Saturday, February 13, 2010

Abang.. camana mau jadi Doktor ??


 Bismillah..

"Fifi.. ada adik-adik nih mau jumpa.. hehe.. " Kata Kak Faridah (kak Long)..

Aku sedang mengikuti satu program jelajah Ramadhan yang dianjurkan oleh Persatuan Siswazah Sabah yang dikelolakan sendiri oleh Timbalan Presidennya, saudara Nadir yang bertempat di Tambunan.

"mmm... Siapa pulak yang mau jumpa nih.. " Aku terfikir sejenak..

Dua orang adik perempuan comel datang kearahku..

"Abang.... Kak Long suruh kami datang jumpa abang.. "

"Ooo... iyaaka.. " Aku tersenyum.. "Hemmm..... kenapa jugak si kak Long tu suruh jumpa ?? " soalku..

"Kak Long cakap.. Abang Afifi ni belajar doktor... kami mau tanya soalan baa nih.. "

"Ooo...... hehe... tanyalah.. "

"Abang... camana kami mau jadi doktor ?? "

Senyumanku kulebarkan.. Aduh... budak-budak nih kecil lagi nih.. apa yang patut aku jawab ??

"Sebelum tuh... adik-adik ni umur berapa jugak nih ?? "

"Hemm... Saya Form 1.. yang ni sepupu saya darjah 6.. "

Aduh.... Aku sebenarnya kurang pengalaman serius di hadapan adik-adik yang berumur muda sangat macam nih..

Aku teringat lagi ketika diberi amanah untuk menyampaikan satu pengisian di kampung Estet Tenggilan anjuran Persatuan Siswazah Sabah (PSS). Info yang diberi, pendengarnya terdiri dari ibu-ibu dan bapa-bapa ditambah dengan anak-anak seramai lebih kurang 20 orang.

Aii.. gemuk laa pulak aku dalam gambar  ni eh.. keh3..

Bila aku sampai di tempat kejadian.. kelihatan hanya anak-anak kecil sedang bermain-main di sekitar halaman Surau kampung. Aku segan sebenarnya pada waktu itu kerana al-maklumlah aku ni orang baru dalam PSS dan hanyalah tetamu undangan untuk mengisi kekosongan yang ada.

Jam menunjukkan pukul 9 pagi.. Masa untuk memberikan kuliah bermula. Kebetulan pula hari tersebut ada majlis perkahwinan yang sedang berlangsung. Semua orang dewasa tidak dapat datang ke program PSS di surau Kampung.

 Sebahagian dari adik-adik yang hadir

Aku menjadi Kaget... Kertas notaku kurasakan tidak berguna. Di dalamnya terdapat kata-kata semangat yang mampu menggegarkan jiwa orang yang mendengar. (Aisee.. teda laa.. Ayat jak nih.. hehe.. ) Keadaan bertukar.. Audience hanyalah anak-anak kecil sekitar kurang lebih 15 orang.

Aduh........... Aku nak cakap apa nih?? Aku tak pandai nak bagi kuliah kepada adik-adik yang terlalu muda nih.. tiada benda lain dalam fikiranku diwaktu itu.. melainkan Rukun Iman.. Rukun Islam.. Aduhh... Rosak.. Nada suaraku terpaksa dimanja-manjakan.. Aduhh... sakit... Aku just tak biasa dengan keadaan seperti ini. Namun, kuliah tetap perlu diteruskan..

Aku dibantu oleh Saudari Maryam.. yang secara spontan memberikan video-video berkaitan dengan kisah anak-anak derhaka.. kisah anak ketika dilahirkan.. kisah bagaimana keadaan susahnya mama dan bapa.. Aku terfikir sesuatu.. lalu aku meneruskan bicaraku mengenai video-video tersebut..

 Bersama Ustaz Firdaus Azinun

"Adik-adik.... Adik-adik wajib kena hormat dengan ibu bapa.. Adik-adik tau tak betapa sakitnya mama ketika mengandungkan kita selama 9 bulan?? kesana sini membawa kita.. ditambah pulak sakit ketika melahirkan kita...... " Reaksi yang aku lihat dihadapanku tidak seperti yang diharapkan. Macam tidak berpenghayatan jak ayat-ayatku.

Mungkin kerana nada suaraku yang sangat tidak sesuai... Sepatutnya sedih.. tapi nadaku nada garang dan bersemangat... atau mungkin juga sedih yang dibuat-buat.. tu yang tak masuk.. dan reaksi dari adik-adik kecil seakan-akan kurang berminat.. huhu...

Yupp... 1st time berkuliah dengan anak-anak kecil.. hehe.. Pengalaman kujadikan teladan buat masa depan...

Sambung dengan cerita di Tambunan..

Si adik menunggu jawapanku...

"Hemmm.......... apa yang perlu aku jawab...... jawab pasal SPM ?? Jawab pasal Sains??? Jawab mengenai teknik study?? Aduhh... "

"Hemm... Camni... Mau jadi Doktor ni ndak susah.... Senang jak... yang paling penting... Ikut cakap Mama Bapa.. kalau Mama bapa suruh belajar... jangan marah-marah.. pegi belajar.... Biasanya kita nih.. Kalau disuruh buka buku.. bukan main marah lagi kita... kadang-kadang bukan belajar pun.. pegang jak buku... tapi main kucing pulak rupanya... " Sebenarnya aku bercakap mengenai adikku Izzati.. yang ketika ini baru masuk Tingkatan 1 di Sekolah Menengan Agama KK..

Si Adik mengangguk tanda setuju..

"aa laa bang..... saya pun selalu macam tuh... "

"Tapi kan bang...... Stress baaa.... Mana mau jaga kedai lagi... mana mau study lagi..... " jawab adik tingkatan 1.
" aa laa bang..... stress juga kadang-kadang bila dipaksa belajar nih.. " sambung sepupunya..

"Kenapa mau jadi Doktor jugak ?? " aku bertanya..

"Pasal mau tolong orang-orang kampung kami nih.. " Jawab si adik dengan yakin..

aku senyum.. sejuk hatiku mendengar jawapan si adik.. masih kecil tapi sudah berfikir tentang masa depan orang kampung.

"aa... kalau mau jadi doktor... kena minat Sains.. dan matematik.. yang ni kena cover betul-betul... " Aku tak pasti sangat kesesuaian jawapanku itu.. kerana memikirkan umur mereka yang masih terlalu muda untuk benda-benda yang seserius ini..

"Apa-apapun... taat dua ibu bapa... insyaAllah nanti adik-adik boleh jadi apa jak yang adik mau jadi... "

Si adik mengucapkan terima kasih padaku atas nasihat itu..

Hemm... hehe... aku memang tak pandai sangat lagi nak bercakap dan bagi nasihat dengan budak-budak nih.. Tak biasa kan.. Kena biasakan laa..

Hemm.. Tu jak laa mau cerita malam nih.. Boring sebenarnya.. Lepas nih.. mau buka-buka sikit buku.. revise balik mana-mana yang patut.. ok aa..

WallahuA'lam..

Mati..


Bismillah..

Mati.. kenapa kita perlu ingat kepada mati ??

Yeah.. Semua yang bernyawa pasti akan mati kan..

Rumput yang hijau.. bila sampai masanya.. ia menjadi kuning.. mati..

Semut yang banyak... bila sampai waktunya.. semuanya akan mati dan akan digantikan dengan semut yang lain..

Burung-burung yang terbang di langit tinggi.. Bila saatnya telah tiba.. ia pasti akan jatuh rebah ke tanah yang usang..

Manusia.. lahirnya ke dunia.. bermakna ia sedang menuju kepada kematian..

Beruntunglah orang yang sentiasa ingat tentang Mati.. Bila ingat mati.. terasa amal masih terlalu kurang.. apakah nasib di akhirat sana.. apakah amal yang boleh dibanggakan untuk dibawa bertemu yang Esa.. Yakinkah diri ini akan terselamat dari seksaNya.. ??

ya Allah.. hanya kasihMu dan sayangMu kami harapkan..

Mati... Mati.. Mati...

Buka akhbar.. cerita tentang kematian..

Buka blog kawan.. Al-fatihah dihadiahkan..

Sembang dengan teman.. Teringat nasib kawan yang sedang tegar menghadapi saat-saat genting dalam hidup..

Ceramah dipasang.. semuanya tidak lekang menuturkan bahasa kematian..

Ya Allah.. ampunilah kami... Kami HambaMu yang zalim.. kami menzalimi diri kami.. kami termasuk dalam golongan yang melampaui batas.. tapi kami sedar.. kami tidak mahu masuk dalam golongan yang berputus harap dari rahmatMu ya Rabbi..

Oleh itu.. kami menggerakkan lidah dan hati kami.. untuk memohon maghfirahMu ya Rabb.. Ampunilah kami hambaMu yang  berdosa ini.. Ameen...

Wednesday, February 10, 2010

Selamat DataNg Baby.......

BismillaH..

AlhamdulillaH...

Selamat datang ku Ucapkan buat seorang lagi Pejuang Agama yang bakal menerajui kepimpinan Islam satu hari nanti..

Anak lelaki kepada sahabatku Hakimi & Farhana yang lahir pada 9/10/2010 pukul 830 malam bertempat di Maternity House 7th Hospital ..

Comeinyaaa.. Hehe..

 
Hehehe... adoii.. comei..

  
Senyumanmu.. senyuman Pejuang Agama.. 

 
Semoga menjadi anak yang Soleh... Ameenn..

Tuesday, February 09, 2010

Nak KuruS ??

Tak boleh caya nih.. Ni TEH ORANG KAMPUNG ( - Untuk Kurus - ) nih.. Diminum sebelum makan berat.. Confirm ceret beret lepas tuh.... Hehe... 
Boleh aa turun berat badan.. tapi secara tak sihat.. :-)
 
Bismillah...

Hmm... tetiba pulak hari nih bersemangat nak kongsi pasal makanan.. Tajuknya pun nak Kurus.. Hehe..

Kalau kita tanya kat orang.. nak jadi kurus ke tak ?? Majoriti akan jawab "Yupp... mestilah nak kurus.."

Kenapa nak jadi kurus ?? Menawan eh?? Hehe.. Yupp... biasanya yang slim dan kurus ni lebih menarik perhatian daripada yang satu lagi..

ada jugak yang mengatakan nak kurus ni pasal nak jaga kesihatan.. Ehhh... Ye ke tuu?? hehehehe..... Ke alasan je nih.... hehehe...

Actually yang paling bagus bila niat kita nih nak berdiet pertamanya Kerana Allah.. keduanya pasal nak jaga kesihatan... Bila sihat senang kita nak buat amalan.. cergas untuk beribadah.. ketiganya.. baru badan akan turun dan jadi lawa.. ataupun yang lakinya badan akan naik dan tegap sikit aa... hehe.. :-) n kalau yang muslimat.. niat nak jadi lawa untuk suami SAHAJA.. FAHAM !! ?? hehehe..

Lalu semua orang pun mencuba nasib untuk berDIET.. dan macam -macam jenis diet yang dicuba semata-mata untuk menguruskan badan.. tidak kurang jugak yang mengambil pil-pil agar berat badannya turun dengan cepat.

Ada jenis diet yang tak makan-makan langsung.. tahan.. tak payah makan.. minum jus je.. atau minum milo je.. atau minum kopi je.. Jangan sentuh nasi pun.. jangan sentuh ayam pun.. hihi...

ada pulak yang berdiet tak makan lemak dan karbohidrat langsung.. makan protein je.. Semata-mata protein.. Ayam.. ikan.. daging.. tanpa minyak.. semuanya rebus.. hihi..


Sebenarnya apa proses yang berlaku bila kita diet ?? maksud saya Diet yang betul laa nih.. Tujuan asal kita diet sebenarnya adalah untuk meningkatkan kadar metabolism dalam badan..

So diet yang kita nak buat tu pastikan betul.. jangan main hentam je.. jangan Men ikut-ikutan tanpa ada bukti dan dalil yang sohih.. hehe.. Okay..

apa benda kadar metabolism nih ?? Benda ni maksudnya... Bila metabolism dalam badan kita tinggi, badan akan sendirinya membakar lemak-lemak berlebihan, karbohidrat dan menukarkannya kepada tenaga untuk digunakan oleh sel-sel di seluruh badan kita. Tenaga inilah yang digunakan untuk mengaktifkan sel badan dan natijahnya.. semua organ dalam badan berfungsi dengan baik dan  mantap.

kalau metabolism rendah ?? Maksudnya... makanan yang kita makan akan menjadi lambat penukarannya kepada tenaga dan lemak dan karbohidrat yang masuk ke dalam badan akan ditukar menjadi LEMAK-LEMAK berlebihan di sekitar perut, peha dan mungkin juga leher.. hihi..

So, AIM kita adalah untuk meninggikan kadar metabolism dalam badan.. Bila dah tinggi metabolism.. kita kaan nampak perubahan.. Kita akan menjadi lebih sihat.. mantap dan juga bergaya.. hehe..

Hmmm... nanti ada orang akan tanya.... Buat apa nak bergaya nih?? ini semua Bidaah.. hehe.. memain je.. jan marah eh.. hehe.. nak bagitau... Nabi dulu pun badan lawa apa... Dada yang bidang... Bahagian abdomen yang lurus je... (tak tau laa Nabi ada six pack ke x.. :-) ) diriwayatkan bagaikan air yang dijirus dari atas.. terus akan sampai ke tanah... Bukan macam kita hari nih... Bila jirus air dari atas... kat tengah-tengah ada penghalang sikit.. hehe.. (Cakap diri sendiri nih... keh3..)

Umar Al-Khattab... Badan mesti superb kan.... Pahlawan Islam yang terunggul.. Paling berani.. paling sihat.. Dikatakan dia boleh melompat ke atas kuda yang sedang berlari pantas.. Huhu.. dan yang Paling bertaqwa.. paling kuat imannya terhadap Allah... sehinggakan ada riwayat yang menyebut... Nabi berkata kalau ada nabi selepas Nabi Muhammad.. itulah Umar... pehh.. Hebat...

Okay.. berbalik kepada benda yang kita nak bincang.. Tinggikan Metabolism dalam badan...

So, Bagaimana ??

Banyak faktor sebenarnya yang boleh influence kadar metabolism dalam badan kita nih.. ada yang boleh kita tukar.. dan ada yang tak boleh kita ubah...

Contohnya..

Umur.. Kadar metabolism akan berkurang dengan meningkatnya usia.. maksudnya.. metabolism orang yang tua lebih rendah dari kadar metabolim orang muda..

Gender.. Lelaki lebih tinggi metabolism daripada perempuan..

Genetik.. kalau mak bapa kita jenis yang metabolism tinggi.. kita pun kemungkinan besar akan mempunyai metabolis yang tinggi,.

Makanan... Pemilihan makanan juga adalah sangat-sangat penting.. Cuba fikirkan... Kenapa orang putih badan lawa lagi dari orang asia ?? Cara pemakanan.. Yupp.. ni adalah salah satu faktor yang mengarah ke situ.. hehe.. Kenapa di Malaysia penyakit yang paling banyak ialah penyakit Jantung, Kencing manis.. darah tinggi ??? Jawapannya.. kerana Makanan.. Perut...

Nabi pun penah bersabda.. yang perut ni adalah punca segala penyakit.. Yupp........ Punca segala-gala punca laa nih.. hehe.. penyakit zahir dan batin... Pemilihan makanan yang salah... berlebihan.. dan lain-lain.. semuanya akan membawa kepada kegemukan yang melampau.. dan datanglah berbagai-bagai penyakit yang melanda umat..

ni tak masuk lagi bab makanan yang tidak diketahui sumbernya.. halal ke haram.. harta rasuah ke harta tak rasuah... Haaa... ni nanti baru masuk.. hehe...


 Faktor yang seterusnya... Bab Bersukan... Yupp...... orang yang kuat bersukan mempunyai kadar metabolism yang lebih tinggi dari yang tak bersukan.. Cuba tengok kat orang yang tak pernah bersukan.. yang Asyik tidur memanjang..  Makan.. Tidur.. Makan...Tidur... (Plus merokok... keh3.. ) bagaimana keadaan dorang.. ?? Teruk kan.. nampak tak sihat.. IQ ada kurang sikit berbanding yang lain..

Akal yang sihat.. ada pada badan yang sihat.. Maksudnya.. kalau nak jadi pandai dan hebat.. Silalah jaga kesihatan.. hehe..

okay.... Faktor seterusnya...... Air dalam badan.... Yupp...... Air dalam badan kena sentiasa banyak... Air juga boleh menolong badan untuk membakar lebih banyak lemak dan kalorie dalam badan..

Hemm... Ni sahaja laa untuk kali ini... InsyaAllah nanti kita akan bincang pulak tentang makanan apa yang patut kita ambil lebih... dan mana yang patut kita kurangkan... dan yang lain-lain jugak laa InsyaAllah...

Sunday, February 07, 2010

BerusraH di ReStoreN MarakaN..

 
Mendengar pendapat Teman seusRah


Ameer, Mashkur dan Afif

Ikhwan sedang menerang sesuatu

Tengah buat apa eh time nih.. Hmmm..

No komeN..

Ameer tengaH KhusyuK..

Usrah dimulakan dengan Bacaan Quran oleh Afif

Faiz kenai jadi translator Malam tu untuk Alex


Kredit photo kepada Ahmad Eisa.. :-) 

Tuesday, February 02, 2010

Ish.. Ish... gi Makan Ubat.....

 
Yang ni gambar bila dak-dak yang merokok mula batuk.. Habis keluar semua organ-organ dalamannya.. keh3..


Bismillah..

Hemm.. besok mau exam.. malam ni juga laa tanganku mula gatal nak meng"update" blog nih walaupun tidak kecukupan idea kan.. Hemm.. ndak pa laa.. ambik masa sekejap jak k..

Sekarang tengah cycle Peadiatric (Ilmu Kedoktoran mengenai Budak-budak). Hari tu ada belajar mengenai jenis-jenis batuk. Ha?? Batuk pun ada jenis eh?? Yupp.. Mesti laa ada kan.. So, hehe.. oleh kerana kita semua ni bakal menjadi Bapa dan Mama... so kena tau juga laa.. takut-takut anak-anak nanti jadi camni kan.. so tau juga laa kita bila masa untuk bawa dorang ni pegi jumpa doktor..

Okay... Kita ada beberapa jenis Cough (batuk)

1. Moist Cough ( Batuk Basah)
2. Dry Cough (Batuk kering)
3. Barking Cough (Batuk menyalak)
4. Whooping cough (Batuk ayam)
5. Pain Cough (Batuk yang menyakitkan)

Hemm... ada lagi rasanya.. tapi ndak berapa ingat.. Ndak pa laa.. len kali tambah... pasal masa pun mencemburui nih.. hehe...

sebelum tuh... Batuk nih.. Bagus ka sebenarnya?? Yupp... Batuk ni bagus sebenarnya... Apa sebenarnya batuk nih?? Kenapa kita batuk?? Batuk ni sebenarnya adalah satu sistem pertahanan dalam badan..  Contohnya kita termakan sesuatu dan benda tu masuk dalam kerongkong kita.. selepas tu, kita akan batuk samaada dengan sengaja atau secara tidak sengaja..

Contoh lagi.. bila ada infection apa-apa dalam badan.. Batuk ni adalah satu tanda.. Dia nak bagitau kita.. bahawa kita ni sedang sakit.. supaya kita boleh ambik langkah awal untuk mengawal infektion yang sedang berjalan-jalan di dalam badan kita..

Okay.. sekarang kita bincang sikit laa pasal batuk ni okay secara general jak laa.. hehe..

Moist cough ni maksudnya bila kita batuk, kita akan batuk sekali dengan kahak. Biasanya berlaku kepada orang yang ada bronchitis, pneumonia

Dry cough pulak jadi bila kita batuk, tanpa ada kahak. Contohnya orang yang ada TB (Tuberkulosis), athma, orang yang ada allergic, ataupun kanser paru-paru, pneumoconiosis (Biasa jadi dekat orang yang kerja di kilang-kilang besi dan yang sewaktu dengannya)dan lain-lain.

Barking cough pulak termasuk dalam jenis dry cough. biasanya tejadi dekat orang yang kena infection parainfluenza virus.

Whooping cough ni aku tengok dalam kamus, namanya batuk ayam. Huhu.. macam ayam laa kot cara batuknya tu eh.. jadi bila budak tu kena infection oleh bakteria burdetella pertussis.. nama lainnya jugak adalah PERTUSSIS.. di bawah ni tunjuk video budak yang kena batuk nih..


Okay.. Then.. Pain cough.. yang ni pulak apabila budak tu batuk, dia kaan rasa sakit sangat di bahagian dada dia.. biasanya disebabkan oleh pleuritis.. so, budak ni akan batuk superficial jak..

hemm.. payah jugak menerang kalo ndak da video kan.. ndak jumpa baa di youtube.. jumpa pun satu jak.. yang lain-lain tu panjang-panjang jugak.. so malas lagi mau diedit-edit..

Kesimpulannya... Kalau kita ada batuk.. Ingat-ingatlaa Mati okay... Banyak kes, orang yang ada batuk sikit-sikit jak.. tiba-tiba jak boleh meninggal..  So, banyak-banyakkan amal untuk bekal sebelum bertemu malaikat Munkar dan Nakir.. :-)

oklah.... ndak pa laa.. lain kali kita sambung lagi k... kalo ada info yang besh-besh.. insyaAllah akan dikongsi-kongsi..