Monday, November 16, 2009

KisaH Hati si Pemuda Kacak...



Bismillah..

Malam yang kelam.. Tapi best.. aku banyak menghabiskan masaku dihadapan laptop.. Mengulangkaji buku surgery.. baca Novel... dengan backgroud nasyid yang menenangkan jiwa...

Macam malam-malam sebelumnya.. aku mengalami penyakit ndak tidur malam.. Susah jugak penyakit nih.. Sekrang ni pun sudah mau masuk pukul 4 pagi.. Hmmm... pagi-pagi nih... aku mau kongsi sebuah cerita... Best.. hihi... enjoy k...

Ada seorang pemuda yang kacak dan tampan di sebuah bandar yang besar. pada suatu hari, pemuda tersebut pergi ke khalayak ramai dan berkata....

"Attention plissss.......... dalam bandar ni... aku seorang sahaja yang mempunyai hati yang paling lawa...... paling bersih.... paling best... " sambil menunjukkan kepada semua yang melihat bentuk hatinya yang memang sangat perfect.



Semua yang lalu-lalang di kawasan itu mula mengerumuni pemuda tersebut dan mengakui bahawa hati pemuda tersebut sangat lawa dan perfect.

"aa laaa.... Hati aku pun tak macam ni dowh..... " kedengaran dari kelompok itu..

"Phewwwwiiiittttt........" Seorang gadis jalanan cuba mengorat..

"uishh... cantek sangat hatinya nih... macam tak caya je..."

"Haaa... Tengok lagiii.... tengokk.. Aku sangat bangga nih.. " sahut si pemuda..

"Fullamakkk... ko memang hebat bro.." kata seorang mat motor yang tumpang sekaki mengerumuni kawasan itu..

Tiba-tiba muncul seorang pakcik tua....

"Tak lawa pun... Hati aku lagi lawa dan lebih cantik dari hatimu itu..."

Semua yang ada di sana menoleh kearah seorang pakcik yang hanya berpakaian seperti orang biasa.. tidak seperti si pemuda kacak.

Pakcik tersebut menunjukkan hatinya.. Hatinya dipenuhi dengan parut dan lubang-lubang yang sangat ketara. Warnanya pun sudah tidak seperti normal. Luka sana sini..



"Haa??? yang ni pakcik kata lawa?? pakcik ni buat lawak ke?? " si pemuda bertanya.. dia hampir nak tergelak mendengar kata-kata si pakcik..

"Aku tak buat lawak.. aku serius nih..." jawab si pakcik

"Ha? Serius huh?? wooooo.... so Serious....... tengok kat hati pakcik tu.. Hati saya ni perfect.. tak macam hati pakcik.. " si pemuda tergelak sinis...

"yeah... memang hatimu perfect dariku... tapi aku takkan bagi hatiku padamu..."

Si pakcik memulakan bicara.. Semua yang hadir membuka telinga..

"Ko tengok betul-betul kat hati aku nih.. ko nak tau kenapa ia jadi macam nih.. banyak luka.. banyak parut sana sini.. Semua parut ni adalah tanda orang yang aku beri cintaku padanya.. aku carik sikit dari hatiku ini dan aku berikan kepada orang-orang tersebut.. "

"Selalunya orang tu akan bagi balik balasan hatinya jugak kepadaku.... dan selalunya tak sama.. kadang-kadang ada yang bagi besar lagi dari yang aku bagi.. Tu yang ko nampak permukaannya kasar nih... "

"Ada masa... aku bagi hatiku kepada someone... tapi dia langsung tak bagi balik apapun.. walau sedikitpun dari hatinya.. Tu yang ko nampak hatiku berlubang nih.. Orang macam ni memang suka ambik kesempatan dari kebaikan orang len.."

"Walaupun ianya sangat sakit.. tapi.. ianya still berlubang kan.. Takpa laa... lubang ni jugak mengingatkan aku kepada orang tersebut.. dan aku harap.. satu hari nanti.. dia akan datang balik dan tutup balik lubang yang masih terbuka di hati nih... "

Si pemuda terdiam seribu bahasa... Lalu dia mendekati si pakcik tua.. Dia melihat kearah hatinya yang dikatakan perfect itu.. lalu dia mencarik sedikit hatinya dan diberikan kepada pakcik tersebut..

pakcik Tua tersenyum.. lalu mencarik juga hatinya dan diberikan kepada si pemuda kacak.

Si pemuda melihat kembali kearah hatinya... Dah tak perfect.. tapi dia merasakan ianya lebih lawa dari sebelum ini.. kerana kasih dan sayang pakcik itu telah menyelubungi hatinya..

Tamattt...

Hihi... Setengah jam... Cukup laa... Tunggu subuh pulak nih..

Tu jak laa untuk pagi nih... Ambik yang baik.. tinggalkan yang buruk.. :-)

klah.. Chow... :-)

0 comments: