Friday, September 18, 2009

SeSampaiNya..


Alhamdulillah aku sampai ke Negara ku Tempat jatuh peluhku bertarung badai yang tidak henti-henti. Tanggal 13 hb aku sampai di perkarangan Airport SImferopol dengan membawa satu lagi amanah yang belum kuhabiskan.

"Allah.... Berat nih... Ya Allah.. permudahkan bagiku.."
getus hati kecilku..

Baru 2 hari aku berada di tanah orang ini, hatiku sudah merindukan sesuatu. Terngiang-ngiang suara mama dan bapa, adik-adik, orang-orang kampung. Satu-satu wajah teman seperjuanganku terlintas difikiran. Bagaikan LCD yang sedang memancarkan kembali sirah lalu yang mencuit hati, kadang-kadang membuatkanku sedikit tertekan.

Rahmat Allah turun mencurah-curah. Sokongan dari segenap penjuru mulai hadir satu-persatu. Allah.... Redhamu aku harapkan..

Lamunanku terhenti. Rumah diketuk dengan kuat sekali.

"Ni mesti Tuan rumah datang menagih duit rumah nih.. "

tekaanku tepat sekali. Pakcik Pevlov dengan rambutnya yang terurai bagaikan seorang gangster mengukir senyuman manis.

"Fuhh.. Pakcik nih... confirm banyak cakapnya nih.."

"Prevet Afifi.. Kak Dila.. Kakda ti Priyekhal? aa ti skazal b 12 cisla.. " pakcik pevlov membuka bicara.

(Hello Afifi.. Apa khabar.. Bila sampai?? hari tu awak cakap sampai 12 haribulan..)

"Prevet.. Ya fseyo normalna.. tolka vcera... no kaneshna.. 12 cisla ya usyul iz malaizi.. aa patom b istanbul do 13 cisla.. sevodnya 14.. paeetamu... "

(Hello.. SAya ok jak.. baru balik semalam .. memanglaa.. 12 haribulan baru jalan dari malaysia.. then sampai istanbul 13 haribulan.. hari ni 14 haribulan.. tu laa pasal.. )

pakcik pevlov seperti kebiasaannya akan mengingatkan tentang keselamatan air dan gas di rumah itu.

"MasyaAllah... pakcik nih... panjang ceramahnya nih.. Bila mau habes nih.. "

Berulang-ulang kali si Pakcik berkata mengenai air dan gas. Fuhh.. paning eh.. Huhu..

Malam 13 hb itu aku menuju ke Hostel untuk bersama-sama berbuka puasa anjuran Kelab UMNO Ukraine. Ayam masak merah air tangan Bro Fadzil sangat membuka selera walaupun sekadar menghirup baunya yang enak.

"Taraweh camana sini? Ok ka jugak.. ??"

Loghatku belum lagi dapat disesuaikan dengan tempat dan persekitaran. Aku melontarkan sedikit isu untuk diperbincangkan sahabat yang sama-sama berbuka puasa.

"Tak ramai solat taraweh sekali.. mungkin yang lain-lain bertaraweh di bilik masing-masing kot.. Tapi kan.. kalo iftar je.. punyer laa ramai yang datang sekali.. tapi tibe time terawih.. sume hilang entah kemana.. mungkin faktor terlalu kenyang kot.. " Jawab seorang sahabat..

" Aiseemen.. Benda yang tidak pelik.. mungkin banyak sebab mengapa tak ramai turun taraweh. Hmm.. Abaikan buat sementara waktu. Baik menghadap nasi ayam ni dulu baru bincang nanti.. " hatiku berkata-kata sambil menikmati kesedapan lauk.

Malam itu aku balik ke rumahku. Lama jugak aku menanti kelibat bas yang akan menuju kerumahku. Malam itu tenang mendendangkan lagu Ramadhan.

Allahu Rabbi.. Terimalah aku, keluargaku, saudaraku, orang kampungku.. orang negeriku.. Sahabat-sahabatku.,. Ameen ya Rabb..

0 comments: