh..

besalaah... Haha... Sini pulak aku cerita kan.. Alaa... buat tatapan n pengajaran buat semua laa nih.. Duit adalah benda yang paling sensitif bila kita masuk dalam masyarakat kampung.. alaa.. RM 300-500 jak pun... Sikit jak baa nih... ni sebenarnya bukan masaalah 3oo atau 500.. ni masaalah sikap... Ada yang cuba menggunakan cara yang kotor untuk dapat untung lebih.. Kureng tul.. Bila ada yang mengamuk dengan sikap kureng nih.. ada pulak yang mula mau amik hati.. Ambik hati?? Hek eleh.. Ambik hati pasal apa tu?? terasa eh lepas cuba mau main kotor??

Aku terfikir-fikir.. siapa sebenarnya dalang di sebalik masaalah nih.. mesti ada pusat masaalah nih... yang bersambung-sambung dengan orang-orang yang ada kepentingan dalam program nih..

Fuhhh.... Pengajaran buat program selepas nih.. Yupp.. pengajaran yang cukup-cukup berharga.. dari pengalaman.. kita akan lebih mengenali orang-orang kita.. disini.. kita cuba mencari peluang dan lubuk yang boleh diterobosi demi kepentingan Dakwah Islam..


Peluang Terbuka Luas..

Orang cina.. Masaalah dilihat sebagai Peluang.. (Penah jugak ku tulis nih.. hehe)

Peluang.... Yupp... Kumpul kekuatan untuk mengawal keadaan dan peluang yang ada..

Kami dan LetupKannYaaaa....Tembok pemisah golongan Muda dan Tua sudah mula hancur dan roboh.. sekarang Mata-mata Yang kurang yakin dan samar-samar sebelum nih sudah mula terbuka.. Dari mata jatuh ke hati.. Yupp... Hati Madu' tengah terbuka untuk menerima..

Tinggal lagi kita untuk gunakan peluang yang ada ini untuk kebaikan umat.. Fuhh..

Ya Allah.. Mudahkan bagi kami.. Ameen...

4 comments:

syphoon said...

tahniah bro. ramai dtg tu =)

Ibnu Saif said...

Huhu.. xde laa ramai sgt bro.. sikit sangat tuh.. kalo 5 ribu baru best.. tapi apakan daya... kemampuan takat tu je.. huhu..

S.AzimaH.R said...

salam...wah..forum pasal apa ar..

Ibnu Saif said...

Wassalam Zimah.. Alaa.. Forum kecik2 je.. cite pasal " Di ambang RamadhaN " .. :-)