Tuesday, November 03, 2009

ContengAn..



 Salamualaikum..

Jam sudah mendekati pukul 11 malam. Huh.. Cuti 3 minggu.. Semua sekolah dan universiti di Ukraine diumumkan cuti bermula semalam disebabkan wabak Influenza H1N1 yang dah menhorbankan seramai 50 orang. 3 Minggu.. Huh.. lama jugak nih.

Tadi Kimi call..

"Banyak orang dah balik.. dan nak balik.. Sok mashkur pun nak balik gak.. "

Ha?? Balek??

"Berapa harga ticket Mi?? " Aku bertanya..

"lebih kurang 800 USD.... "

"Huhu.. aku pun nak balek gak..." aku menyambung...

"Nak balek?? orang lain nak balek pasal nak kawen.. "

Adush.. betul gak tuh.. kalo aku balik pon.. bukannya nak kawen.. Huhu.. 3 minggu di rumah..

Hujung minggu lepas aku, Kimi, Mashkur dan Ikhwan pegi Kiev melawat Ar-Raid.. 3 hari jak.. Best dan menarik.. Dalam perjalanan, terjumpa pulak ngan Bg Azmin.. yang sedang bertugas di kiev, Urusan Petronas.

Bg Azmin ajak tinggal di hotelnya.. Hyatt Hotel.. so kami bermalam di suit room.. Huhu.. Harga 5000 griv satu malam.. MasyaAllah.. cantik dan sangat-sangat selesa bilik kediaman bg Azmin.

Nanti laa aku uploadkan gambar kat Kiev..

Malam ni ndak tau mau buat apa pon.. Study?? Sok pagi laa study.. Sok pagi kena bangun awal.. kena solat Subuh..... Huhu...

Sekarang ni di Ukraine sudah mau masuk musin winter. Subuh masuk pukul 440 pagi dan maghrib pada pukul 430 petang. Malam yang panjang.. siang yang semakin pendek.. Suhu pun semakin menurun.. ndak lama lagi salji akan turun.. Bumi akan kembali putih ditutupi salji yang bersinar.. :-)

aku pun ndak tau mau tulis apa nih malam nih.. Dalam perjalanan dalam train dari semasa pulang dari kiev ke simferopol.. kami banyak berbincang mengenai hal diri masing-masing.. Best laa pulak kan.. paling best kaco Ikhwan.. Adik junior yang skema.. Hehehe..

Kebanyakan benda berkisar mengenai masa depan.. kawen.. dan lain-lain.. Kawen.. Huhu.. Aku termenung mengingati kisah lalu yang penuh dengan duri dan ranjau. Banyak sudah teman sekolahku dahulu yang sudah dan akan melansungkan perkahwinan mereka. Jira, Noy, Helmi, Ashraf, Che', Khatty, Ida, Raihan, dan banyak lagi..

Aku tersenyum sendirian.. di Ukraine ni pun banyak gak teman-temanku yang sudah melansungkan perkahwinan.. Bg Ali( Anak sorang ), Bg Taufik, Mashkur, Bg Azmi (Anak dah 2), Kimi (InsyaAllah anak yang pertama bulan Feb taun depan), Megat, Khairy, Wan kecik, Alok, Faris, sapa lagi eh.. banyak lagi kalo ndak silap.. Dan Iqbal.. (Huhu... ni baru masukkan.. Cne leh telupee.. Maybe pasal Iqbal nampak muda kot.. hehehe.. :-p )

Huhu.. temenung panjang nampak.. hehe.. Biarlaa kan..

aku teringat kata-kata mama..

"Sapa orangnya tuh.. bawa laa jumpa mama.. suruh dia datang rumah.."

"Huhu.. teda lagi laa mak... sepupu-sepupu yang lain pun belum kawen lagi.. tunggu dorang kawen dulu laa mak k.. " aku mengalunkan tune suaraku yang bisa menyejukkan hati mama..

"ndak payah laa tunggu dorang.. kalo sudah ada orang.. kita cepatkan jak.. Tunang dulu.. lambat-lambat nanti, diambil orang pulak.."

"Oklah mak.. kalo sudah jumpa orangnya, nanti bagitau mama n bapa.. tapi sekarang, ndak tau lagi nih.. teda lagi nih yang betul-betul serius nih.." aku menutup cerita..

Mama dan bapa jugak pernah cakap.. kalo mau cari.. cari yang berAgama.. senang hidup nanti.. Sama ngan sabda Rasulullah yang mementingkan Agama dari yang lain.

"Mak, kalo pilih yang bukan islam.. atau yang ndak pakai tudung kaa.. camana tu?? boleh kaa?? "

"Ish.. ndak payah laa cari yang camtu.. susah lagi nanti.. mama ndak suka yang camtuh.. yang pakai ketat-ketat.. suar pendek.. Banyak lagi yang baik-baik.. napa mau pilih yang camtu.."

"Alaa mak.. nanti kan boleh ajar jak dia pasal agama... " aku mengaco mak..

"Mama ndak suka.."

Aku tersenyum.. Alhamdulillah.. Aku dikurniakan Mama dan Bapa yang pentingkan Islam lebih dari segalanya.. Alhamdulillah.. Teda nikmat yang paling baik di dunia ini melainkan Mama dan Bapa yang sayang dengan Islam.. Ya Allah.. Ampunilah kedua ibu Bapaku dan kasihilah mereka.. sebagaimana mereka mengasihiku ketika aku kecil... ameenn...

1140 Malam..

40 Minit aku membuang masaku untuk menconteng blogku ini.. Sambil diiringi lagu " My Memory - Winter Sonata - " layan jugak nih..

Ok laa.. Besok kalo ada masa.. Conteng lagi laa.. Oklah..

k...

Semoga hari esok Lebih baik dari Hari ini...... Ameen...

Gud niTe..

0 comments: