Sunday, October 11, 2009

BowlinG oh BowlinG..


Bowling..

"Ada kumpulan yang campur laa laki dan perempuan...... "

"Aduih.. x best laa camni.."

"Camana nih.. apa barang nih.. "

Ada pulak kedengaran dari jauh..

"Apa masaalah campur laki dan perempuan??"

"Mana dalil yang larang laki pompuan tak boleh campur main sekali??"

"Korang ni memang Jumud laa.."

Jumud Oh JumuD.....

Jumud?

Jumud yang mana satu?

Fikiran yang suka sangat nak campur laki pompuan tu ke..

atau

Fikiran yang tak nak campur laki pompuan tuh..


"Sama je.. kalo tak satu kumpulan pun.. nanti main sekali je pun kan.. Tempat yang sama.. tak asing pun laki dan perempuan..."

"Ada aku terbaca fatwa Yusuf Qaradhawi yang kata boleh campur laki pompuan dalam sesuatu program.. or permainan.." kedengaran bisikan-bisikan di sebalik tabir..

Seminggu sahaja lagi sebelum ia Dianjurkan....

Fikir-fikirkan...

Peace....

71 comments:

Anonymous said...

peace la bro...takkan nak campo dalam game pun tak boleh?
as a team....bersama sama main..bukan sentuh sentuh pun`~

Ibnu Saif said...

Yupp... That's the word... :-)

ariffullah said...

jauhilah zina..dan perkara yg boleh mendekatkan kita ke arah zina..iaitu seperti pergaulan antara lelaki dan perempuan...

Ibnu Saif said...

:-) Waiting for another Comments..

hmmm said...

pernah ustaz saya kata suatu ketika dulu...
kamu buatlah apa kamu nak buat asalkan kamu pandai jaga hati.tapi setakat mana kamu tahu apa yg tersirat dlm hati kamu nak dibandingkan dgn Allah tahu apa yg ada dlm hati kamu...

adakah kita yg lebih tahu tentang hati kita atau Allah yg lebih tahu???ada sape2 leh jawab???

bukan sentuh2???mungkin kamu sorg yg xsentuh2 tp ade 100 org lain yg akan bersentuhan disebabkan percampuran itu...

Anonymous said...

bosan dow isu nih jek asyik naik

tayah join la sape2 yang x suke tu...

yela...banyak sangat isu


x ke?

kita pun dah besar2 dah....

korunk fikir larr sendiri...

dari masuk u sampai nak kuar u,

mende yang sama gak la jadi...

haha

Ibnu Saif said...

aa laa dow.. isu ni je x habes2... xde ke isu len??

x bosan2 kan dorang nih..

Alhamdulillah.. kerana Allah jadikan dorang ni x bosan2 dengan isu2 seperti ini..

Alahamdulillah Allah jadikan dorang ni concern tentang benda yang "SAMA" yang jadi dari masuk u sampai keluar u...

Alhamdulillah masih ada lagi yang terasa sedikit tanggungjawab untuk nasihat diri sndiri dan kawan-kawannya..


( Dari dulu... dari masuk.. sampai keluar u.. dari kecil2.. sampai besar2.. x habes2.. x matang2.. Huhu... <---- nasihat tuk diri sndiri yang kurang matang..... )

Anonymous said...

Assalamu'alaikum wa rahmatullah

anonymous, aku x tau if ko muslim or non muslim..tp if ko muslim..

then ape yg aku nak share dalam comment ni..ape yang aku nak cakapkan ni sincere advice from a muslim for another muslim..ok?

skrg kita hidup dalam satu tempat which is temporary..called DUNIA..dalam dunia ni, insyaAllah ko boleh buat ape ko suke SELAGI x contradict dengan Quran n Sunnah Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam)..ni yang ko patut hold tight till the last day ko hidup kat dunia ni..bile last day tu? xde sape yang tau except Allah..mybe lame lagi..or mybe sebulan or seminggu..

maybe HARI NI??

(hish aku sendiri dah naik cuak..ntah2 x sempat klik button PUBLISH YOUR COMMENT kat bawah ni!!)

evidence from quran n sunnah from authentic (sahih) hadith..free mixing between perempuan n lelaki yang bukan mahram adalah forbidden..in other words HARAAM.

there are borders between.

even antara adik beradik lelaki n perempuan pun ade border dalam Islam.

{Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.}
(Surah Al-Ahzab ayat 36)


skrg ni pun kdg2 susah gak aku sendiri nak elak free mixing..kdg2 jumpe member perempuan nak lepak2 borak2..pastu dalam kelas plak ade gak hmm..TAPI just keep in mind yang free mixing ni TAK BOLEH..full stop..n try selagi boleh untuk elak..bolehkan? insyaAllah.

insyaAllah nnt aku sharekan evidence form Quran n Sunnah..aku akan postkn dalam blog aku nnt ok.

http://abdus-salaam.blogspot.com/

Allah yang ciptakan ko n aku..n semua benda dalam dunia ni..Allah tu Maha Mengetahui, everything in the past, present n future..pastu Allah kurniakan kita freewill utk decide..so choose wisely.

tu je kot..a short advice from your muslim brother.

ABDULLAH

Anonymous said...

terima kasih abdul salam,aku sangat menghargai teguran dan nasihat anda,.kalau dalam soal hukum...x silap aku.namanya
Hukum Ikhtilath

saje je nak kasik pandangan ,yela,aku bukan lah sekolah agama ,atau melalui proses pentarbiyahan seperti anda.jadi pandangan aku mungkin tak segempak pandagan anda



Main bowling biasanya tak seksi.....pakai tudung pun takde masalah......lepas tuh takde la lasak sangat......cuma waktu lepas strike duk tepuk tgn lelaki perempuan yg tak sepatutnya berlaku....


lg pun bukan berebut bola yg sama cam main futsal/bolasepak.....boleh terlanggar...terpeluk semua.....tercium...tertendang semua.....

aku beri pandangan aje,

aku rasa kalau main bowling batas pergaulan masih terjaga takper kot..lg pun main dalam group yg besar......bukan macam ajar pegang bola sambil pegang2 tangan...


aku nak kasik pandangan ...@persoalan?...khtilat dalam suasana yang teiah menjadi adat kebiasaan. Tersebut dalam kitab Muwatta (check balik). Adakah harus bagi wanita makan bersama hamba atau lelaki bukan muhramnya? Berkata Malik: Tidak ada halangan pada perbuatan tersebut, jika dalam ruang uruf bahawa wanita makan bersama lelaki tersebut. Kadang-kadang wanita makan bersama suami dan mereka yang sering makan bersama suaminya. Antara contoh yang berlaku pada zaman ini ialah percampuran sewaktu menziarahi sanak saudara atau rakan taulan.Dalam suasana yang seperti in i akan berlaku percampuran antara lelaki dan perempuan dalam satu bilik, makan pada satu meja dan sebaginya. Ini semua diharuskan selama terpelihara adab-adab Islamiah.

dan aku rase la,kalau cam student2 kat sini...sedia bermuamalah dalam urusan seharian.,masak,kelas,stadi,...).....tujuan sukan diadakan adalah untuk merapatkan lg hubungan .tp team diasingkan atara team lelaki dan perempuan (lane yg berbeza tetapi masih berlaku percampuran dalam batas yg terkawal)....ok je kan?

yang lebih2 tu aku x berani cakap la...

Ibnu Saif said...

Wahh.. perlukan lagi pandangan dan pendapat nih..

Pertandingan Bowling tinggaL 6 hari je laGi..

................................

satu pandangan yang baik dari anonymous yang last..

"team diasingkan atara team lelaki dan perempuan (lane yg berbeza tetapi masih berlaku percampuran dalam batas yg terkawal)"

..............................

part ni best..

"cuma waktu lepas strike duk tepuk tgn lelaki perempuan yg tak sepatutnya berlaku...."

yang ni agreed...

............................

"jika dalam ruang uruf bahawa wanita makan bersama lelaki tersebut"

incik anonymous.. leh terang ckit psal "URUF" dalam komen incik.. tq.. :-)

ABU ZAR AL GHIFARI said...

"Dan sesungguhnya Allah telah pun menurunkan kepada kamu (Perintah-Nya) di dalam Kitab (al-Quran), iaitu: apabila kamu mendengar ayat-ayat keterangan Allah diingkari dan diejek-ejek (oleh kaum kafir dan munafiq), maka janganlah kamu duduk (bergaul) dengan mereka sehingga mereka masuk kepada memperkatakan soal yang lain; kerana sesungguhnya (jika kamu lakukan yang demikian), tentulah kamu sama seperti mereka. Sesungguhnya Allah akan menghimpunkan sekalian orang munafiq dan orang kafir di dalam neraka jahanam. (Surah an-Nisa': 140)
Ayat ini menjelaskan bahawa Allah mengharamkan kita menghadirkan diri dalam majlis maksiat dan mempersenda-sendakan Islam kecuali untuk berhujah dengan mereka, tindakan ini diberi pahala yang besar oleh Allah SWT.

Bagaimanapun jika pergi hanya sekadar mahu dengar sahaja atau untuk berjamu selera bersama mereka sedang dia tidak menentang kemungkaran yang berlaku, maka tidak perlulah dia menghadirkan diri dalam majlis berkenaan.

Termasuk dalam makna ayat ini ialah apa sahaja majlis maksiat, kufur dan munafiq. Jangan duduk di majlis itu, jika kamu duduk sekali maka kamu bersama dengan mereka dan mendapat saham maksiat sama dengan mereka kerana majlis seumpama itu adalah majlis yang dilaknat oleh Allah SWT kecuali kita mahu mencegah kemungkaran, itu lainlah masalahnya.

kenapa majlis ini dinamakan majlis maksiat?

1. jual,beli,hidang,iklan ARAK yg berleluasa dan ketara di tempat ini.
2. muzik yg diharamkan.
3. pembukaan aurat yg berleluasa(biarlah muslimah pon,kalu namanye main boling,tonggeng bontot tu komfem ada).
4. percampuran bebas laki2 dan perempuan.
5. gelak ketawa sane sini(byknye syaitan).tak kira sorak sana-sini..

Sebab itulah, ulama ulama dalam menyimpulkan hukum dalam ayat ini, mereka cakap:
BERADA DALAM MAJLIS YANG ADA MAKSIAT TERMASUK KEMUNGKARAN!!!

Ibnu al-Arabi dalam menerangkan maksud ayat pertama, menyebutkan:
“ ayat ini merupakan dalil yang menunjukkan bahawa tidak dihalalkan duduk bersama ahli munkar.(maksiat)”-al-ahkam al-Quran,BEIRUT,dar al kutub al-ilmiyah,[1998],jilid2,m/s 260.

Dalam Ayat ini juga Allah menyuruh kita menjauhkan diri daripada ahli ahli munkar@maksiat, dan majlis majlis mereka yang ada kemungkaran!! Jika kita degil juga, mengatakan, tak apa, aku join majlis saja, tak join maksiatnya, maka kita akhirnya jadi serupa dengan diorang la..kerana walaupun tak buat kita redha dengan maksiat tu dengan cara kita duduk dalam majlis itu.

Benda ni bukan aku reka reka, tapi disebut oleh al-imam al-Qurtubi di dalam mentafsirkan ayat surah an-nisa:140”
“ ayat ini menjadi dalil WAJIB menjauhi pelaku maksiat apbl jelas kemungkaran yang dilakukan. Ini kerana, sesiapa yang tidak menjauhi mereka bererti dia rehdha dengan perbuatan mereka itu...” (al-jami li ahkam al-quran,Beirut,Dar al-fikr,jil5,ms418)

p/s : benda ni bukannya khilaf,jadi kita hanya perlu direct dgn quran dan sunnah..terbukti perkara ini jelas dan nyata..
TEPUK DADA TANYA IMAN..

Anonymous said...

Assalamu'alaikum wa rahmatullah

try imagine camne n ape akan jadi mase hari tournament bowling ni nanti.



jgn separatekan each element..sbb sume point ni akan berlaku pada mase yang same..setiap MUSLIM yang attend occasion ni, ni laa elements yang korg xkan boleh elak if korg involve.

muslim FREE-MIXING dgn non-muslim, lelaki free-mixing dgn perempuan

sume tgh having so-called "FUN" moment bersama2 yang "merapatkan hubungan"

perempuan n lelaki gelak ketawa, ENJOY bersama2, menjerit n melalak

LOUD MUSIC (yang haram dari segi syariah) plus tempat tertutup, sempit, crowded n agak gelap

pendedahan AURAT perempuan exposed utk lelaki

penjualan ARAK di bar, n mybe some non muslim akan beli n mabuk



dengan nama Allah!! ni bukan satu occasion yang seorang MUSLIM patut involve..yang contain sume elements ni...xde satu reason yang boleh letakkan benda ni sebagai something yang HALAL

seorang lelaki MUSLIM yang sujud untuk ALLAH setiap hari yang sepatutnya protect setiap MUSLIMAH..protect setiap saudara MUSLIM!! kita x patut buka PINTU ke arah fitnah n maksiat..kita x patut drag diorg untuk attend occasion yg camni

kita boleh buat ape2 yang kita nak atas bumi yang Allah ciptakan ni..sebab setiap insan ade freewill utk choose ape yang diorg desire which can be something yang bagus OR something yang against law of Allah

"ENJOY selagi masih MUDA"
dalam hati seorang MUSLIM xde wujud term ni..xde sape yang tau bile diorg akan dipisahkan dr DUNIA yang sementara ni.

setiap manusia akan MATI..n setiap manusia akan dibangkitkan balik n akan berdiri di depan ALLAH mase JUDGEMENT DAY n akan ditanye utk setiap action yang kita dah buat.

dan bila tiba HARI tu nanti..tu bukanlah HARI yang "FUN" n "ENJOY"

elakkan kan lah ok..insyaAllah

your muslim brother,
ABDULLAH

Anonymous said...

aku terima segala nasihat..tp tpulang kat individu masing2 utk fikirkan...sume dh besa2 la!! Pikeyla sndiri~~~yg menasihati tuh, korg dh lepas tggungjawab okay?! tpulang la kt yg dinasihati tuh btindak..jgnla pakse2 bro..peace~

budak sopan santun said...

wei lepak la..melampau sangat la kan kater majlis maksiat...korang kat sini ke ha wei?memandai la kan kata jual arak semua..woii orang nak bersukan la,mak ayah aku didik aku elok2,tahu la kan nak bawak diri,orang pun tau la dosa pahala semua...
lek lek arr wei..

Anonymous said...

ntahnye..lek aa..ape kate kite tgk dri segi positif..tournament tu RIADAH...xdenye nk minum2 tonggang2 hape lah..sume dh paham kot rules n regulations..aku rse Malaysian pnye program xdela smpai nk mabuk2..huyung hayang..peluk2 pmpuan..aku tnye korg la..slmae korg idop, korg penah x muahasabah diri korg sndri..jgn nk BANG org len jer..ni tak..nasehat org, pastu accuse org laen mcm2..xbaekla bro..anyway, aku xsaba nk men bowling tu..yg xnk men n x reti jage diri tuh, bleh tgk live kt TV je.(haha)..peace~

Anonymous said...

Islam itu kan cantik..jangalah kita calarkan dengan sebab mengikut nafsu inginkan kehendak diri dituruti

Allah beri guide utk lakukan apa sahaja, jd itulah yang terbaik.

fikir-fikirkan lah..kadang2 kita terlalu mengikut hawa nafsu sehingga terlupa peranan sebagai hamba..

Anonymous said...

abg2 dan kakak2 yg xsuke bole blahhhhhhhhhh... xyah maen, habis cite.. end of story... main for fun.. teh tarik onne'....

Ibnu Saif said...

Dah end ke stoRy nih?? hehe..

Anonymous said...

Assalamu'alaikum wa rahmatullah

The best speech adalah kata2 Allah di dalam alQuran n the best guidance adalah guidance yang ditunjukkan oleh Muhammad Ibn Abdullah, Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam)

teaching of Islam..Islam tu sendiri maksudnya..worship kepada Allah..kita sebagai MUSLIM, the word MUSLIM tu sendiri refer to every person yang worship, adhere n follow setiap law dalam Islam!! tu adalah maksud MUSLIM!!

Islam bukan just a label..bukan setakat status dalam passport or IC..Islam adalah system which cover all aspects dlm kehidupan kita yang kita patut ikut starting from the day kita lahir di dunia yang Allah cipta ni until the last breath dalam dunia ni!!

XDE siape boleh "cemarkan" OR "calarkan" agama ISLAM yang Allah turunkan n pelihara utk semua umat manusia!

we live according to Quran n Sunnah..kalau kita against Quran n Sunnah..SIAPA KITA SEKARANG???

the MAIN issue..FREE MIXING lelaki dan perempuan n having FUN bersama?? adakah ni drpd ISLAM??? dengan nama ALLAH!! adakah ni daripada ISLAM????

person yang organize
person yang involve
person yang backup occasion ni

Allah telah berikan korang ability utk hentikan or teruskan occasion ni..kita semua MUSLIM yang sepatutnye hold tight bersama, yang sepatutnye mencegah perkara yang mungkar n tegakkan ISLAM!!


last thing..aku nak mintak maaf utk sesiape yang tak selesa..aku just insan sama seperti korang, yang xle elak drpd commiting sins..aku pun perlukan korg utk advice aku slalu.

if korg sanggup sacrifice occasion ni untuk Allah..itu adalah yang terbaik utk korang insyaAllah

aku nak mintak maaf skali lagi

your muslim brother
ABDULLAH

Anonymous said...

penulis blog.....
sila tulis blog ni dengan penuh etika...
ko x bleh la wat camni...
memprovoke org untuk bergaduh di ruangan comment camnih...
ko kalo ko rase bende ni ko x stuju, ko tulis stand ko... tengok apa ko dh buat, ko dah jadikan hukum -hakam sebagai mainan.... yg paling berdosa kat sini aku rasa ko kot, MANA STAND KO? ke ko mmg nk tunjuk ko terer dlm main hukum-hakam nih.. sbb tuh ko tulis bende ni tergantung...
pastuh in the end, ko dgn machonye konon2 akn wat rumusan... niat ko mmg camtuh ker?

Anonymous said...

ye btul, semue pun btul TAPI... ckp la awal2 kan senang.. nih dah brape hari lg nak maen, dok sibuk2 lak.. kalo nk kire bercampur, dalam bas pun bercampur.. bole je nk wat maksiat dalam bas.. terpulang kan individu.. so kpd yg banyak2 bg nasihat, jgn la tumpu nasihat tue kat boling saje.. boling for fun.. so kalau x suke skali lagi.. bole blaaa.. yg banya kecoh2 nih, korang ade wat aktiviti ape2 x utk kuu ke gamtet ke.. bile ade aktiviti, bising je lebey..

Anonymous said...

ek eleh....kalau kate arak dihidang berleluasa, xleh a aku nk g marakand kalo cmtuh... sbb kat sana lagi la banyak arak2 dijual, siap ada bar lagi.. dah la kedai tuh kdai makan org islam... apa kater korg g nasihat towkey marakand dulu.... sebab die tuh yg jual arak, ada lg music yg kuat2 dipasang....die lg la wat maen2 dgn bnde nih....padahal die islam...

so, HARAM la kite g marakand dan wat occasion kat marakand.... dan kdg2 occasion yg kite wat kt sane bercampur gak laki2 n pompuan... apa kata kite hancurkan marakand? jom!!!!

Anonymous said...

btul...tue anonymous tp nie kn nasihat untuk kbaikan..yg baik jd tauladan yg buruk pandai2 la...btul gk psal marakan tue...btul gak pasal bas tue...masak sndiri la kan....tp aku rase la bowling 4 fun..bukan dlm konteks ayat aku fun ngan bebasnyer meraba pompuan. dgn laki sesama laki pn fun,dgn classmate,groupmate,patokmate laki,t ak semestinya ngan pompuan je fun..xde pompuan pn fun.....jgn ingat buat aktiviti sbb nk maksiat je...x baik kiter kn sumer bkl doc.kdg2 stress,kdg2 nk hepi jugak...(tolongla ada org bangkang ayat aku)...semua terpulang kat korang yg dah besar...jgn luper solat pulak tyme bowling tue k...

Anonymous said...

action speak louder than words..

cube buat satu pertandingan bowling yang betul2 ikut ajaran islam..rasenyer ramai akan beri sambutan..tp kalo hanya cakap saje, sume boleh cakap..tunjuk cara yg betul,dan kita boleh buat perbincangan selepas acara tu dijalankn..tp kalo dibuat la pertandingan tu..kalo xbuat ape2,hanya cakap saja,kesian jugak kat org yg menanti pertandingan bowling ikut cara islam..

Anonymous said...

sedap jugak kari kalo simpan lame2..

Anonymous said...

besh dowh... tuh yg kalo mkn kat kedai mamak sampai seminggu diorg simpan kari....
layan dowh!!

Anonymous said...

makan ngan roti jala sedap gakk..

Anonymous said...

-----------------------------------
Ibnu Saif said...

Dah end ke stoRy nih?? hehe..
-----------------------------------
aYaT Ni meMbUAtkaN saYa RaSa mcM peNuLis bLoG ni mCm gEmBirA je dPt bUaT oRg bErGaDuh bErKenaAn IsU BoWliNg ni....

sAyA nAk TaU, aWaK iKhLaS kE tAk seBeNArnyA daLaM meNegaKkan keBEnaRaN?

dALaM poSt aWaK, sAyA tAK jUmPa pUn peNDiRiaN aWaK berKEnaaN isU ni, cUmE aWaK tuLIs:
-------------------------------
Seminggu sahaja lagi sebelum ia Dianjurkan....

Fikir-fikirkan...
--------------------------------
aWak naK aJaK oRg beRGadUh kE seBeNaRnYA?....

tApI kitE kAt siNi keBAnYAkANNya kUrAng bEriLmu, beLAjaR aGaMa puN siKit2 je...aWaK muNgKin lAeN, buDAk seKoLaH aGaMa, so, lEbiH siKit ilMu daRi KitoRg...

taPi, jGn la bUaT mCm ni, kaLo aWaK ikHlaS, juMpe la teRus deNgaN oRgaNizer AWAL-AWAL, baGitAu dIoRg aPa yaNg awaK taK seTuJu, bInCaNg eLoK2, bUkaNnYa sElePas beBeRapA keTiKa oRgaNizer uRusKaN bEnDa Ni.

DaN isU ni, saYa raSa taK perLu iNviTe sUme OrG beRgaDuH, iNi bAb aGaMa,cuKup deNgaN oRg2 yAnG aRiF yaNg biNcanG,kaLo tAK taHU, jGn la bUaT mCm nI. kAn oRg daH caKap mcM2 pAsaL iSLaM.

~aNa~

Ibnu Saif said...

sori la abang anonymous.. sy x tulis lagi stand sy..

Astagfirullah..

hehe.. xde kot org nak gaduh psl bnde nih.. xkan psl bnde ni pun nak gaduh.. x matang tol.. huhu..

kalo betul nak gaduh.. orang x pakai anonymous.. hehe.. pakai nama betui.. baru betui nak gaduh.. hehe... sooriii... peace bro.. :-)

Islam ni cantik.. Islam tunjuk cara.. cara nak men bowling pun ade..

tu yang sy tgh cari cara.. tya ustaz2.. cmna nak buat bnda ni okay dan berjalan dengan lancar.. xda niat nak menghalang org g men boling ke ape ke..

boling kan sukan.. sukan kan sunnah..

sama cam simpan janggut.. sunnah.. tapi kalo simpan janggut niat nak tunjuk2.. x jadi sunnah.. jadi dosa..

sama cam boling.. dapat pahala kalo buat cara yang betui yang islam dah gariskan..

nnti sehari dua ni insyaALlah saya cuba untuk berikan beberapa cadangan yang rasanya boleh untuk difikirkan bersama..

actually bnde2 camni bukn tuk boling je.. kita banyak lagi program2 lepas2 nih..

program korban.. program mcam2 lagi.. kalo x ikut cara yang islam ajar.. kan jadi program maksiat gak tu.. biar luarannya nampak cam program agama.. kalo lari n terpesong dari caranya.. jadi Dosa.. :-)

peacE...

Anonymous said...

wakakakaka...
xde org bergaduh pasal bende nih?
abes tuh yg komen2 bersepah2 kat atas ni hapergh?

ko ni mmg klaka la...

tapi aku suke pakai nama anonymous...
wakakaka

Anonymous said...

Ibnu saif, kalu mu nk ajok oghe gocoh dle blog ni, mu tuka la namo jadi abu jahal..

Anonymous said...

kami nak bowling.....jangan la camni ibnu saif...ko buat bebudak csmu pressure la...nyusahkan tolllll la ko ni

Anonymous said...

"strike lg..wow..asyik strike je mamat tu..tp dia tu baguslaa,lepas dpt strike 8x pon,still senyum..td aku dgr mcm dia sebut Alhamdulillah.."

ni antara gambaran yg akan terjadi isnin nie..

bowling..something yg xde jelas di dalam Quran mahupon sunnah, so dikira harus..kerana setiap sesuatu yg masih tidak ternyata halam haramnye,hukunya harus..

tp dlm aspek bowling yg akan dianjurkan isnin ni..mungkin ade berpendapat dia adalah majlis maksiat..ade juge fahaman cakap just for fun,rilex laa..

Islam tu universal n memudahkan umatnya.setiap yg berlaku mestilah mengikut keadaan.

so,bangkangan tidak boleh dibuat kalo bende dh nyata dlm Quran or Sunnah..kalo x,bukan muslimlaa kite..

ni pendapat aku,so bg yg pro n contra kepada bowling ni sila dengar...((baca))

niat sebenarnya bowling ni dibuat adalah harus..sebab,
1.riadah
2.mengeratkan silaturrahim
3.membina jatidiri n semangat kepimpinan

tetapi bowling ni akan jd haram jika
1.berlaku maksiat yg jelas(ramai dh jelaskan diatas)

jadi penyelesaiannya, bowling ni boleh dianjurkan,sesame kita nasihat menasihati..organizer pon kene nasihatkan peserta2 mereka jika nakkan program ini mendapat keredhaanNya..boleh buat cara islamic,buat bacaan doa b4 game,peserta islam wajib menutup aurat(jika tidak pernyertaan terbatal)..dan sebagainya..

so kita sbgai umat islam mmg perlu nasihat menasihat ke jalan kebenaran,jika tidak kita pon akan lalai dan kerugian..bg yg memberi nasihat,hanya Allah sahaja yg tahu niat hati anda..bg yg xsbr tunggu isni ni nk tunjuk bakat,play for fun,jauhi maksiat,cari ketenangan yang diredhai..jangan sibuk skodeng plak..haha

rasa bahagia duk di csmu, jika kite lalai n sesat,ade jugak kawan2 yg nk ajak kita balik ke jalan asal..bygkan if kita duk sorg2 kt negara omputih,dh lame kot kene sesat yg amat..thanks kawan2 yg senantiasa menasihati tanpa rasa jemu..

rasa bahagia juga berada di csmu,walaupon berada di perantauan,ade juga org nk organize something yg best..kawan2 yglame xjumpe,mybe blh jumpe kt bowling nnt..mmglaa duk csmu je,hostel dekat2,tp kalo dh xjumpe tu,xjumpe jugak..sumekan bz..harapkan jumaat je nampak muka..kalo nampaklaa..

satu lg,kepada yg menasihat,sikap concern anda amatlah disanjugi tp kaedah dakwah mestilah betul..mesti berperingkat if nk ape yg kita sampaikan didengari..

kepada yg membangkang,janganlah melontar je ape yg terpendam,takut salah gaya xjd islam dh kita,sape tahu..bykkn istifar n mengucap..ape yg boleh terima,kita terima..kalo rase xleh terima,muhasabah diri kita,siapa kita ni nk ckp besar sgt..

akhir kata, aku harap bowlong isnin ni jln dengar lancar,semuanya menurut syarak,semuanya didalam keredhaan Allah..dan jgn plak ade ckp2 belakang..

aku hanya berikan pendapat dan ape yg termampu..ape yg baik tu dtg dr Allah,yg buruk mmg kelemahan aku sendiri..

wassalam

Anonymous said...

blaaa... blaaa.. bllaaaa... talk too much... bla.. blaa.. blaa...

Anonymous said...

1.if main bola,ada antara player yg pakai seluar pendek,maka adakah kita mesti menjauhi game tersebut??

2.jika kita lepak ramai2,tetapi dalam orang2 yg lepak tu,ada perempuan yg tidak bertudung,perlukah kita beredar?

ingin mengetahui...

Anonymous said...

sape nak main bowlong...bowling la...bowlong mybe kat kampung sakai ada...

Anonymous said...

dengan rasminya sy tutup comment box ni~ slmt men bowling kpd sume peserta! pndai2 jage diri! peace~

-Ibnu Saif-

Ibnu Saif said...

dah laa... dah laa..

:-) nnti kita bincang cara yang sepatutnya k..

jan emo2..

:-)

Anonymous said...

------------------------------
Ibnu Saif said:

dah laa... dah laa..

:-) nnti kita bincang cara yang sepatutnya k..
-------------------------------
aLhaMduLillaH, teRgeRaK juGaK haTi aWaK naK biNcanG bEnDe nI caRa yaNg sePatUtNyA..

tApI agAk teRleWat seDiKit, buKaNnYa seLepaS peRdeBatAn haNgAt sePerTi dI aTas.kaN baGus kAlaU aWaK biNcaNg sebeBelUm aWaK tuLis poSt ni.
KaLaU oRg buKaN isLaM tenGoK kiTa maCam Ni, sEgaN jUga raSaNya.

KaDaNg2 peRbuaTaN kiTe waLauPuN baIk, taPi kaLau taK keNe caRa, berDoSa juGa.
daLaM bErDaKwaH, mEmBeRi nAsiHat maHuPuN beRjiHad, juGa taK terkeCuAli.

saYa aDa teRbaCa sEbuAh kiSah:

Hadis Usamah bin Zaid r.a katanya: Rasulullah s.a.w telah mengutuskan kami dalam suatu pasukan.

Kami sampai di Al-Huruqat, suatu tempat di daerah Juhainah pada waktu pagi.

Aku berjumpa seorang lelaki, lelaki tersebut menyebut لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ lalu aku menikamnya. Aku menceritakan peristiwa itu kepada Rasulullah.

Rasulullah bertanya dengan sabdanya: Adakah kamu membunuhnya sedangkan dia telah mengucapkan kalimah syahadat لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ

Aku menjawab: Wahai Rasulullah! Sesungguhnya lelaki itu mengucap demikian kerana takutkan hayunan pedang.

Rasulullah bertanya lagi: Sudahkah engkau membelah dadanya sehingga kamu tahu dia benar-benar mengucapkan Kalimah Syahadat atau tidak? Rasulullah mengulangi soalan itu kepadaku menyebabkan aku bercita-cita untuk menyerah diri pada ketika itu juga.

Usamah berkata lagi, seorang lelaki telah bertanya: Tidakkah Allah telah berfirman وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ Yang bermaksud: Dan Perangilah mereka sehingga tiada lagi fitnah serta jadikanlah agama itu semata-mata kerana Allah.

Maka Saad (sahabat Nabi)berkata: Sesungguhnya kami memerangi mereka supaya tidak berlaku fitnah, tetapi kamu dan para sahabat kamu memerangi mereka, untuk menimbulkan fitnah

moRals oF sToRY:

1) uSamaH ikHlaS ke meDaN jiHad, naMuN caRanYa saLaH, laNtaS buKaN paHaLa yaNg diDapaTi, taPi muRkA NABI SAW. baHkaN peRbuAtanNya meNImbuLkaN fiTnaH puLa kePadA iSLaM.

2) tIaDa sIapA taHu aPa yaNg aDa daLaM haTi seseoRanG, kaTa naBi,seHiNgGa diBelaH daDa baRuLah kiTa taHu apA aDa daLaM haTinYa.
hAdIs iNi juGa mENGgalakKaN baiK saNgKa/ hUsnuS zHaN. jAdi jaNgaN la kiTe sAliNg tuDuH meNuduH. ~iSLaM iS pEaCe!!

seGaLa yAng bErLaku aDa iKtiBarnYa.

kEpaDa oRgaNizer bOwliNg puLa, cUba elAkKaN mAkSiaT yAng keTaRa. naSiHatKan la pAra peSeRta jaNgan oVer puLa. aLHamDuliLLaH aDa oRg cOncErN paSaL kiTa.... iTu pUn 1 niKmAt duNiA....

sEmoGa peNgaLaMaN iNi memAtanGkaN kiTa...

Ibnu Saif said...

alhamdulillah.. :-) Cara yang sepatutnya maksud saya.. Cara bersukan yang dianjurkan oleh islam..

:-)

alhamdulillah.. sahabat-sahabat kita terbuka hati untuk memberikan pandangan masing-masing.. masing-masing menpunyai pandangan sendiri kan.. kita bagi peluang kepada sahabat kita yang len untuk berbincang/berdebat.. n menggunakan fikiran yang ada.. kan akal diberikan untuk berfikir.. bukan sekadr ikut-ikutan semata-mata.. :-)

husnuz zonn.. agreed...

agak terlewat..

hmm.. tu pandangan awk je kot.. bg sy, bnde ni biasa je.. tak terlambat.. n tak awal sangat.. :-)
lepak-lepak je.. :-)

n last.. minta maaf kepada sapa-sapa yang terasa di hati.. :-) bukan niat untuk menggangu perjalanan mjlis bowling yg bakal diadakan.. tapi nak semua orang BUKA MATA.... Fikir.. n renung-renungkaN.. Semua pihak kena renungkan.. x kira siapa..

dlm post sy pun tulis..

Fikir-fikirkan.. (xde laa cakap.. Gaduh-gaduhkan.. hehe)

klah..

peace K..

WassalaM..

Anonymous said...

banyaknya komen
tak tau mana satu yang bleh guna(^_^)

Anonymous said...

better tanya PM, kot2 dia tau. Dia kan kenal pengubal undang-undang....hekhekhek

Anonymous said...

kari ayam makan ngan roti jala?macam best je idea tuh...tq anonymous yg membangkitkan idea ni..sorila,aku kadang2 terlupa masakan2 malaysia kt yg senang dibuat tapi dilupakan...tq sekali lagi diucapkan....

Anonymous said...

drpd tny PM, baik la tny ALLAH...tu sbb kene rujuk Quran...

ada org nak bantah gak ker???

Anonymous said...

kalo aku nak makan roti jala dgn kari ayam ada org nk bnth jugak ker??

Anonymous said...

siannye abg anonymous nih.. x matang.. ehek.. ehek..

Anonymous said...

Assalamu'alaikum wa rahmatullah



"The Qur’an and Traditions (Sunnah) of the Prophet (salallaahu ‘alayhee wa sallam), both show that the mixing of the sexes and all that might lead to it, is NOT PERMISSIBLE."



http://abdus-salaam.blogspot.com

sile rujuk article:
The Danger of Women Mixing with Men, And Especially in Relation to Their Participation in the Work Arena of Men



Fatwa by Shaykh ‘Abdul ‘Azeez Ibn Baaz (rahimahullaah)

Biography:
http://fatwa-online.com/scholarsbiographies/15thcentury/ibnbaaz.htm

Anonymous said...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua.

Setelah menyoroti post Ibnu Saif serta pemberi2 komen yang tertera di atas, saya tergerak hati untuk menyatakan pandangan saya kerana sebagai organizer, pasti ada yang tertanya-tanya pandangan kami berkenaan isu ini.

Bagi kami, isu ini agak sukar dibincangkan kerana tidak ada suatu muqarrar (ketetapan) yang qat'ie kerana bowling adalah perkara yang baru dan bagi saya ia adalah khilaf.

Berkata al-Allamah Sayyid Rasyid Ridha rahimahullah, pemimpin
madrasah Salafiyyah al-Haditsah:

"Kita bantu-membantu (bertolong-tolongan) dalam
masalah yang kita sepakati, dan bersikap toleran dalam
masalah yang kita perselisihkan."

Justeru, dalam hal ini, saya berpendapat,ada baiknya kita berbincang dalam satu majlis yang tertutup dan tidak membuka ruang perbincangan kepada sesiapa sahaja kerana saya khuatir akan timbul fitnah kepada Islam.

Kami sebagai organizer bersikap terbuka dalam hal ini serta bersedia menerima pandangan tapi seharusnya ia diberikan di peringkat awal. Bukan di saat-saat akhir. Jika kami diberitahu awal2, insya-Allah kami boleh mencantikkan lagi perjalanan program ini.

Kami juga memohon keikhlasan dengan berbincang dan tidak bercakap di belakang tabir.

Bagi kami, tujuan kami menganjurkan sukan ini hanyalah untuk riadhah serta mengeratkan silaturrahim (moga Allah mengikhlaskan niat kami).

Namun, dalam hal ini, saya cenderung untuk mengelakkan kondisi ifrath (berlebihan)
dan tafrith (mengabaikan).

Kami cenderung untuk mengamalkan sikap tawassuth (pertengahan) yang merupakan salah satu
keistimewaan manhaj Islam dan umat Islam.

Setelah bertanyakan pendapat daripada Ustaz Mohd Asri Zainal Abidin (mantan Mufti Perlis)melalui facebook, katanya:

" main bowling tidak diharamkan oleh Islam..adapun percampuran lelaki dan perempuan selagi tidak melanggari batas seperti bersentuhan, berbicara ke arah mungkar, mendedahkan aurat, maka tidak mengapa! -dr maza"

Justeru, kami ingin menasihatkan kepada para peserta agar:

1) tidak melanggari batas/bersentuhan
2) tidak berbicara ke arah mungkar
3) menutup aurat

Disebabkan dakwah ini tanggungjawab kita bersama, kami juga ingin mengundang Ibnu Saif serta para pencinta agama untuk turut hadir di hari pertandingan.

Mungkin kawan2 boleh turut berdakwah di sana kerana medan dakwah yang sebenar adalah di lapangan masyarakat, bukan setakat di masjid sahaja kerana di awal2 Islam, nabi tidak dibekalkan oleh Allah sebuah masjid pun.

Syeikh Yusuf Qardawi juga ada mengatakan:

ISLAM adalah agama realis, tidak tenggelam dalam dunia khayal dan lamunan. Tetapi Islam berjalan bersama manusia di atas dunia realiti dan alam kenyataan.

Islam tidak memperlakukan manusia sebagai Malaikat yang bersayap dua, tiga dan empat. Tetapi Islam memperlakukan manusia sebagai manusia yang suka makan dan berjalan di pasar-pasar.

Justru itu Islam tidak mengharuskan manusia supaya dalam seluruh percakapannya itu berupa zikir, diamnya itu berarti berfikir, seluruh pendengarannya hanya kepada al-Quran dan seluruh senggangnya harus di masjid.

Islam mengakui fitrah dan instink manusia sebagai makhluk yang dicipta Allah, di mana Allah membuat mereka sebagai makhluk yang suka bergembira, bersenang-senang, ketawa dan bermain-main, sebagaimana mereka dicipta suka makan dan minum.

Al-Faqir ila Allah,

Muhammad Fakhrurrazi bin Ahmad.

Anonymous said...

berbicara sebegini bukan kah lebih molek,?speaks in term of reality... ikhlas dan jujur,tak tergantung stand dan pendiriannya,semoga ibnu saif dapat mencontohi nya.

Ibnu Saif said...

Rasanya x salah bila kita nak tahu ape pendapat orang lain dalam isu nih.. :-)

Bukan xde pendirian atau tergantung pendirian.. cuma Cara kita berlainan dalam mengemukakan sesuatu perkara yang berlaku.. ada kalanya kita nyatakan pendirian kita di awal perbincangan.. ada kalanya kita memberikan peluang buat kawan-kawan lain untuk memberikan pendapat.. Demokrasi.. siapa2 pun boleh bersuara..

baru hidup ni menarik.. dynamik x static.. :-)Kalau saya menyatakan pendirian saya awal-awal mengenai perkara ini.. mungkin semua akan setuju sahaja.. atau tak setuju sahaja.. So, cara mengemukakan PERSOALAN juga merupakan satu lagi cara yang baik dalam kita mencari jalan penyelesaian..

harap cik anonymous dapat faham k..

Tersurat x sama ngan yang tersirat..

Semoga kita ni dapat menilai kedua-duanya.. tersurat dan tersirat.. :-)

tajdid85 said...

assalamu'alaikum wa rahmatullah

fuhh,macam panas je diskas@debat kat sini
tapi kalo boleh janganla emosi berlebihan
kite kan dah nak jadi doktor Muslim,professional la sket

ada beberapa komen yang menarik minat saya...
"abg2 dan kakak2 yg xsuke bole blahhhhhhhhhh... xyah maen, habis cite.. end of story... main for fun..."
"kami nak bowling.....jangan la camni ibnu saif...ko buat bebudak csmu pressure la...nyusahkan tolllll la ko ni"


-kalaula 'abg2 dan kakak2 yg xsuke blahhhhhhh dan xmaen' pun,cite x habis...
kte sebagai orang Islam,adalah tanggungjawab kte untuk saling nasihat-menasihati kawan2 kte..di padang Masyar nanti Allah akan persoalkan setiap perkara yang kte buat,tanpa satu pun yang tertinggal
at least ibnu saif,abdus salaam and others dah bagi ruang di otak kte ni untuk kte fikirkan yang terbaik untuk diri kte
kalo korang xnak ikut/xnak terima,terpulanglah...masing2 dah besar

yang kte kena FIKIRKAN bukanlah hanya untuk games BOWLING ni semata-mata...tapi apa yang lebih penting ialah banyak lagi program2 yang akan datang...dan paling penting ialah kehidupan kte nanti
-korang nak main bowling mainla,bukannya nak nyusahkan korang...tapi nak membuka minda semua orang
sebagai seorang Islam,kte kena ikut cara Islam,bukan cara orang lain
Nabi (SAW) dah bagi petunjuk terbaik, dan ulamak dah sampaikan...sekarang cuma kte yang nak ikut atau tidak
yang saya baca kat atas,banyak je hadis,ayat Quran n dalil ulamak...
kalo nak lagi detail, cuba korang baca betul2 link yang abdus salaam bagi: http://abdus-salaam.blogspot.com/

Selain tu,Nabi (SAW) ada bersabda..di akhir zaman ni,menjaga Islam ni,umpama menggenggam bara api...sakit dan susah untuk kte ikut Islam...nafsu nak ni,x boleh,nafsu nak tu,x boleh...
tapi sesiapa yang ikut Islam itulah yang akan berjaya!
InsyaAllah

tajdid85 said...

bagi saya,kalo boleh,elakkanlah... kalo nak berdakwah kat situ pun lagi bagus
-tapi,kalo nk main jugak,saya nasihatkan kat korang dan diri sendiri:

-jauhi dari bergaul bebas laki perempuan...jaga batas,jaga mata,jaga tempat duduk...lelaki sama2 lelaki,perempuan sama2 perempuan
-perempuan2 tu jaga la suara...jangan MEMEKIK2 dan MENJERIT2 bila 'strike' tu!!!(penyokong pun sama okay!)...jaga MARUAH dan AURAT anda sebagai orang Islam..tunjuklah AKHLAK yang baik kepada non-Muslim,bukannya diri anda menjadi FITNAH kepada agama(lelaki pun sama la)
-kalo dah masuk waktu zuhur,solatla,kat luar pun boleh solat...kalo berjemaah lagi baik
-organizer kena control suasana...tukar lane untuk team perempuan separuh dan team laki separuh(contohnya perempuan lane 1-3,laki lane 4-8),walaupun dah undi lane,tapi korang boleh je nak tukar sebenarnya...lagi baik jaga Islam dari jaga hati manusia kan!
kalo team yang campur laki perempuan yang bukan mahram tu,ermmmmm...entahla...better perempuan tu tarik diri rasanya...
-organizer dan pihak2 lain kena selit unsur2 dakwah...stat dengan bacaan doa,ucapan penganjur@presiden kojie yang menekankan benda2 baik...bila ada mane2 puak yang kurang malu yang menjerit berlebih-lebihan(especially perempuan la), ramai2 tegurla, paling tidak pun buatla isyarat "shhhhhh!"
-gamtet@kuu@isim harap amek iktibar..ambillah pendapat semua pihak sebelum buat sesuatu program,kte x rugi

kan nampak lagi cantik perjalanan program tu kalo semua orang ambil peduli pasal benda2 macam ni
Islam itu bukannya setakat solat semata2,tetapi merangkumi semua aspek kehidupan kita
Islam itu indah bila kita menghayatinya

itu saje,kalo ada yang terasa/tersilap/terkasar bahasa,harap maaf...hanya pandangan semata2
kalo ada salah silap,sama2 kte tegur menegur
harap sama2 kte fikirkan
wassalam



"Berbahagialah orang-orang yang asing. Mereka adalah orang2 soleh yang berada di tengah orang2 yang berperangai buruk. Dan orang yang memusuhinya lebih banyak daripada yang mengikuti mereka."(HR Ahmad)

Alizarin said...

haihss...byk sgt comment tak larat nak bace smua.so, ak just comment based on few comments je lah... Pada penulis, mana pendirian anda? jgn biarkan persoalan yang macam tu.sbb orang akan mula bergaduh sesama sendiri, buat pendirian sendiri.. ilmu agama ak tak tinggi, tp at least ak tau, tak salah kalau kite beraktiviti yang melibatkan lelaki dan perempuan. masing2 ada tanggungjawab masing2, jadi jagalah diri masing2. Islam itu agama yang light, memudahkan umat die, dan membawa kebaikan. Jangan jadikan fahaman kita terlalu radikan dan fanatik sehingga menyebabkan pandangan orang terhadap Islam tersimpang dari yang sepatutnya.Kepada yg terlalu fanatik, Jangan salah putar belit hadith ke ape ke untuk kasi ko nampak sangat alim...tu,je..sry klo comment ak nih menyinggung perasaan mana2 pihak.just nak share dan kalau ada bukan Islam yang membaca, harap faham yang Islam ni bukan Agama yang restricted segala2 kehidupan kita.hidup seperti biasa,cuma berpada2 that's all.

Anonymous said...

HIDUP GAMTET!!!!

Anonymous said...

aku harap GAMTET hidup dengan ISLAM..

Hidup ISLAM...

Anonymous said...

aku rasa kan.. budak2 yang bagi komen2 kt atas ni bukannya dari golongan yang jahil-jahil agama.. organizer pun boleh tahan.. perkataan-perkataan arab semua keluar..

sepatutnya, organizer kena lebih alert tentang benda-benda nih.. x payah kot sampai setiap program nak kena tegur pasal benda-benda camni.. ILMU dah ade.. Arab dah power.. AMAL je kena lebih sikit..

semua kata kat komen atas ni.. semua dah besar dah.. tak payah nak dipaksa-paksa.. So, saya rasa semua pihak kena sedar sendiri kot.. Sebelum nak buat program, fikirkan tentang agama dlu.. dan lain-lain.. jangan asyik nak fun semata-mata.. nak bergembira dan berhibur sehingga melupakan perkara yang lebih penting..

bosan laa asyik jadi camni je setiap program.. dulu-dulu pun camni gak kan.. nape program dulu tak diambil pengajaran darinya??
Biasalah.. Bak kata Tun Dr M.. Melayu Mudah Lupa..

Islam mudah.. tak memberatkan umatnye.. tapi jangan kita termasuk dalam golongan yang terlalu memudahkan agama untuk kepentingan diri sendiri..

Minta maaf kalo tersalah dan terkasar bahasa..

Kepada yang nak berdakwah.. berdakwahlah dengan lebih hikmah..

kepada yang didakwah.. cuba buka hati tu sedikit untuk dengar dan menghayati apa yang disampaikan..

takde orang yang boleh ubah diri kita.. melainkan diri kita sendiri..

kepada yang sengaja nak ambil kesempatan untuk melepaskan geram.. Semoga kita diampuni Allah.. Berbincanglah secara profesional.. Kita orang islam.. dalam menulis komen pun Islam dah ajar cne nak tulis..

tulisan kita.. boleh bawa kepada pahala.. dan boleh bawa kepada dosa.. marilah kita sama-sama banyakkan istigfar..

WallahuA'lam..

Alizarin said...

ak setuju dgn anonymous. Dari ape ak bace sket2 komen2 kat atas ni, mostly korng ni, bakal2 doctor yg sdg blajar oversea kan? jangan rumitkan agama islam. Kalau semua benda nak dijadikan isu,nak dirumitkan, macamana nak ajak orang2 bukan islam memandang tinggi n join islam. Sebab tu lah, kt M'sia, ada pelajaran modern muslim. untuk ajar kita cara kehidupan islam yang moden.bukan sekadar berada di takuk lama, tak maju bergerak ke depan.jadi, pesanan untuk penulis, kalau nak pegi boling bersukan tu, go on. tak salah.korang golongan bakal doc golongan intelektual, u should know better, more open minded.

Anonymous said...

ulamak slalu pesan,,
Islam adalah agama yg senang
yg tak menyusahkan umat2 mereka..
tetapi kenape para pendakwah zaman moden sekarang ni semuenye nak membesarkan mende yg kecik jadi mende yg besar?
lepas tu korang kate niat korang nak menarik minat org zaman sekarang mendekati islam?padehal kalau dah wujud perasaan benci dan tak puas hari terhadap sesetengah pihak?
korang rase mereka ni ikhlas ke nak buat ape yg korang cakap tu?
konsep dah lari la ustaz..
sume orang dah besar.sume orang dah dilengkapkan dengan ilmu agama yg basic,,so memang x susah pun kalau sume target group korang ni nak mendekat kan diri dengan tuhan..cume care tu jangan terlalu radikal n terlalu syiah..
soft way is better..macam mane nak approach dan sebagainye..korang selalu je adekan usrah dan seangkatan dengannye..jgn la jadikan tempat tu tempat utk mengeluh,merintih dan mengumpat,sebaliknye jadikan tempat tu utk cari cara yg lagi lembut..bagi saye,,care yg ustaz nyatakan macam akan lagi mengeruhkan keadaan dan membuat umat kite lagi tak puas hati dan sebagainye..dan ape kesan die kepada usaha korang sume?
bagi aku,kesan negatif je yg akan timbul..
renung2kanlah

Anonymous said...

bagi aku laa sebagai orang luar nih yang xde kaitan ngan mana2 pihak.. Aku setuju ngan apa yang dibuat oleh penulis..

Orang nak x puas hati.. itu terpulang.. perkara biasa yang terjadi apabila kita mengemukakan sesuatu isu.. Ada yang akan setuju.. ada yang tak setuju.. rilek aa..

"wujud perasaan benci dan tak puas hari terhadap sesetengah pihak"

Macam malaikat je ko ni kawann.. tau ape yang ada dalam hati orang len.. Husnuz zonn laa kawann.. Ko je yang sesitip sgt tuh.. orang x fikir camtu pon.. ko sorang je yang fkir camtu.. berfikirn terbuka laa sikit..

"membuat umat kite lagi tak puas hati"

tak semua yang x puas hati.. aku rasa ramai yang sokong.. and ada yang x setju.. cam yang aku kata tadi.. ini semua terpulang kepada individu..

"nak membesarkan mende yg kecik jadi mende yg besar?"

benda yang kecik kalo jalannya salah.. boleh jadi bnda yang besar.. bagus sgt ada yang tegur.. kalo xde org cakap psl bnde nih.. kan sesat jadinya kita..

kita amik contoh boling 1st time dulu.. xpyah cakap.. suma orang tau ape yang jadi time tuh.. SAPE BERANI KATA YG TU ADALAH BNDE YANG KECIK ?????

Dalam diri ada iman.. guna iman tuk buat sesuatu keputusan.. Kalo nafsu menjadi Imam.. hancur hidup kita nih.. sekadar renungan buat diri sndiri..

- TAJDID09 -

Anonymous said...

setuju dgn apa yg apa dibuat oleh penulis?

tapi die takde pendirian....

die cume buat org bergaduh jer.....

agama pun x ajar kite buat cmnih...

Anonymous said...

ntahnyer...cube ko baca post nih,
tmasuk dgn komen2 drpd penulis blog...xde nmpk pun apa pandangan die berkenaan isu nih.....

Ibnu Saif said...

Rupa2nya ada lagi komen2 baru nih.. huhu..

Ya Allah.. x kan xfaham2 kot.. Huhu.. Susahnya.. dalam post baru saya dah dalam post yang baru tu ttg etika sukan dalam islam.. termasuklah boling dalam ertikata post yang baru tuh..

Saya setuju kalo bnda ni dibuat dengan cara yang betul yang ikut apa yang Islam bawa..

saya x setuju kalo ianya dibuat sewenang-wenagnya tanpa memikirkan ttg syariat dan agama..

alhamdulillah.. sy gembira bila organizer pun dengan profesionalnya mengenalkan diri dan memberi komen ttg perkara ini..

Saya x suka bercerita tentang HUKUM.. tapi lebih suka berbincang tentang CARA PERLAKSANAAN... dan saya dah postkan SUKAN DALAM ISLAM dalam post baru saya.. x tau laa kalo bro anonymous x nmpak.. asyik nampak yang ni je.. huhu..

saya rasa dah berkali-kali perkataan husnus zon disebut kat atas nih..

KAwal sikit emosi tu.. Kawal dengan Akal.. Sayang nikmat akal yang Allah berikan kalo x digunakan sebaiknya..

PeaCe..

Anonymous said...

"sepatutnya, organizer kena lebih alert tentang benda-benda nih.. x payah kot sampai setiap program nak kena tegur pasal benda-benda camni.. ILMU dah ade.. Arab dah power.. AMAL je kena lebih sikit.. "

MasyaALLAH..sapa engko wahai MANUSIA nak ukur AMALAN,ILMU,even BAHASA ARAB seseorang?

Ko ingat ko tuh ALLAH ke hendahk nilai AMALAN orang?
Bawa mengucap..

Anonymous said...

Bunak nak menilai amalan orang.. tapi nak mengajak berAMAL dengan ILMU yang ade..

Yang tu nasihat tuk diri sendiri dan kawan-kawan..

Anonymous said...

kepada Anonymous (4.21pm):

x payah kot sampai nak guna ayat-

"Ko ingat ko tuh ALLAH ke hendahk nilai AMALAN orang?"

kawal emosi anda ok..aku rasa,bukannya AMALAN yg dinilai,tapi lebih kepada nasihat untuk semua pihak

Anonymous said...

"Ko ingat ko tuh ALLAH ke hendahk nilai AMALAN orang?"

sian.. dahlah salah faham.. emo pulak tuh.. hahaha..

Anonymous said...

hahahahahahhaahahah.......

sume org kat sini jadi bodoh dan bangang.....

korg dok sibuk bergaduh, penulis blog plak suke hati la ......

die kate die dh post(copy paste)sukan dalam islam, tapi itu xde pon stand die dlm hal ni..

so, apa yg korg dpt?

blog ni gak yg untung...
hahahahahahhahahahahah,,,,

Anonymous said...

haha.. ko sorg je yang bodoh tu.. x faham2.. atau memang x nak faham.. atau xde keinginan nak faham.. nak emo je.. haha.. siannn...

Anonymous said...

kpda anonymous 714..

haha.. dh xde idea ke nak bagi?? asyik serang penulis je dari dulu.. hahahahahahahahah....

Wakakakakaka.... aku rasa suma yang tulis tu ko sorang je kot... setuju ngan anonymous 720.. haha..

Anonymous said...

apa la nak jadi dgn korg sumer nih?

Anonymous said...

Assalamu'alaikum wa rahmatullah


Strictly Following the Sunnah vs The Religion is Easy
(by Brother Abu Mussab Wajdi Akkari)

http://www.youtube.com/watch?v=TWu0joFUqKE


Pegangan semua MUSLIM until the last day kita hidup di dalam DUNIA ni adalah QURAN dan SUNNAH Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam).

Setiap perkara Ibadah dan bagaimana Cara Hidup seorang MUSLIM di dalam dunia yang kita berada sekarang ni adalah upon Quran & Sunnah..so peganglah dengan kuat dan jangan lepaskan..JANGAN menurut desire masing2.

Kepada semua saudara MUSLIM, JANGAN CEMUH atau MELABELKAN saudara muslim yang lain dengan nama2 yang tidak elok..JANGAN MEMANDANG RENDAH terhadap saudara muslim yang lain.

Perbezaan antara manusia di sisi ALLAH hanyalah TAQWA.

Dan HATI seorang manusia hanya Allah yang lebih Mengetahui.

Kita sebagai MUSLIM, kita patut remind each other and begerak dalam jemaah dan ambil berat ttg setiap saudara MUSLIM..sbb dalam dunia ni, all of us are struggling..dengan siapa? Syaitan.

Syaitan, makhluk yang wujud dalam dunia ni..with ONE AIM..which is utk drag semua umat manusia utk masuk bersama diorg ke JAHANNAM.

Iman (faith) adalah the only way yang boleh lead kita ke JANNAH yang Allah janjikan..InsyaAllah.

Allah lebih Mengetahui.


your muslim brother,
ABDULLAH